سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

گروه بین الملل: اعضای فتح همانطور که انتظار می‌رفت در انتخاب 2هیات رهبری این جنبش دست به یک نوگرایی زدند تا آخرین تلاش‌ها را برای نجات این جنبش انجام دهند.

در نخستین کنگره فتح در 20 سال گذشته در حالی که اختلافات داخلی بر سر مسائل مختلف از جمله فساد مالی و خویشاوند سالاری این جنبش را با خطر جدی مواجه کرده است اعضای فتح در انتخاب اعضای کمیته مرکزی و شورای انقلابی، بسیاری از رهبران قدیمی خود را کنار گذاشتند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که 14 کرسی از مجموع 18 کرسی کمیته مرکزی جنبش فتح به نمایندگان جدید این جنبش اختصاص پیدا کرده است که یک مسئله تاریخی به حساب می‌آید.

چند عضو قدیمی و پرسابقه شورای رهبری مانند احمد قریع، نخست‌وزیر پیشین دولت خودگردان فلسطین از جمله افرادی هستند که در این انتخابات نتوانستند به شورای مرکزی راه یابند. اعضای جدید خواهان اصلاحات گسترده در این جنبش برای بهبود امور و نجات جنبش فتح هستند.

مروان برغوثی،از  رهبران  فتح در کرانه باختری که هم‌اکنون در زندان‌های رژیم صهیونیستی به‌سر می‌برد برای نخستین بار به شورای رهبری راه یافته است. جنبش فتح امیدوار است که با حضور او، محبوبیت این جنبش در میان فلسطینی‌ها به‌خصوص ساکنان غزه افزایش یابد. جنبش فتح با اتهام‌  فساد مالی به رهبران آن طی سال‌های گذشته اعتبار قدیمی خود را از دست داده و حماس به جنبش محبوب در میان فلسطینی‌ها تبدیل شده است.

کمیته مرکزی فتح 21 عضو دارد که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین یکی از آنهاست و 2 نفر دیگر در پایان فعالیت کنگره با گزینش محمود عباس و کمیته مرکزی جدید انتخاب می‌شوند.

محمد دحلان از رهبران جنبش فتح که پیش‌تر مسئول نیروهای امنیتی غزه بود نیز از جمله اعضای جدید شورای مرکزی فتح است. پیش از این، وی به همراه محمود عباس، رئیس جنبش فتح از سوی فاروق قدیمی، رئیس اداره‌ سیاسی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) متهم به دست داشتن در ترور یاسر عرفات، رئیس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین شده بود.

صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد فلسطین هم از چهره‌های راه یافته به کمیته مرکزی فتح به حساب می‌آید. این انتخابات در حالی برگزار شد که روز شنبه کنگره فتح محمود عباس را بدون حضور رقیبی بار دیگر به‌عنوان رئیس این جنبش انتخاب کرد. 

به‌دنبال انتخاب کادر جدید رهبری فتح، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که رهبران جدید فتح در مقابل امتحان واقعی قرار دارند. سامی ابوزهری، سخنگوی حماس اعلام کرد که از دیدگاه حماس رهبران جدید فتح در مقابل امتحان واقعی قرار دارند که تا چه اندازه به حقوق و اصول فلسطینی‌ها و گزینه مقاومت و پایداری پایبند هستند و وحدت ملی را حفظ می‌کنند.

فوزی برهوم، دیگر سخنگوی جنبش حماس هم تاکید کرد که رهبران جدید فتح باید از اشتباهات رهبران پیشین و لغزش‌های آنان درس عبرت بگیرند و فصل جدیدی را آغاز کنند.

برخی از اعضای جدید کادر رهبری فتح

مروان برغوثی:

50 ساله، از او به‌عنوان جایگزین  محمود عباس درصورت آزاد شدن از زندان‌های رژیم صهیونیستی یاد می‌شود.

وی از سوی رژیم صهیونیستی به 3بار حبس ابد محکوم شده است برغوثی متهم به دست داشتن درحمله به عده‌ای از نظامیان رژیم صهیونیستی است.

   
جبریل رجوب:

56 ساله، در 16 سالگی به جنبش یاسر عرفات پیوست و به یکی از دستیاران وی تبدیل شد.

او مدتی مسئول امنیتی کرانه باختری بود و بارها از نیروهای نظامی برای مقابله و سرکوب اعضای حماس استفاده کرده است.

   
محمد دحلان:

47 ساله، وی در سال 1994 از تونس به نوار غزه بازگشت


محمد دحلان به‌عنوان مسئول نیروهای امنیتی غزه منصوب شد. وی متهم به دست داشتن در ترور یاسر عرفات رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین است.


صائب عریقات:

54 ساله، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین در مذاکرات صلح با رژیم صهیونیستی.

 

صائب عریقات مدرک تحصیلی خود را از آمریکا و انگلیس گرفته است.

او از سال 1995 به جز یک دوره کوتاه از می‌تا سپتامبر 2003 مذاکره‌کننده ارشد صلح با رژیم صهیونیستی بوده است.

کد خبر 87619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز