جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه 23 مرداد تهران به امامت حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران افزود: مردم با حضور با بصیرت در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، برگ زرین دیگری بر افتخارات خود افزودند.

وی تأکید کرد: مردم به خوبی فهمیدند که دشمن کجا نشسته و کجا را هدف قرار داده است؛ دشمن نمی خواست شما به صحنه بیایید که آمدید و الآن هم بدانید که دشمن اساس نظام اسلامی را هدف قرار داده گرچه بسیار ناتوان است.

خطیب نمازجمعه تهران افزود: قصه، قصه جنگ احزاب است دولت‌های استکباری و دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی از یک سو و اندک بازی خورده‌های داخلی از سوی دیگر می‌خواهند ضربه بزنند؛ اما آنچنان که تاکنون ناکام بوده اند از این پس نیز ناکام خواهند ماند.

سید احمد خاتمی، همراهی مردم با ولایت فقیه را جزء جدایی ناپذیر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تصریح کرد: از مردم انتظار می‌رود آنچنان که تاکنون سفینه النجات ما ولایت فقیه بوده است و تاکنون نیز پشت سر ایشان حرکت کرده‌اند بعد از این نیز در همین مسیر حرکت کنند چرا که همراهی شما مردم با ولایت، نظام و انقلاب را بیمه کرده است و خواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران به نگرانی برخی دلسوزان از اختلافات موجود اشاره کرد و افزود: البته جای نگرانی هم دارد اما آنانی که نگرانند در میان نگرانی خود بگویند تفرقه افکنان آنهایی هستند که در مقابل ولایت ایستاده‌اند و نمی‌خواهند توصیه‌های ولایت فقیه را به عنوان فصل الخطاب بپذیرند.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی، ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) را محور وحدت و حجت شرعی خواند و گفت: ولایت فقیه نیز در امتداد همان ولایت است و به عنوان حجت شرعی شناخته می‌شود و همه باید در آن مسیر حرکت کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری، خودی‌ها را به مهربانی بیشتر به یکدیگر توصیه کرد و افزود: خودی‌ها در جمع خود مهربان باشند و از لغزش‌های جزئی بگذرند و در مقابل بیگانگان و ساختارشکنانی که اصل نظام را هدف قرار گرفته اند؛ ید واحد باشند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به انتخاب کابینه دهم، بر دقت ویژه دولت در انتخاب کابینه تأکید و تصریح کرد: از دولت دهم انتظار می‌رود، دایره اصولگرایی را همانگونه که مقام معظم رهبری می بینند، ببینند؛ چرا که هر چه این دایره را وسیع تر ببینیم همانطور نیروهای بیشتری به صحنه خواهند آمد.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی جوانگرایی را در کابینه، خوب و موجب نشاط در مدیریت ارزیابی کرد و گفت: جوانگرایی باید همراه با تجربه باشد و این طور نباشد که به بهانه جوانگرایی، با تجربه‌های جوان کنار گذارده شود که این خود خسارت است.

خطیب نمازجمعه تهران با بیان این که قانون نمی‌گوید که دولت وظیفه دارد قبل از معرفی کابینه با مجلس مشورت کند گفت: اما در عین حال همه می دانیم که مشاوره یک ارزش اسلامی است و سبب می‌شود کارها با پختگی ، دقت و سرعت پیش رود و به ویژه مشورت در انتخاب کابینه با مجلس، موجب سرعت انتخاب کابینه خواهد شد.

سید احمد خاتمی، مجلس هشتم را دارای اکثریتی ارزشی و در پی تحقق ارزشهای الهی توصیف و تصریح کرد: از مجلس نیز انتظار می‌رود با حفظ استقلال خود، تعامل سازنده و مثبتی با دولت محترم داشته باشد آنچنان که تاکنون نیز این طور بوده است و امیدواریم هر دو قوه دست در دست یکدیگر کابینه‌ای توانمند تشکیل دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مجلس و دولت در تشکیل کابینه باید به سه معیار اساسی توجهی ویژه داشته باشند تصریح کرد: ایمان و تعهد آن هم ایمان و تعهدی برگرفته از کتاب، سنت، فقاهت و مرجعیت که ایمان اصیل و ریشه دار است نخستین معیار به شمار می‌رود.

وی افزود: التزام عملی به ولایت فقیه دومین معیار اساسی است و کسی ملتزم عملی به ولایت فقیه است که امر ولایت را حجت شرعی بداند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: کارآیی، لیاقت و توانمندی در اجرای مسئولیتی که به آنها واگذار می‌شود نیز باید به عنوان معیار سوم در انتخاب کابینه لحاظ شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی با تشکر از اقدامات قوه قضائیه در برخورد با عوامل اغتشاشات اخیر گفت: قوه قضاییه اقدام خوبی را انجام داده است و کسانی که اغتشاش و ناامنی ایجاد کرده اند، پای میز محاکمه کشانده است.

وی افزود: سفارش ما به قوه قضائیه این است که فقط به قانون بیندیشد و در آن قانون هم آمده است که همه در برابر قانون یکسانند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه برخی در این حوادث گول خورده‌اند و کلاه سرشان رفته است گفت: باید به این نکته توجه شود که برخی‌ها به ویژه جوانان به سبب شور و نشاطی که داشته‌اند و مطالب نادرستی که به آنها گفته شده است گول خورده‌اند و باید با رأفت اسلامی با آنان برخورد شود و خدای ناکرده با یک اشتباه از زندگی ساقط نشوند.

خطیب جمعه تهران در ادامه با اشاره به سومین سالگرد پیروزی حزب‌الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی گفت: پیروزی افتخارآمیز مقاومت اسلامی لبنان در جنگ سی و سه روزه در برابر ارتش رژیم جعلی و غاصب اسرائیل ناتوانی این رژیم را نشان داد.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی افزود: پیروزی مقاومت سی و سه روزه حزب الله لبنان و 22 روزه مقاومت در غزه نشان داد رژیم صهیونیستی در کاخ شیشه‌ای نشسته است و با مقاومت ملت‌ها این کاخ شکستنی است.

وی ادامه داد: به تعبیری رژیم صهیونیستی چهارمین ارتش دنیا را دارد اما همه دیدند که نظامیان این رژیم به سرعت آسیب پذیرند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: این مقاومت‌ها معجزه ایمان را به نمایش گذاشت.

وی در ادامه با اشاره به سالروز ورود آزادگان به کشور در 26 مرداد سال 1369 با گرامیداشت این روز گفت: مقاومت و صبوری آزادگان مایه افتخار نظام اسلامی شد.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی همچنین یاد و خاطره سیدعلی اکبر ابوترابی رهبر آزادگان و امیر سرتیپ حسین لشکری را که 18 سال در اسارت رژیم بعث بود گرامی داشت.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به هفته جهانی مسجد افزود: مسجد قطعه‌ای از زمین است که برای آسمانیان درخشندگی ویژه‌ای دارد.

وی ابراز امیدواری کرد: برنامه‌های مساجد برنامه‌هایی سازنده برای مردم و به ویژه جوانان باشد.

امام جمعه موقت تهران حضور مردم در مسجد را نشانه آبادی معنوی مسجد خواند.

امام جمعه موقت تهران در خطبه نخست نمازجمعه نیز با اشاره به روایتی از رسول مکرم اسلام (ص) درباره ماه معظم شعبان گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمود ماه شعبان ماه من است و خدا رحمت کند؛ هر کسی که من را در این ماه کمک کند.

خاتمی در ادامه افزود: تفسیری که مولا علی (علیه السلام) از این روایت دارند روزه این ماه است و می فرمایند از وقتی که شنیدم پیامبر اکرم (ص) فرمودند کمک کنید مرا در ماه شعبان، روزه شعبانم ترک نشده است.

وی به مباحث پنج خطبه گذشته خود درباره اصول اخلاقی اسلام اشاره کرد و گفت: از اصول اخلاقی اسلام انس با خداست که بسیاری از اصول اخلاقی، زیرمجموعه این مسئله است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به مواردی که انسان را از یاد خدا باز می‌دارد، گفت: شیطان تلاش می‌کند با ابزار و وسایلی، انسان‌ها را از یاد خداوند غافل کند.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی افزود: هر جا یاد خدا نباشد، هوس حضور دارد و جای شیطان است.

وی گفت: هوس یعنی این که انسان هر کاری که خواست انجام دهد و هرچه خواست بخورد و کاری به حلال و حرامش نداشته باشد.

وی ادامه داد: از نگاه حضرت علی (علیه السلام)، هر جا خدا نباشد، آنجا جای حضور شیطان است.

امام جمعه موقت تهران افزود: از نتایج این مسئله انحراف عقیدتی است و انسان به جای تسلیم محض دین بودن، دچار انحراف می شود.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی گفت: گاه در مسایل سیاسی که انسان گام نادرستی برمی دارد، در آن گام شیطان حضور دارد.

وی با بیان این که شیطان با هفت شیوه غفلت زایی می‌کند و مردم را از یاد خدا باز می‌دارد افزود: یکی از این شیوه‌ها، شیوه گام به گام است، روش دیگر توجیه گناه، سوم تحقیر گناه، شیوه چهارم استفاده از عواطف برای فراموشی یاد خدا، شیوه پنجم وعده، وعید و تهدید، شیوه ششم ایجاد اختلاف بین مردم و شیوه هفتم آرزوهای طولانی است.

خطیب نماز جمعه تهران در تبیین شیوه گام به گام گفت: انحرافات معمولا تدریجی و گام به گام است و مثلا اعتیاد به عنوان یک انحراف اجتماعی گام به گام، کم کم ایجاد می‌شود.

وی افزود: این روش درباره همه انحرافات وجود دارد و قرآن کریم به این مسئله اشاره کرده است.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: قرآن کریم توصیه می‌کند که در همان قدم اول، قدم شیطان را بشکنید.

وی درباره اهمیت ترک شبهات به عنوان جلوگیری از اولین گام شیطان گفت: حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند: کسی که از مشتبهات کناره بگیرد، قطعا از محرمات کناره می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی در مذمت نگاه آلوده به عنوان مقدمه فساد افزود: نگاه آلوده هم از شیوه‌های گام به گام شیطان است و براساس روایات معصومین علیهم السلام تیر مسموم شیطان است.

وی گفت: پیامبراکرم(ص) فرمود اگر کسی معتاد به نگاه آلوده شد، دین و ایمانش از دست می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی افزود: خلوت با زن نامحرم از دیگر ابزار شیطان برای اغواست و زمینه ساز گناه و آلودگی است.

کد خبر 87756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز