دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد که پایان بخشیدن به اختلافات داخلی و تحقق آشتی ملی تنها از طریق از سرگیری نشست‌های گفت‌وگوی ملی امکان پذیر است

به گزارش ایسنا، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگو با روزنامه الوطن گفت: با هدف رسیدن به روابط طبیعی میان دو جنبش فتح و حماس، آماده عبور از اظهارات نادرست رهبران فتح هستیم.

وی با بیان اینکه ادعاهای مربوط به تلاش حماس برای "اسلامی کردن" نوار غزه کذب محض است، اظهار داشت: سیاست حماس تحمیل "تدین" به افراد نیست چرا که دینداری باید از روی باور و اختیار باشد، نه اکراه و اجبار.

این مقام فلسطینی ضمن بی‌اساس خواندن ادعای مربوط به تلاش حماس برای بی‌ثمر گذاشتن کنگره ششم فتح تاکید کرد که حماس بارها اعلام کرده است که کنگره ششم فتح یک مساله داخلی است و هیچ ربطی به سایر گروه‌های مقاومت ندارد، اما در مورد امتناع حماس از عدم اجازه به رهبران ساکن نوار غزه فتح باید گفت این اقدام به خاطر لجاجت وزری طرف فتح در آزاد نکردن بازداشت شدگان حماس در کرانه باختری صورت گرفت.

این رهبر بلند پایه حماس خاطرنشان کرد که بازداشت شدگان حماس در زندان‌های سرویس‌های امنیتی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در معرض انواع و اقسام شکنجه‌ها قرار دارند؛ به گونه ای که 5 تن از آنان در اثر همین شکنجه‌های وحشیانه نیروهای عباس جان باختند. 

رئیس دفتر سیاسی حماس در مورد نتایج کنگره ششم فتح اظهار داشت: این کنگره مربوط به امور داخلی فتح است و اصرار بعضی از رهبران فتح به نقشه راه نوید بخش نیست و با اظهارات آنان در مورد پایبندی به مقاومت و قانونی بودن آن تناقض دارد.

براساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، وی ابراز امیدواری کرد که رهبران فتح با جدیت در صدد تحقق آشتی ملی باشند و اولین شرط در تحقق این مهم را کناره گیری فتح از شروط کمیته چارجانبه بین المللی برشمرد.

خالد مشعل یادآور شد که حماس مواضع خود را در مورد گفت‌وگوی ملی بر پایه اظهارات ضد و نقیض رهبران فتح اتخاذ نمی‌کند بلکه با دیدی باز و تفکری مشخص مبنی بر این که گفت‌وگو تنها راه برون رفت از شکاف داخلی و پشت سرگذاشتن موانع برای رسیدن به آشتی ملی است، حرکت می کند.

این مقام مسئول فلسطینی تاکید کرد: تنها راه تحقق آشتی ملی تشکیل دولت وحدت ملی بدون پیش شرط خارجی به ویژه شروطی است که کمیته چارجانبه بین‌المللی وضع کرده، در حالی که برای اسراییل هیچ گونه پیش شرطی قرار نداده است.

مشعل در مورد امکان حضور میانجیگران جدید در کنار مصر (برای آشتی ملی) مانند سوریه گفت: ما از هر تلاش عربی و اسلامی چه از سوی سوریه یا عربستان باشد یا کشورهای منطقه و شمال آفریقا و دیگر کشورها استقبال می‌کنیم.

مشعل ضمن رد هر گونه تحول جدید در مورد مذاکرات برای تبادل اسرا خاطر نشان کرد که دلیل اصلی آن روش تعامل بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با این پرونده است و این توهم که نادیده گرفتن مطالبات طرف فلسطینی در مورد آزادی بازداشت شدگان حماس باعث مبادله اسرا خواهد شد.

رئیس دفتر سیاسی حماس در مورد توان نظامی جنبش متبوعش بعد از تجاوز اخیر دشمن صهیونیستی به نوار غزه اظهار داشت: توان مقاومت حماس بالا رفته همانگونه که توان جنگیدنش بالارفته و به رغم شرایط دشوار محاصره توانایی‌ها و امکاناتش نیز پیشرفت داشته است. داشتن سلاح برای دفاع از سرزمین و مقدسات آن حق طبیعی این جنبش است.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی المحیط، رئیس دفتر سیاسی حماس هم‌چنین گفت: نمی‌فهمم که چرا مصر تونل‌های مرزی را هدف قرار می‌دهد. این تونل‌ها برای تامین نیازهای ملت فلسطین در نوار غزه ضروری است و ما ناگزیریم که این تونل‌ها را ایجاد کنیم.

خالد مشعل عنوان داشت: فلسطینی‌ها زمانی که درها به رویشان بسته است به سوی تونل‌ها پناه بردند و چون راه حل دیگری نداشتند، در واقع راه حل واقعی برای حل مشکل ساکنان نوار غزه گشودن گذرگاه رفح و دیگر گذرگاه‌ها و پایان دادن به تحریم نوار غزه است.

وی کسانی که آنها را "گروه دایتون" خواند به دنباله‌روی از آمریکایی‌ها و اشغالگران اسرائیلی متهم کرد و گفت: برخی گروه‌های منطقه‌‌ای هستند که می‌خواهند واقعیت‌ها را دگرگون کنند.

مشعل درعین حال اتهاماتی که علیه جنبش حماس در خصوص علل وقایع سال 2007 مطرح شده را رد کرد.

رئیس دفتر سیاسی حماس افزود: اختلافات فلسطینی‌ها به خاطر دخالت‌های آمریکا و اسرائیل است چرا که آنها در انتخابات سال 2006 دخالت کردند و همین مساله موجب اختلافات داخلی شد. هر گونه جلسه‌ مذاکرات ملی در آینده باید اختلافات کنونی را حل و فصل کند. ملت فلسطین راهی به جز مذاکره و آشتی ندارد.

خالد مشعل همچنین نسبت به انجام مذاکرات میان حماس و آمریکا و هر کشوری در شرق و غرب اعلام آمادگی کرد و گفت: ما هرگز به شروطی که بر ما تحمیل شد، تن نمی‌دهیم و باید مذاکرات در چارچوب منطقی باشد.

رئیس دفتر سیاسی حماس به افزایش روابط میان تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری و منطقه کردستان عراق اشاره کرد و گفت: این مساله تاثیری بر موضع‌گیری ملت فلسطین ندارد، اما ما مخالف تعامل با عراق بر اساس تقسیم‌بندی‌های نژادی و طایفه‌‌ای هستیم. ما تنها خواهان برقراری روابط با عراق یکپارچه می باشیم.

وی تسریع در حل مشکل آوارگان فلسطینی در مرزهای عراق و سوریه را خواستار شد و گفت: برخی کشورهای عربی در حل مشکل این آوارگان کوتاهی می‌کنند در حالی که بهترین راه حل این است که برای اسکان آ‌نها در سرزمین‌شان سرمایه‌گذاری شود نه این که به آنها اقامت داده شود.

کد خبر 88046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز