سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

گروه شهری: محمد هادی ایازی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در جریان بررسی 2فوریت طرح استقبال از مهر در شورای شهر تهران، با تاکید بر اینکه ستاد استقبال از مهر هر ساله در شهرداری تشکیل می‌شود، گفت:

امسال تا سقف 5/1میلیارد تومان به مدارس وسایل کمک آموزشی و کتاب اهدا کرده‌ایم.

به گفته سخنگوی شهرداری تهران، سالانه 12 میلیارد تومان از سوی شهرداری به آموزش و پرورش تهران کمک می‌شود.حبیب کاشانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران اما در این جلسه، خواستار آن شد تا برای کمک به مدارس، سرفصل درآمدی بودجه مناطق شهرداری تهران در نظر گرفته شود.

کاشانی گفت: شهرداری مناطق در قالب این ستاد قراردادهایی را برای همکاری با روسای آموزش و پرورش مناطق تهران امضا کرده‌اند ولی با در نظر گرفتن هزینه‌های سنگین نمی‌توان بیش از چند مدرسه را تعمیر کرد.

محمدعلی نجفی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران که سابقه وزارت آموزش و پرورش را نیز در کارنامه خود دارد گفت: با در نظر گرفتن اشراف و تجربیات موجود درمیان اعضای شورای شهر در حوزه آموزش و پرورش طرح 2فوریتی استقبال از مهر باید برای بررسی و تقویت بیشتر به کمیسیون مربوطه بازگردد.

به گزارش همشهری پس از بحث و بررسی‌های فراوان 2 فوریت طرح استقبال از مهر تبدیل به یک فوریت شد تا در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با صرف دقت و وقت بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

آیین‌نامه انضباطی نظارت بر ساخت‌وساز

در جلسه دیروز شورای شهر تهران، طرح آیین‌نامه انضباطی چگونگی اعمال نظارت بر ساخت‌وسازهای شهر تهران مورد بررسی قرارگرفت و مقرر شد ظرف یک هفته برای لحاظ کردن پیشنهادهایی که اعضای شورای شهر در این جلسه مطرح کردند به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شود.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران خواستار آن شد تا از همه ظرفیت‌های قانونی برای برخورد بدون اغماض با ساخت‌وسازهای غیرمجاز استفاده شود.
وی گفت: براساس یکی از بندهای این آیین‌نامه چنانچه شهردار منطقه‌ای به‌عنوان متخلف یا مقصر در انجام وظایف مربوط به جلوگیری از تخلفات ساختمانی شناخته شود فرد مذکور نمی‌تواند شهردار باقی بماند.

همه تاکید ابتکار بر این بود که نظارت دقیق بر ساخت‌وسازهای شهر به‌گونه‌ای باشد که درصورت غیرمجازبودن سازه‌ای به سرعت و بدون فوت وقت از ادامه ساخت‌وساز ممانعت شود.

علیرضا دبیر عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه با تصویب آیین‌نامه‌هایی از این دست هیچ اتفاقی نمی‌افتد گفت: اگر قرار بود ساخت‌وسازهای غیرمجاز با این آیین‌نامه‌ها متوقف شود در این سال‌ها این اتفاق افتاده بود.

محمد‌علی نجفی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در مورد ضرورت‌های تدوین این آیین‌نامه به چند احتمال اشاره کرد؛ نخست اینکه ممکن است مواد قانونی یا دستورالعمل لازم وجود نداشته باشد.

دوم اینکه ماموران و ناظران و شهرداران جدیت لازم برای برخورد با تخلف را نداشته و یا نمی‌دانند در مقابل تخلف چه برخوردی داشته باشند و احتمال آخر که از نظر نجفی از همه قوی‌تر به‌نظر می‌رسد موانع و محدودیت‌هایی است که امکان اجرا را از ماموران شهرداری سلب می‌کند.

رئیس شورای شهر تهران هم گفت: کمیسیون ماده 100 تبدیل به استخوان لای زخم برای شهرداری شده است.به گفته مهدی چمران مهم‌ترین عاملی که باعث تدوین این آیین‌نامه شد این بود که چطور شهرداری وقتی یک کیسه گچ را پشت در خانه‌ای می‌بیند پرس و جو می‌کنند اما وقتی جایی دیگر5 هزار متر اضافه بنا احداث می‌شود به آن چیزی نمی‌گوید و یا چشم‌پوشی و اغماض صورت می‌گیرد؟

رئیس شورای شهر تاکید کرد در این آیین‌نامه جدید سعی شده است تا تخلفات شهرداری‌ها را نیز در نظر بگیریم.وی با اشاره به حکم‌های صادر شده از سوی کمیسیون ماده 100 گفت: تاکنون حتی یک درصد از احکام تخریب ماده 100 و جریمه مالکان متخلف اجرا نشده است.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به نقص‌های موجود در قانون کمیسیون ماده 100 گفت: در شورای‌عالی استان‌ها این نقص‌ها را شناسایی کرده برای اصلاح به مجلس ارسال می‌کنیم.

مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه ماموران شهرداری باید حمایت‌های لازم را برای اجرای احکام تخریب یا برخورد با متخلفان ساخت‌وساز داشته باشند، خاطرنشان کرد: اگر ماموران شهرداری در جریان برخورد با متخلفان دچار نقص عضوی شوند چه سیاست‌های تشویقی وجود دارد. وی ادامه داد: برای ماموران شهرداری باید انگیزه لازم در برخورد قاطع با تخلفات فراهم شود.

احمد مسجد جامعی نیز پیشنهاد فرهنگ‌سازی‌ برای آشنا شدن مردم با تاثیرات نامطلوب ساخت‌وساز غیرمجاز در سطح شهر را مطرح کرد و در این باره بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های مردمی و شورایاری‌ها تاکید کرد.

وی در پیشنهاد دیگری خواستار تدوین آیین‌نامه تشویقی برای ماموران و شهرداران نواحی و مناطقی شد که گزارش تخلف ساخت‌وسازها را پیگیری کرده وبه وظایف قانونی خود در این باره به درستی عمل می‌کنند.

هادی ساعی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران هم خواستار تهیه لیست سیاهی شد و گفت: بهتر است با لحاظ کردن یک سری بندهای تنبیهی در این آیین‌نامه، نسبت به بساز‌و‌بفروشانی که سابقه تخلف در ساخت‌وساز داشته باشند سختگیری‌هایی اعمال شود.

رضا نگهبان رئیس کمیسیون‌های ماده 100 شهرداری نیز در توضیحی کوتاه، گفت: 170 هزار رای در کمیسیون ماده 100 به‌دلیل خلأهای قانونی اجرا نشده است.

دیروز نمایندگانی از سوی دانش‌آموزان مدارس شهر تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر با دردست داشتن پلاکاردهایی خواستار انجام معاینه فنی تاکسی‌ سرویس مدارس تا پیش از شروع سال تحصیلی جدید و تامین ایمنی این خودروها شدند.

کد خبر 90602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز