جمعه ۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین نماز جمعه مرداد ماه در تهران به امامت آیت‌الله جنتی در دانشگاه نهران برگزار شد.

به گزارش فارس، آیت‌الله احمد جنتی امام جمعه این هفته تهران در خطبه‌ اول نماز جمعه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه مخصوصا میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) نمازگزاران را به استفاده بهتر از ماه مبارک شعبان توصیه و در خصوص پیمان پیامبر در آغاز تشکیل حکومت اسلامی در مدینه گفت: حضرت محمد (ص) وقتی وارد مدینه شدند، مسلمانان جانفشان اطراف ایشان را گرفتند که قرار است شهر مدینه مرکز حکومت اسلامی باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه دشمن شکست خورده در مکه نتوانسته بود پیامبر (ص) را شهید کند، به همین خاطر آرام ننشسته و در کمین پیامبر (ص) و حکومت ایشان بودند از همین رو لازم بود حضرت محمد (ص) اول داخل شهر مدینه را آرام و مشکلات را حل کنند تا بتوانند با دشمنان مقابله کنند.

امام جمعه موقت تهران راهکار پیامبر برای حل مشکلات داخلی بستن پیمانی با قبیله‌های اوس، خزرج و یهودی‌های مهاجرنشین که از کنعان به حجاز آمده بودند،‌عنوان کرد و اظهار داشت: پیامبر (ص) لازم دانست با بستن پیمان از شورش، این قبایل را منع کند که این عهدنامه، عهدنامه یثرب نام دارد و متقن‌ترین متنی است که از معاهدات و مکاتبات حضرت محمد (ص) باقیمانده که تجزیه و تقطیه نشده،‌ هر چند اختلاف نظراتی در جزیئات آن وجود دارد ولی اصول آن محفوظ مانده است.

آیت‌الله جنتی ادامه داد: برخی عهدنامه یثرب را نظیر پیمان‌نامه‌های بین‌المللی امروزی می‌دانند.

وی تصریح کرد: در این عهدنامه موضوع عشایری که خیلی خطر داشت و تمام جنگ‌ها، جنگ عشایری بود از این رو این مشکل حل شد و به این صورت درآمد که امضا‌ءکنندگان این عهدنامه به صورت یک امت واحد هستند هر چند یهودی، اوسی و خزرجی بودند ولی برای اولین بار در جزیره‌العرب به صورت یک امت واحده درآمدند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران قسمت‌هایی از عهدنامه یثرب را تشریح و با بیان اینکه در این عهدنامه امتیازاتی به روسای قبایل داده شده است، خاطرنشان کرد: هر چند در این عهدنامه قبیله‌ها جزئی از امت واحده هستند ولی استقلال و برخی از آداب و رسوم گذشته خود را حفظ کردند که می‌توان به دیه و فدیه با رعایت عدالت اشاره کرد.

جنتی در خطبه دوم نیز با اشاره به انتخابات دهم ریاست جمهوری و مسائل پس از آن این انتخابات را یکی از سالم‌ترین انتخابات‌های کشورمان دانست و افزود:‌ متاسفانه علیرغم این موضوع، عده‌ای نتوانستند این شیرینی را در کام ملت ایران ببینند.

جنتی با اشاره به روال برگزاری انتخابات در طول این سی سال گفت: انتخابات دهم نیز مانند انتخابات گذشته برگزار شد و اگر قرار است این انتخابات باطل باشد تمام انتخابات این سی سال باید باطل اعلام شود چرا که همواره روال برگزاری به همین صورت بوده است.

وی با اشاره به انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در سال 84 اظهار داشت: این توطئه‌ها از همان چهار سال قبل وقتی که برخی در رقابت شکست خوردند شروع شد چراکه آنها نتوانستند یک فرد جوان مثل آقای احمدی نژاد را تحمل کنند و اختلاف هفت میلیونی را ببینند و این بود که از همان وقت این موضوع در فکرشان بود که انتقام بگیرند و نگذارند این اتفاق دوباره تکرار شود.

دبیر شورای نگهبان ادامه داد: از خارج کشور مرتب بحث تقلب در انتخابات مطرح شد و عده‌ای نیز در داخل این موضوع را دنبال کردند که حتی مقام معظم رهبری در ابتدای سال نیز به این شبهات پاسخ داد.

جنتی با اشاره به برخی نقل‌قول‌ها از یک سال قبل در خصوص شبهه تقلب، ناامیدی و بی‌اعتمادی مردم در انتخابات اظهار داشت: وقتی من این نقل قول‌ها را شنیدم احساس خطر کردم و فهمیدم چه نقشه‌ای برای انتخابات کشیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اشخاص نیز در هنگام رای دادن وقتی رای خود را به صندوق انداخت به مردم گفت که به چه کسی رای داده است و ادامه داد امیدوارم در انتخابات تقلب نشود و اگر تقلب صورت نگیرد فلان کاندیدا رئیس‌جمهور خواهد شد وگرنه مردم باید به خیابان‌ها بیایند و اعتراض کنند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه این مسائل نشان می‌دهد حوادث بعد انتخابات از پیش طراحی شده است،‌افزود: تمام راهکارهای این موضوع نیز از سوی آنها پیش‌بینی شده بود در حالی که آنها باید بدانند مردم در این انتخابات به گفتمان امام،‌ رهبری و رئیس‌جمهور رای دادند که عدالت‌خواهی، دین‌مداری، مبارزه با فقر و فساد، ایستادگی در برابر زیاده‌خواهان، ساده‌زیستی،‌ ولایتمداری،‌ اصل دانستن مردم و به ویژه محرومان از جمله این شاخصه‌ها است که بیشترین نقش را نیز رهبری معظم انقلاب بر عهده دارند.

جنتی افزود: مردم انتظار دارند این شاخصه‌ها به خوبی عمل شود و ما هم از رئیس‌جمهور عزیز می‌خواهیم که جدی‌تر از گذشته به این شاخص‌ها توجه کنند و معتقدیم در گذشته ایشان هر چه در توان داشته است، به کار گرفته و اگر در جایی کاری انجام نشده، نتوانسته‌اند که انجام بدهند.

وی با بیان اینکه هیچ کس بدون عیب نبوده و ممکن است این دولت نیز مشکلاتی داشته باشد، به عزل و نصب‌های اخیر از سوی رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: برخی از این عزل و نصب‌ها درست نبود و داد همه را درآورد و ما نیز توصیه می‌کنیم چرا باید کسی را به عنوان یکی از پست‌های مهم دولت قرار دهیم که بین مردم محبوبیت ندارد و مراجع نیز نسبت به آن اعتراض دارند.

دبیر شورای نگهبان خطاب به رئیس‌جمهور گفت: شاید شما به چنین شخصی از لحاظ اعتقادی ایمان کامل داشته باشید اما این دلیل نمی‌شود که حتما به او پست کلیدی بدهید.

جنتی ادامه داد: اینکه یکی از وزرای متعهد و روحانی و با سابقه خوب را در فاصله چند روز مانده به پایان دولت برکنار کنیم، قابل دفاع نیست.

وی خاطرنشان کرد:‌ با این وجود، همه نقاط قوت باقی است و خطاب به مردم، مسئولین، موافقین و مخالفین می‌گویم که به هر حال قدرت حکومت کشور در دست رئیس‌جمهور است و همه باید به او کمک کنیم و در این زمینه مجلس نیز در خصوص انتخاب کابینه نقش موثری دارد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه این وظیفه دولت است که افراد باتجربه، عاقل، مدبر و پایبند به اصول را به مجلس معرفی کند، افزود: مجلس نیز با حفظ اختیار خود در رای‌دادن به وزرا، بهتر است همکاری و هماهنگی خوبی با دولت داشته باشند و اصل را بر توافق قرار دهند.

جنتی با اشاره به برخی سخنان در خصوص آزاد کردن زندانیان حوادث اخیر اظهار داشت:‌ ما نیز معتقدیم که هر کسی که بیگناه است نباید یک لحظه در زندان بماند و اگر آزار و اذیتی به او شده باید عذرخواهی شود اما عده‌ای مجرم هستند و در جریان انتخابات دست به آشوب، قتل و اغتشاش زدند، بنابر این نمی‌توان به آنها زندانی گفت بلکه این افراد مجرم هستند و کارهایی کردند که در سی سال گذشته به غیر از اوایل انقلاب که منافقین در صحنه بودند، سابقه نداشته است.

وی خطاب به برخی سردمداران حوادث اخیر گفت:‌ شما مردم را به این راه کشاندید و امروز بر سر مزار کشته‌شدگان می‌روید و فاتحه می‌خوانید شما باید از آنها عذرخواهی کنید و بگویید شما باعث کشته شدن آنها شدید و مسئولیت گناه آنها را بر عهده بگیرید.

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه اگر این آشوب‌ها صورت نمی‌گرفت کسی کشته نمی‌شد،‌ گفت: روزی باید به حساب کسانی که این حوادث را به وجود آوردند رسیدگی شود.

جنتی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مسئله قانون و لزوم پایبندی همگان به آن تاکید کرد: هر کس خلاف قانون عمل کند در حقیقت خلاف شرع و ملیت خود عمل کرده است.

وی با اشاره به انتخابات آمریکا و روی کار آمدن دوباره جرج بوش اظهار داشت: در آن انتخابات عده‌ای اعتراض کردند اما وقتی طبق قانون، دادستانی آمریکا که مسئولیت رسیدگی به شکایات را داشت، نظر نهایی خود را اعلام کرد همه پذیرفتند و در اینجا نیز باید همه به قانون احترام بگذارند.

امام جمعه این هفته تهران ادامه داد: کسانی که مسئول ریخته شدن این خون‌ها، رفتن حیثیت‌ها و از بین رفتن اموال مردم هستند باید به درگاه خداوند و پیش مردم پاسخگو باشند.

جنتی تصریح کرد: برخی حامیانی دارند که در شرایط فعلی اجازه نمی‌دهند قانون در باره آنها اجرا شود، ولی روزی زمینه انجام این کار فراهم خواهد شد و اوضاع برای همیشه اینطور نمی‌ماند.

وی همچنین مشروعیت همه ارکان نظام را از ولایت فقیه دانست و افزود:‌ در مراسم تنفیذ نیز این ولی فقیه است که به دولت مشروعیت می‌دهد و همه باید نسبت به موضوع ولایتمداری با تمام توان عمل کنند.

دبیر شورای نگهبان همچنین با تبریک اعیاد ماه شعبان به میلاد پربرکت امام زمان (عج) اشاره کرد و افزود: ائمه برای خداست که به مردم خدمت می‌کنند و می‌خواهند حرمت‌های الهی محفوظ باشد بنابر این نباید در این اعیاد به منظور جشن و سرور دست به کارهایی زد که این حرمت‌ها شکسته شود و به واسطه آن خدا و ائمه اطهار ناراحت شوند.

کد خبر 86671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز