یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

گروه شهری: بخش عمده‌ای از دویست‌وپانزدهمین جلسه شورای شهر به سؤال و جواب از محمدباقر قالیباف شهردار تهران درباره تونل توحید، یکطرفه شدن خیابان ولیعصر و شایعات مطرح شده درباره دفن اجساد مجهول‌الهویه در بهشت‌زهرا اختصاص داشت

به گفته خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران، تونل توحید بنا به اذعان همه اعضای شورا یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های عمران شهری است که در تاریخ بلدیه تهران نظیر نداشته است.

سخنگوی شورای شهر ادامه داد: اعتقاد ما براین است که تمام توان فنی و مهندسی کشور چه به لحاظ مشاوران و چه پیمانکار  و کارفرما در این تونل به‌کار گرفته شده است به همین دلیل انتظارات از این معبر شریانی بالاست.

وی نگرانی شورای شهر درباره این تونل را مربوط به قنات‌ها و نشتی آب از لوله‌های آب شهری دانست که مبادا از این ناحیه آسیبی به امنیت تونل وارد شود.

دانشجو ضمن ابراز تاسف شدید اعضای شورای شهر و شهردار تهران از کشته شدن یک نفر در حادثه ریزش خیابان نواب گفت: براساس استاندارد جهانی در اجرای طرح‌های عظیمی چون تونل توحید، وقوع این حادثه غیرعادی محسوب نمی‌شود؛ ضمن اینکه مجددا تاکید داریم بهتر بود کار تا انتها به‌نحوی انجام می‌شد که حتی این کشته را هم شاهد نبودیم.

تأیید کاهش ترافیک خیابان ولیعصر

سخنگوی شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: شهردار تهران در جلسه هفته گذشته شورای شهر به مردم قول داد که ظرف یک هفته ترافیک ناشی از یکطرفه شدن خیابان ولیعصر را روان کنند. وی گفت: براساس بازدیدهای صورت گرفته از سوی اعضای کمیسیون عمران شورای شهر ازجمله آقایان چمران، ‌بیادی و شکیب این قول محقق شده است.

وی توضیح داد: اعضای شورای شهر از ساعت 8:30 تا 10:30 روز شنبه گذشته در محل خیابان ولیعصر حاضر شدند و از نزدیک وضعیت ترافیک این محدوده را کنترل و در گزارش خود تایید کردند که ترافیک خیابان ولیعصر قابل قیاس با روزهای اول اجرای طرح یک‌طرفه شدن ولیعصرنبود.

اما اخبار مربوط به دفن اجساد مجهول‌الهویه در بهشت‌زهرا و ربط آن به خبر بازنشستگی مدیرعامل این سازمان ازجمله دیگر موضوعاتی بود که اعضای شورای شهر تهران از قالیباف به‌عنوان شهردار تهران جویا شدند.

بنا به گفته شهردار تهران که سخنگوی شورای شهر ناقل آن بود، آقای رضاییان مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا بنا به درخواست و با پافشاری خودشان   پس از 42 سال و 2 ماه فعالیت بازنشسته شدند و ربطی هم به دفن اجساد مجهول‌الهویه ندارد.

قالیباف خطاب به اعضای شورای شهر همچنین اظهار داشت: در شهر تهران هر روز تعدادی متوفی داریم که هویت آنها قابل تشخیص نیست.

دانشجو به نقل از شهردار تهران عنوان کرد: در این شرایط پس از شناسایی DNA و تهیه عکس( تا در آینده درصورت لزوم با استناد بر آن هویت فرد قابل تشخیص باشد) جسد برای دفن فرستاده می‌شود. در این‌باره هم بهشت‌زهرا چاره‌ای جز دفن ندارد و نمی‌تواند وقتی جواز دفن دیکته می‌شود جسد متوفی را نگه دارد.

شهردار تهران در عین حال تعداد اجساد مجهول‌الهویه را مانند سال‌های گذشته ارزیابی کرد و گفت: ‌این تعداد مانند سال‌های گذشته بود و رشدی نداشت و طبق روال هر سال در بهشت‌زهرا به خاک سپرده شدند.

اجرای پروژه‌های جدید فقط درصورت تأمین منابع مالی

دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: برای اینکه خیال شورای شهر درخصوص تامین بودجه طرح‌ها راحت باشد طرحی را تنظیم و به‌تصویب رساندیم.

وی گفت: روند وصول درآمدهای مصوب 4ماهه اول سال‌جاری به‌گونه‌ای است که به‌نظر می‌رسد بخشی از درآمدها و منابع نقدی مصوب پیش‌بینی شده در بودجه سال88 قابل تحقق نخواهد بود.

به همین دلیل ضمن اتخاذ تدابیر لازم در اجرای بودجه و اصلاح الگوی مصرف در تخصیص درآمدها و منابع نقدی در سال‌جاری، شورا بندهایی را به‌تصویب رسانید.

تامین هزینه‌های بودجه جاری تا سقف 90درصد اعتبارات تصویبی، تامین هزینه‌های پروژه‌های عمرانی مستمر با لحاظ اهداف کمی و کیفی مورد نظر این‌قبیل پروژه‌ها و استانداردها و ضوابط اجرایی لازم حداکثر تا سقف 80درصد اعتبارات تصویبی و عدم‌اجرای پروژه‌های عمرانی غیرمستمر جدید که سال اجرای آنها سال‌جاری است، از جمله بندهای تصویب‌شده است.

سخنگوی شورای شهر تهران همچنین با در نظر گرفتن کاهش ساخت‌وساز در شهر تهران و کاهش درآمدهای شهرداری که به گفته وی 70درصد درآمدهای شهرداری وابسته به آن است خواستار آن شد تا شهرداری تهران نسبت به کاهش وابستگی درآمدی‌‌اش به ساخت‌وساز اقدام کرده و به سمت تحقق درآمدهای پایدار گرایش یابد.

به همین مناسبت اعضای شورای شهر دیروز در جلسه خود تاکید کردند همچنان که از شهروندان تهرانی تقاضای پرداخت بموقع عوارض پسماند و دیگر عوارض شهرداری را دارند و  از دولت نیز انتظار دارند نسبت به پرداخت بموقع بدهی‌های خود به مدیریت شهری اقدام کند.

در این راستا به گفته سخنگوی شورای شهر تهران دیروز حمزه‌شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر از مجلس کمک خواست تا با در نظرگرفتن کاهش ساخت‌وساز و کاهش درآمد‌های شهرداری، دولت را وادار به پرداخت دیون خود به شهرداری کرده و به این وسیله مدیریت شهری را در ساخت مترو، تونل توحید و تونل صدر - نیایش یاری کند.

اعضای شورای شهر همچنین خواستار آن شدند تا دولت هزینه حضور خود در شهر تهران را پرداخت کند، بنابراین پیش از آن باید بررسی دقیق و برآورد روشنی از این هزینه‌ها صورت گیرد.

کد خبر 89111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز