گروه شهری: 16 نفر از اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران و معاونان شهرداری مشهد در نامه‌ای خطاب به استاندار خراسان رضوی، اعتراض خود را نسبت به محدودسازی حریم و محدوده شهر مشهد اعلام کردند

اسماعیل مفیدی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و امور اداری شورای اسلامی شهر مشهد، در جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد در این باره گفت: تصویب این طرح صد درصد به ضرر مشهد است.

وی با بیان اینکه ایجاد شهرستان‌هایی مثل بینالود، طرقبه و شاندیز، بار اضافی به مشهد تحمیل و مشکلات زیادی ایجاد کرده‌است، افزود: درست نیست یک سری از افراد برای راهیابی به مجلس هر روز یک لایحه جدید بگذارند؛ آیا اینها فکر می‌کنند به مجلس رفته‌اند که با شئونات امنیتی و اقتصادی یک شهر اینگونه بازی کنند؟

غلامرضا خواجی، یکی دیگر از اعضای شورای شهر مشهد نیز گفت: باید از استاندار، معاونان استاندار، مسئولان مربوطه، نمایندگان و مدیران استانی گلایه کنیم که در مقابل یک حادثه واقعی و تاریخی چنین آرام نشسته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه مشهد نباید به هیچ وجه از اندازه واقعی خود کوچک‌تر شود، افزود: این کار یک اقدام غیرمنطقی و غیرکارشناسی است.

عباس شیرمحمدی، رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر مشهد نیز با بیان اینکه طرقبه، شاندیز، فریمان و... زیرمجموعه‌هایی از شهر مشهد بوده‌اند، افزود: نباید از مرکزیت شهر بکاهیم تا سایر نقاط از این موضوع انتفاع ببرند.

سید محمد طباطبایی، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این جلسه گفت: هزینه‌های زیادی از سرمایه مردم مشهد برای آباد کردن این اراضی و ایجاد فضای سبز صرف شده اما بحث‌های سیاسی دارد این هزینه‌ها را به هدر می‌دهد.

سید محمد پژمان، شهردار مشهد نیز با بیان اینکه براساس طرح جامع تجدید نظر شده در سال 72، محدوده قانونی شهر مشهد و حوزه استحفاظی آن مشخص شده است، افزود: با تصویب قانون تعاریف و محدوده در سال 84، حوزه استحفاظی به حریم تغییر نام پیدا کرد و بندی اضافه شد که طبق آن طرح‌ریزی‌ها برای شهر اجازه ندارند فراتر از محدوده تقسیمات کشوری باشند.

وی افزود: اینکه برنامه‌ریزی شهر محدود به یک خط فرضی مدیریتی شده و اجازه فراتر رفتن از آن را نداشته باشند، در اصل اشتباه است.

شهردار مشهد ادامه داد: طرح جامع مدیریت شهر، یک برنامه‌ریزی جامع و فرابخشی است که تمام زمینه‌های شهری، اجتماعی و ترافیکی توسعه یک شهر را در بر می‌گیرد، حال چطور ممکن است چنین برنامه‌ای را به یک خط فرضی همچون تقسیمات کشوری محدود کرد؟

پژمان با بیان اینکه مشهد بسیار فراتر از خودش عمل می‌کند، گفت: مشهد بر تمام مناطق اطراف خود، از چناران تا فریمان تاثیر می‌گذارد و کارکرد این نقاط هم روی مشهد مؤثر است،بنابراین مدیریت و برنامه‌ریزی شهری برای مشهد را نمی‌توان به حدود و تقسیمات کشوری محدود کرد.

وی گفت: مطالعات فراوان در نهایت منتهی به این شد که مبنای مدیریت شهر مشهد مرز تعیین شده توسط طرح‌های جامع مدیریت باشد و فقط براساس نظر وزیر وقت کشور، مقرر شد عرصه‌هایی از سه‌راهی وکیل‌آباد تا 75 کیلومتر به سمت شاندیز بخشی از شهرستان بینالود درنظر گرفته شود.

مهندس پژمان ادامه داد: این طرح 4 سال قبل به مجلس ارسال شد اما تا امروز معطل مانده است.

شهردار مشهد با بیان اینکه امروز مرز اراضی که می‌خواهند واگذار کنند، بسیار فراتر از 75 کیلومتر مصوب رسیده و مجلس قصد تصویب آن را دارد، گفت: این کار به مصلحت کلانشهر مشهد نیست و هیچ تاثیر مثبتی هم در اوضاع شهرستان‌های جدید ندارد.

وی افزود: این حوزه به لحاظ قانونی، در محدوده شهر مشهد قرار دارد و باید برای توسعه شهر مشهد ذخیره شود

کد خبر 89228

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز