جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

کنگره سراسری فتح که قرار بود روز پنجشنبه به پایان برسد با ادامه اختلافات داخلی در این جنبش تا روز گذشته تمدید شد

تا مسائل و پرونده‌هایی که هنوز درباره آنها تفاهم نشده است حل‌وفصل شود.

جلسات ششمین کنفرانس فتح صحنه سخنرانی‌های بسیار تندی بود؛ به‌طوری که محمود عباس برای مهار آن دخالت کرد. اختلافات بیشتر به این مسئله متمرکز بود که کمیته مرکزی گزارش مالی و اداری و تشکیلاتی و سیاسی خود را ارائه نکرده است. همچنین درباره چگونگی مشارکت اعضای کنفرانس فتح از غزه که بیش از 400 نفر هستند اختلاف وجود دارد.

اعضای جنبش فتح در این کنگره اعلام کردند که گفت‌وگو گزینه اساسی این جنبش برای حل اختلافات با حماس و تحقق وحدت ملی فلسطین است. 

اعضای جنبش فتح تاکید کردند که هیات فتح در جلسه آتی مذاکره با حماس در بیست و پنجم ماه جاری میلادی (3‌شهریور) شرکت خواهد کرد و آماده امضای توافقنامه صلح در پی رایزنی‌های متعدد است.

نبیل عمرو سخنگوی این کنگره گفت: برقراری روابط با حماس مسئله‌ای است که با مذاکرات کنونی در مصر در رابطه است. مصر به‌عنوان ناظر مذاکرات ملی شاهد عملکرد گروه‌های فلسطینی است و ما با آنها مذاکره خواهیم کرد.

فتح در این کنگره که احتمال دارد تا روز یکشنبه ادامه داشته باشد، رژیم صهیونیستی را مسئول مرگ یاسر عرفات رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین توصیف کرد.

شرکت‌کنندگان در ششمین کنفرانس فتح، در روز سوم این نشست بر این مسئله که اسرائیل به‌عنوان قدرت اشغالگر مسئولیت کامل ترور یاسر عرفات را بر عهده دارد، اجماع کردند.

کنفرانس فتح همچنین کمیته‌ای را برای پیگیری علل مرگ یاسر عرفات و ارائه‌ خلاصه‌ای از تحقیقات دستگاه قضایی بین‌المللی تشکیل داد. اعضای فتح همچنین اعلام کردند که بعید نیست فتح در آینده خواستار تشکیل کمیته‌‌ای بین‌المللی برای تحقیق درباره ترور یاسر عرفات و محاکمه‌ مسئولان اسرائیل در این مورد باشد.

این مسئله باعث واکنش شدید و خشم مسئولان رژیم صهیونیستی شد.

ایلی یشای معاون بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رهبر حزب شاس گفت: این موضع‌گیری فتح بیانگر مقاصد فلسطینی‌هاست، مبنی بر اینکه آنها خواهان صلح نیستند و اکنون فرصت مذاکره با آنها از بین رفته است.

وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی و عضو حزب لیکود هم با انتقاد از این مسئله اعلام کرد: کسانی که خواهان جنگ هستند، باید با جنگ روبه‌رو شوند. کنفرانس فتح و تصمیم آن درخصوص عرفات دال بر این است که محمود عباس رئیس واقعی فلسطین نیست، بلکه آنها را به سوی افکار افراطی نسبت به اسرائیل هدایت می‌کند.

همچنین صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد فلسطین هم روز گذشته تاکید کرد که وظیفه اصلی ششمین کنگره فتح آماده کردن راهبرد آینده این جناح اصلی در فلسطین است. وی گفت: آنچه ما سعی داریم در این کنفرانس به انجام رسانیم تعیین برنامه‌ای راهبردی برای آینده است.

کد خبر 87245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز