جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: امام جمعه موقت تهران ماه مبارک رمضان را ماه تهذیب، تزکیه و نزدیک شدن به خدا توصیف کرد و افزود:

من توصیه دارم که یک ماه مسلمانی، ترک گناه، توجه به خدا و عبادت خالصانه را تجربه کنیم تا برکات آن را دریابیم، این تجربه قطعا برای ما سرمشق آینده خواهد بود.

به گزارش ایسنا، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های اول نماز، ماه مبارک رمضان را ماه تهذیب، تزکیه و نزدیک شدن به خدا توصیف کرد و افزود: من توصیه دارم که یک ماه مسلمانی، ترک گناه، توجه به خدا و عبادت خالصانه را تجربه کنیم تا برکات آن را دریابیم، این تجربه قطعا برای ما سرمشق آینده خواهد بود.

آیت‌الله احمد جنتی هم‌چنین با اشاره به روایاتی درباره ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در ماه رمضان قبل از این که روی زبان و چشم و گوش خود کار کنیم باید روی دل خود کار کنیم، به فقرا و مسکین‌ها صدقه بدهیم. مبادا در جمهوری اسلامی 30 ساله‌ی ما کسی قدرت تامین افطار و سحر خود را نداشته باشد. اگر این اتفاق بیفتد ما از برکات ماه مبارک محروم می‌شویم؛ چرا که خداوند قطعا نمی‌پسندد کسی در افطار و سحر گرسنه بماند.

وی با اشاره به لزوم پرهیز از گناه در ماه رمضان افزود: یادمان نرود قران می‌گوید چشمتان را از نامحرم و گوشتان را از صداهای حرام فرو بندید. متاسفانه این گناه شایعی است. گوش دادن به تهمت، غیبت و فاش کردن اسرار دیگران هم از این جمله است که باید از آن پرهیز کرد. علاوه بر این توصیه زیادی به مهربانی در این ماه وجود دارد.

دبیر شورای نگهبان هم‌چنین خاطرنشان کرد: خداوند امام (ره) را بیامرزد که دستور تاسیس کمیته امداد را دادند که یکی از کارهای آن رسیدگی به ایتام است و نیمی از ماه رمضان را هم به همین امر اختصاص داده است. در ماه رمضان به ویژه باید به فکر یتیمان بود و با آنها با مودت و مهربانی رفتار کرد. باید توجه داشته باشیم در آیات و روایات زیادی داریم که رفتار خوب باعث می‌شود شما مشابه همان رفتار را از فرد دیگری ببینید، پس هر طور که می‌خواهیم خدا با ما معامله کند، ما هم باید با دیگران معامله کنیم.

آیت‌الله جنتی در ادامه با اشاره به تودیع و معارفه رئیس قوه قضاییه گفت: من به برادر عزیزمان حضرت آیت‌الله لاریجانی تبریک می‌گویم که این سمت را قبول کردند، ان‌شاءالله بر مردم مبارک باشد و جای ایشان را هم در شورای نگهبان خالی می بینیم، البته مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله شاهرودی را به عضویت شورای نگهبان به جای ایشان منصوب کردند، ولی هر گلی بوی خود را دارد و ما جای ایشان را خالی می‌بینیم.

 امام جمعه موقت تهران هم‌چنین با قدردانی از خدمات آیت‌الله شاهرودی در قوه قضاییه اظهار کرد: ایشان خدمات ماندنی کردند که آثار آن خواهد ماند و این آثار بسیار قیمت دارد؛ حتی ممکن است این آثار تا یک قرن باقی باشد.

وی در ادامه با اشاره به مسائل مطرح‌شده در مراسم تودیع و معارفه رئیسان قبلی و جدید قوه قضاییه افزود: مشکل اساسی بشریت در همه تاریخ، زمان‌ها و مکان‌ها مساله عدالت است. اگر عدالت اجرا شود مشکلات کما بیش حل می‌شود. از رییس جدید قوه قضاییه هم این انتظار وجود دارد که با توجه به صحبت‌های خود در مراسم معارفه برای اجرای عدالت کمر ببندند و پای عدالت بایستند و عواقب آن را تحمل کنند. این طور نیست که اجرای عدالت ارزان تمام شود؛ مخصوصا وقتی قرار است گلوی کسانی گرفته شود که گردن‌کلفت هستند. آن گلوها را گرفتن آسان نیست، ولی اول باید همان‌ها را گرفت و از آنجا باید شروع شود.

دبیر شورای نگهبان هم‌چنین گفت: فرد آفتابه دزد را هر کسی می‌تواند بر سرش بکوبد و جلویش را بگیرد تا آفتابه را ندزدد؛ ولی آنهایی که گنج‌ها را غارت می‌کنند، به آنها باید رسید؛ چرا که اگر آنها سرکوب شدند بقیه دیگر جرات نمی‌کنند گناه و ظلم کنند. علت این که این‌ها به خود اجازه ظلم می‌دهند این است که می‌بینند خیلی‌ها ظلم می‌کنند و هیچ طور هم نمی‌شود و راست راست در خیابان راه می‌روند و کسی هم احوالشان را نمی‌پرسد؛ پس معلوم می‌شود قدرت دفاعی در برابر ظلم وجود ندارد.

جنتی در ادامه با اشاره به حکم امام خمینی(ره) به خود برای تصدی مسئولیت سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: امام (ره) در این حکم می‌فرمایند " این مساله که نظام در اهداف خود جدی است و با هیچ کس شوخی ندارد و در صورت به خطر افتادن ارزشهای اسلامی با هر کس در هر موقعیت قاطعانه برخورد می‌کند، باید این جمله به عنوان یک اصل خدشه‌ناپذیر برای تمام دست‌اندرکاران و مردم تبلیغ گردد."

امام جمعه موقت تهران هم‌چنین یادآور شد: اکنون مساله رایج روز ما مساله آشوب‌ها و اغتشاشات است؛ این دیگر ظلم به فرد نیست ، ظلم به یک ملت؛ یعنی به 70 میلیون جمعیت است؛ یعنی این‌ها هدف‌گیری شده بودند و نظامی را که خون بچه‌های این‌ها پایش ریخته شده بود می‌خواستند دگرگون کنند. می‌خواست به همه ظلم شود. ظلم به اسلام، انقلاب، شهدا، آزادگان، بچه‌های حزب‌اللهی و بسیجی که جان می‌کنند و زحمت می‌کشند تا این نظام سرپا بماند؛ این بالاترین ظلم بود؛ ظلم براندازی.

وی اضافه کرد: این‌ها این شورش را برپا کردند ، عده‌ای دستگیر شدند و عده‌ای هم دستگیر نشدند ، عرض من اول این است که چرا عده‌ای دستگیر نشدند؟ چرا سران دستگیر نشدند؟ چرا آنهایی که همه می‌دانند ریشه فتنه و ام‌الفساد بودند دستگیر نشدند؟ اما این‌ها به یک جایی وصل هستند، چرا این‌ها آزاد باشند؟ دیدید که آن جوان در دادگاه می‌گفت ما فریب خورده‌ایم. چرا فریب دهندگان ما را دستگیر نمی‌کنند و آنها محاکمه و به دادگاه کشیده نمی‌شوند؟ این اولین کاری است که باید کرد.

جنتی تاکید کرد: این که گفتم این‌ها به بعضی جاها وصل هستند به آن محل اتصال هم باید گفت بگذارید این را محاکمه کنند، آبروی تو هم حفظ می‌شود. تو دفاع نکن از کسی که به تو وصل است، تنها به دلیل اتصال، من دست آن عزیز را می‌بوسم که وقتی دید فرزندش منحرف است و نصیحت در او فایده ندارد و قابل هدایت نیست رسما نامه نوشت و اعلام کرد که این بچه منحرف است و خود را تبرئه کرد. واقعا اگر کسی خودش پاک است نباید کس دیگری بیاید و او را آلوده بکند. کسی که پاک است باید پاکی خودش را حفظ کند، خودش ناپاکی نکند و نگذارد ناپاکی دیگری هم به او سرایت کند.

وی هم‌چنین گفت: خدا می‌داند من خیال می‌کنم دروغ نمی‌گویم، آن هم در محل نماز جمعه‌ای که می‌خواهم امر به تقوا کنم. ما عدالت می‌خواهیم و جز آن چیز دیگری نمی‌خواهیم. نه با کسی غرض شخصی داریم و نه با کسی دوستی و رفاقت شخصی داریم. مساله ، مساله عدالت است. ما عدالت می‌خواهیم. حتی همین جا تاکید می‌کنم در همین جریان‌ها بعضی از این بچه‌های کوی دانشگاه که آنها را گرفتند و بردند کهریزک و با آنها بدرفتاری کردند، من همین جا می‌گویم باید با همین خاطیان به عدالت رفتار کرد. قانون باید حاکم باشد و باید آن‌ها را مجازات کرد.

دبیر شورای نگهبان در همین راستا با اشاره به دستور مقام معظم رهبری برای تعطیلی بازداشتگاه کهریزک اضافه کرد: خداوند عمر مقام معظم رهبری را زیاد کند که فرمودند در کهریزک بسته باشد و زندانیان به جای دیگری منتقل شوند و بعد هم رسیدگی شود ببینند آنها در این قضایا تلف شدند یا آسیب دیدند و یا آزاری به آنها رسیده، به آنها برسند و خاطیان را مجازات کنند. ما عدالت می‌خواهیم. نمی‌گوییم حتما افراد عادی اگر ظلم کردند مجازات شوند. ماموران دولت، مسوولان از بالا و پایین هر کسی ظلم کرد باید با او برخورد و مجازات شود؛ این خواست ماست و غیر از این خواستی نداریم.

وی هم‌چنین گفت: من باز هم تاکید می‌کنم که اجرای عدالت غرامت‌هایی دارد که باید آن را هم پرداخت. عده‌ای زور، پول و رابطه دارند و سعی می‌کنند با تلفن، توصیه و نامه کارشان را راه بیندازند و پشت سر هم فشار می‌آورند. نباید تسلیم فشار شد، اکنون هم به من گفتند بعضی قضاتی را که آشوبگران را محاکمه می‌کنند تحت فشار گذاشته‌اند. ای قاضی! از خدا بترس، از تهدید نترس، جانت دست خداست. اگر خدا بخواهد ولو در بحبوحه میدان جنگ باشید و از چهار طرف گلوله‌باران بشوید، حفظت می‌کند و اگر خدا نخواهد حفظت کند در رختخواب خانه‌ات هم جانت را می‌گیرد.

جنتی در ادامه گفت: وقتی این جور است باید تهدیدها را تحمل کرد. ممکن است برای این قاضی پرونده بسازند و جوری بازی سر او در بیاورند که دادگاه انتظامی قضات با او برخورد کند . خیلی از این کارها می‌شود، ولی انسان باید خدا را در نظر بگیرد و این‌ها را تحمل کند. علاوه بر این قاضی که اجرای عدالت نکند از نظر شرعی معزول است. قاضی باید عادل باشد، اگر عدالت را اجرا نکرد خدا و پیغمبر این قاضی را قبول ندارند و عندالله معزول است.

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنانش در خطبه‌های دوم نماز جمعه خطاب به رئیس جدید قوه قضاییه گفت: آیت‌الله لاریجانی! شما خودتان می‌دانید که در اجرای عدالت جذب و دفع‌ها و پالایش‌هایی لازم است؛ جذب نیروهای مخلص ، پاک، وظیفه‌شناس، قانون‌شناس و قانونی و دفع کسانی که عملا به این ضوابط ملتزم نیستند، این از کارهایی است که می‌دانم خود شما در جریانش هستید و روی آن کار می‌کنید که ان‌شاءالله خدا کمک‌تان کند.

دبیر شورای نگهبان هم‌چنین با اشاره به سالروز کودتای 28 مرداد گفت: همان کاری را که آن روز شد می‌خواستند حالا انجام دهند، اما آن روز به صورتی و امروز به صورتی دیگر. مردم ما فراموش نمی‌کنند آن روز واقعا این روشنگری آلان نشده بود و مردم آگاهی‌های امروزی را نداشتند؛ لذا به خیابان‌ها نریختند تا مقابل توپ‌ها و تانک‌ها مقاومت کنند، کشته بدهند و این همه شهید را تقدیم کنند. این کار را نکردند و 25 سال ظلم دوباره بر آنها مسلط شد و ادامه پیدا کرد، اما امروز دیگر آن روز نیست. امروز مردم آگاهند؛ رهبری و گویندگان و نویسندگان روشن ، مخلص و پاک دارند. مردم ما امروز رشد فکری و بلوغ سیاسی پیدا کرده‌اند؛ امروز با آن روز فرق می‌کند.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: کسانی که نقشه براندازی را کشیده بودند و به خیال خود انقلاب مخملی یا به عبارت صحیح‌تر کودتای مخملی را می‌خواستند به وجود بیاورند، خیال می‌کردند الان هم آن روز است و همان‌طور که آن روز کارهایی شد ، امروز هم می‌شود کارهایی کرد، با این که در قضیه 18 تیر تجربه کرده و فهمیده بودند اشتباه کرده‌اند و این مملکت جای این کارها نیست، اما باز هم حماقت‌هایشان اجازه نداد این تجربه را به کار ببندند و به فکر باشند که دیگر از این کارها نکنند.

جنتی تاکید کرد: مردم و نظام درس فراموش‌ناشدنی به دشمن می‌دهند و ان‌شاءالله امیدواریم این دشمن‌ها هر چه زودتر به خواست خدا برای همیشه سرکوب شوند.

وی در ادامه با اشاره به معرفی کابینه از سوی رئیس‌جمهور به مجلس گفت: توصیه من به مجلس این است که این کابینه به هر صورت و با همه ویژگی‌هایی که دارد که ممکن است مسائلی هم داشته باشد معرفی شده است، اما وظیفه مجلس این است که فقط مصلحت مردم را در نظر بگیرد. آیا این آقا برای این پست به صلاح مردم هست یا نیست؟ هیچ چیز دیگر اعم از اغراض سیاسی، روابط و حب و بغض‌ها نباید دخالت کند. این مساله در ماه مبارک رمضان مطرح می‌شود و نمایندگان مواظب باشند گناه نکنند، آن هم گناهان این‌چنینی که گناه کبیره است. هر چه را رضای خدا و مصلحت مردم در آن است تایید کنند، اگر جایی هم دیدند کسی به درد مردم نمی‌خورد و مصلحت مردم در این نیست آنجا وظیفه دارند طبق وظیفه خود عمل کنند.

جنتی در پایان با اشاره به بمب‌گذاری‌های دو روز گذشته در عراق تاکید کرد: متاسفیم از فاجعه‌ای که در عراق اتفاق افتاده، این فاجعه از بدترین فجایعی بود که تروریست‌های القاعده انجام دادند. 100 شهید و 380 مجروح داشت و فاجعه بسیار سنگینی بود. واقعا نشان می‌دهد که این جنایتکارها مرز نمی‌شناسند و اگر بتوانند همه مردم را هم اعدام می‌کنند. از خدا می‌خواهیم شر اشرار را از سر مسلمانان کوتاه کند.

کد خبر 88285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز