جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

گروه حوادث: سارق خودروهای سواری وقتی دید از این راه پول خوبی به دست نمی‌آورد، با همدستی همسرش نقشه جدیدی طرح کرد

این 2 متهم با راه‌‌اندازی یک شرکت صوری، شروع به جذب سرمایه‌های مردم کردند و بعد از کلاهبرداری میلیاردی از آنها پا به فرار گذاشتند.

تحقیقات پلیس برای دستگیری زوج کلاهبردار، 28 خرداد امسال و همزمان با شکایت تعدادی از مالباختگان در شعبه 14 بازپرسی دادسرای ناحیه 12 تهران شروع شد.

یکی از شاکیان در تشریح ماجرا به ماموران گفت: مدت‌ها بود که قصد داشتم پول‌هایم را در محل مناسبی سرمایه‌گذاری کنم تا اینکه در یکی از روزنامه‌ها آگهی سرمایه‌گذاری در شرکت صادرات و واردات لوازم‌التحریر را دیدم.

در این آگهی نوشته شده بود مسئولان شرکت ماهانه سود زیادی به سرمایه‌گذارها پرداخت می‌کنند که این سود با پیشرفت فعالیت‌های شرکت افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: با دیدن آگهی به محل شرکت رفتم و در آنجا با زوج جوانی آشنا شدم که خودشان را مدیر شرکت معرفی ‌کردند. آنها دفتر مجللی در حوالی میدان ونک داشتند و همه مدارکی که به من نشان دادند حاکی از آن بود که کارشان کاملا قانونی و پرسود است.

وقتی این زوج اعتمادم را جلب کردند 100 میلیون تومان سرمایه‌ای که داشتم را در اختیارشان قرار دادم و قرار شد بعد از چند ماه دریافت سود میلیونی از آنها شروع شود. اما در حالی که در ماه‌های ابتدایی این سود به‌طور مرتب پرداخت می‌‌شد، بعد از چند ماه دیگر از سود خبری نشد و وقتی به محل شرکت مورد نظر رفتم متوجه شدم که زوج کلاهبردار آنجا را تعطیل کرده و متواری شده‌‌اند. 

در حالی که شاکیان دیگر نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرده بودند، به دستور بازپرس پرونده گروهی از کارآگاهان اداره 14 پلیس آگاهی تهران وارد عمل شدند و تحقیقات تخصصی برای شناسایی و دستگیری متهمان آغاز شد.

همزمان با تحقیقات پلیسی، هر روز شاکیان تازه‌ای به اداره آگاهی می‌رفتند تا از این زوج به اتهام کلاهبرداری شکایت کنند.

تغییر شغل سارق

بررسی‌ها نشان می‌‌داد مرد کلاهبردار که کامران نام دارد از یک سال قبل با همدستی همسرش فعالیت خود را شروع کرده و در این مدت از 80 نفر از شهروندان تهرانی   از 7 میلیون تا بیش از 100 میلیون تومان به بهانه سرمایه‌گذاری دریافت کرده است.

این زوج شیاد در اوایل سال 1387 ابتدا شرکتی به نام ارمغان سبز مهراد تاسیس کرده و بعد از مدتی فعالیت و جذب سرمایه از شهروندان، نام شرکت را به تحریر صنعت البرز تغییر و فعالیت مجرمانه‌ خود را توسعه دادند.

تحقیقات پلیس برای دستگیری متهمان ادامه داشت تا اینکه مدتی قبل ماموران متوجه شدند کامران پیش از این به اتهام سرقت خودروهای سواری دستگیر شده بود و دارای سابقه کیفری است.

ماموران به سرعت پرونده کیفری این مرد را بررسی کردند و در این بین موفق شدند به چند نشانی از محل‌های احتمالی سکونت وی دست پیدا کنند. این محل‌ها به محاصره پلیس درآمد اما کامران که یک مجرم حرفه‌‌ای بود و می‌دانست پلیس در تعقیب اوست، هرگز در این محل‌ها آفتابی نشد.

ماموران در ادامه تحقیقات به شناسایی افرادی پرداختند که با مرد کلاهبردار آشنایی داشتند و احتمال می‌رفت با او در تماس باشند. آنها در این بررسی‌ها به هتلی در مرکز تهران رسیدند که گفته می‌‌شد همسر کامران مدتی در آنجا سکونت داشته است.

با این اطلاعات، ماموران عازم هتل مورد نظر شدند و صبح نخستین روز تیرماه موفق شدند زن جوان را در آنجا دستگیر کنند.

انکار جرم

متهم که لیلا نام دارد بعد از انتقال به اداره آگاهی منکر هرگونه کلاهبرداری شد و به ماموران گفت که مدت‌‌هاست از همسرش خبر ندارد. اظهارات این زن در حالی بیان می‌شد که بررسی تلفن او نشان می‌داد وی با کامران در تماس بوده و می‌داند که این مرد کجا مخفی شده است.

به این ترتیب بازجویی از لیلا از سر گرفته شد و او این‌بار با اعتراف به کلاهبرداری میلیاردی از مردم، گفت که همسرش در آپارتمانی در شمال کشور مخفی شده است.

فرار به تهران

ماموران به سرعت راهی شمال کشور شدند اما مرد کلاهبردار که از دستگیری همسرش باخبر شده بود، مخفیگاهش را ترک کرده و به محل نامعلومی گریخته بود.

تحقیقات برای شناسایی مخفیگاه جدید این مرد، پلیس را به آپارتمان مجللی در شمال تهران رساند که متهم با استفاده از پول‌های کلاهبرداری آن را خریده بود. این محل به محاصره پلیس درآمد و بعد از ظهر 13 تیر، زمانی که کامران قصد ورود به آنجا را داشت دستگیر شد.

مرد کلاهبردار در جریان بازجویی‌ها به فریب مالباختگان و دریافت مبالغ هنگفت از آنها اعتراف کرد و گفت که با استفاده از پول‌‌هایی که از این راه به دست آورده بود 2 خودروی مدل بالا و آپارتمان مجلل خریداری کرده و مدتی را به سفر و خوشگذرانی پرداخته و بقیه پول‌ها را در زمینه خرید زمین سرمایه‌گذاری کرده است.

شرکت‌هایی از جنس کاغذ

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران با بیان این خبر گفت: متأسفانه برخلاف هشدارهای مکرر پلیس آگاهی و مقامات قضایی، باز هم شاهد آن هستیم که تعداد زیادی از شهروندان به راحتی فریب آگهی‌های تبلیغاتی را می‌خورند و به دام شرکت‌های کاغذی می‌افتند.

وی از مردم خواست پول‌های خود را در مکان‌های مطمئن سرمایه‌‌گذاری کنند و پیش از هر اقدامی از سابقه و مدت فعالیت شرکت مورد نظر خود مطمئن شوند.

کد خبر 87234

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز