چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

روشنک محمدی: ماه رمضان ماه عشق‌بازی بنده با معبود خویش است، اما متاسفانه در این ماه برخی از افراد سودجو از احساسات مذهبی مردم به بهانه دریافت نذورات و کمک به نیازمندان سوءاستفاده و اقدام به اخاذی و کلاهبرداری از آنها می‌کنند.

 ماهرخ و دانیال تا آنجا پیش رفتند که ادعای ارتباط با امام زمان (عج) را می‌کردند و از این طریق افراد ساده‌لوح را فریب می‌دادند. ماهرخ 25 ساله هم گفت:‌ 3 سال پیش در شب بیست‌ویکم ماه رمضان، امام زمان (عج) را در خواب دیدم و سرطان معده‌ام علاج یافت.

وقتی فامیل و آشنا متوجه شدند پیش من می‌آمدند و از من شفا می‌خواستند. از آن به بعد تمام سال مردم را شفا می‌دادم اما بیشتر با آش نذری‌هایی که در ماه رمضان می‌پختم و امام زمان هم سر دیگ بود که این کار را می‌کردم.

او ادامه داد: شفا دادن که سواد خواندن و نوشتن لازم ندارد، من به کمک دو فرشته نورانی تا به حال چند کر و لال را شفا داده‌ام، ام‌کلثوم هم شاهد است که من این کارهایی را که می‌گویم انجام داده‌ام.

ام‌کلثوم که به نوعی شریک خلافکاری و کلاهبرداری ماهرخ شده بود درباره شیوه کارشان گفت: وقتی بیماری به ماهرخ مراجعه می‌کرد او ابتدا برای بیمار دعاهایی می‌خواند و آن دعاها را به قندی فوت می‌کرد و داخل آب می‌انداخت و از مراجعه‌کننده می‌خواست تا گوسفندی را قربانی کرده و دل و یا چشم گوسفند را برایش بیاورد تا آن را دفن کند. در همین زمان محلول آب و قند را هم به بیمار می‌داد تا بخورد. همیشه بعد از خوردن شربت بود که بیمار درمان می‌شد.

ماهرخ در ادعای دروغ دیگری گفت: من تا همین امروز که شما مانع خدمت من به خلق‌الله شدید 12 نفر از جمله زنان نازا، افراد کر و لال و... را شفا داده‌ام. متهم ادامه داد: دروغ است، اسم کاری که من کرده‌ام ‌کلاهبرداری نیست، فقط با رضایت مراجعه‌کنندگان مبالغی وجوه نقد و نذورات دریافت و هرچند وقت یک بار نیز به کربلا سفر می‌کردم.

سرهنگ عبدالله قاسمی- رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی کشور- با هشدار درباره فعالیت این کلاهبرداران گفت: این دسته از خلافکاران با شروع ماه مبارک رمضان و با توجه به افزایش نذورات و کمک‌های خیرخواهانه مردم در این ماه، با مراجعه به منازل شهروندان با عناوین جعلی و مدارک ساختگی و عنوان اینکه قصد دارند برای نیازمندان کمک مردمی و نذورات را جمع‌آوری کنند، اقدام به دریافت وجوه نقد و کالا از شهروندان می‌کنند.

وی افزود: در برخی موارد نیز کلاهبرداران برای جلب اعتماد بیشتر، با دادن بسته‌هایی تحت عنوان هدیه به خیرخواهان نیات ناصواب خود را پیش می‌برند. سرهنگ قاسمی افزود: هرچند روحیه انسان‌دوستانه هموطنان در بسیاری از موارد باعث می‌شود آنها به این افراد شک نکنند و پول و کالا را در اختیار آنها بگذارند اما هوشیاری شهروندان در این زمینه می‌تواند از بروز این گونه کلاهبرداری‌ها جلوگیری کند.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون در سراسر کشور مراکز معتبر و شناخته‌شده‌ای برای دریافت نذورات و کمک‌های مردمی وجود دارد که توانسته‌اند تا حد زیادی دریافت این کمک‌ها را از مردم از شکل سنتی خود خارج کنند و به آن سامان بیشتری بدهند، ضمن اینکه مردم هنگام مراجعه افراد به منازلشان برای دریافت کمک‌ها باید قبل از هر چیز، از هویت طرف مقابل اطمینان حاصل کنند.

سرهنگ قاسمی گفت: پلیس آگاهی با قاطعیت هر چه تمام با چنین افرادی که با سوءاستفاده از احساسات پاک مذهبی و خیرخواهانه شهروندان اقدام به کلاهبرداری می‌کنند، برخورد خواهد کرد و در این راه گزارش‌های مردمی نقش قابل ملاحظه‌ای ایفا می‌کند.

جالب این که ماهرخ آدمهای زیادی را شفا داده است، معجزه می‌کند و با کمک آش نذری‌اش در ماه رمضان هر مشکلی را حل می‌کند اما تا به امروز نتوانسته گره‌ای از گره‌های زندگی پر از درد خود باز کند. شوهر این زن نان خشک جمع می‌کند و اعتیاد شدید دارد، در حال حاضر این زن 5 فرزند دارد که یکی از آنها ساقی مواد در پاکدشت بوده و به خاطر این جرم روزگارش را در زندان می‌گذراند.

ماهرخ پیش از این یک بار دستگیر شده؛ اما به دلیل نبود شاکی خصوصی آزاد شده و در حال حاضر برای دومین بار است که دستگیر می‌شود. چند وقت پیش هم زنی به نام خدیجه 50 ساله خانه‌دار و ساکن شریف‌آباد با مراجعه به منازل مردم کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای پختن غذاهای نذری جمع می‌کرد.

او پس از جمع‌آوری مواد اولیه در مقابل منازل، بساط غذای نذری را برپا می‌کرد، سپس پارچه سبز رنگی را بر روی آن قرار داده و افراد را دور خود جمع می‌کرد و می‌گفت: این غذا حاجت‌دهنده است چون بر روی دیگ غذا امضای امام زمان و خیمه امام حسیـن (ع) حک شده بنابراین حاجت‌دهندگی آن تضمینی است!

این متهم که مبالغی از مردم دریافت و همسرش او را در این کار همراهی می‌کرد، بساط خود را معمولا در ماه رمضان پهن می‌کرد. شاید به واسطه وجود کلاهبردارانی که از باورهای پاک مذهبی مردم سوءاستفاده می‌کنند، مردم مذهبی ما نیز باید هوشیارتر باشند و با دقت بیشتری نذر خود را ادا یا درخواست‌های دیگران را اجابت کنند تا این موارد به دست نیازمندان واقعی آن برسد.

همشهری استانها

کد خبر 90066

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز