چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

گروه حوادث: پلیس در تعقیب مردی است که با صدور بیش از 200 فقره چک بلامحل، دست به کلاهبرداری 2 میلیارد تومانی از بازاریان تهران زده است.

این مرد بعد از اینکه با خریدهای نقدی خود اعتماد طعمه‌هایش را جلب می‌‌‌نمود، نقشه‌ کلاهبرداری‌هایش را عملی می‌کرد. راز مرد کلاهبردار، 10 مرداد امسال و با شکایت مردی در شعبه 4 بازپرسی دادسرای ناحیه 12 تهران فاش شد.

این مرد که در ازای فروش 700 میلیون تومان سیم و کابل به مرد کلاهبردار، فقط چند فقره چک بی‌ارزش نصیبش شده بود در تشریح ماجرا به بازپرس کوراوند گفت: زمستان سال 86 مرد 40 ساله‌ای به نام غلامحسین به مغازه‌ام آمد و گفت که نماینده فروش سیم و کابل به کارخانه‌های تولیدی است و قصد خرید مقدار زیادی جنس برای یکی از کارخانه‌ها را دارد.
این مرد بعد از سفارش کالای مورد نظرش، پول آن را به‌صورت نقدی پرداخت کرد و از مغازه خارج شد.

وی ادامه داد: از همان زمان بود که رفت‌وآمدهای غلامحسین به مغازه‌‌ام شروع شد و او هر بار بعد از خرید مقدار زیادی سیم و کابل، پول آن را نقدی پرداخت می‌کرد و به همین خاطر اعتمادم به او جلب شد.

این مرد یک روز مرا به دفتر کارش دعوت کرد و وقتی به آنجا رفتم متوجه اجناس زیادی شدم که در محل کار وی بود و مطمئن شدم که او سابقه و اعتبار زیادی در فروش کالا به کارخانه‌ها دارد.

غلامحسین حتی خودش را از دوستان نزدیک یک تاجر معتبر و سرشناس معرفی کرد که وقتی با این تاجر تماس گرفتم وی غلامحسین را تایید کرد. شاکی افزود: مدتی از آشنایی من و مشتری تازه‌ام گذشته بود و او که اعتماد مرا جلب کرده بود حالا با چک‌ کوتاه مدت از من خرید می‌‌کرد.

موقع سر رسید چک‌ها نیز هر وقت به بانک می‌‌رفتم، پول در حسابش بود و همین باعث شد تا وقتی که او خواست با استفاده از چک‌ مدت‌دار از من خرید کند، قبول کنم.  به این ترتیب غلامحسین بعد از سفارش مقدار زیادی سیم و کابل، هزینه آنها را با استفاده از چک‌های بلندمدت پرداخت کرد اما موقع سررسید چک‌ها، وقتی به بانک رفتم متوجه شدم هیچ پولی در حساب او نیست.

من که 700 میلیون تومان جنس به این مرد فروخته بودم با دفتر کارش تماس گرفتم اما همکار وی گفت که غلامحسین به‌علت فوت مادر خانمش به شهرستان رفته و وقتی به تهران برگشت، وجه چک‌ها را پرداخت خواهد کرد.

 از آنجا که به ماجرا مشکوک شده بودم، به بررسی چک‌های برگشتی که از این مرد داشتم پرداختم و متوجه تفاوت آنها با هم شدم. بنابراین به بانکی که چک‌ها را صادر کرده بود رفتم و آنجا بود که متوجه شدم غلامحسین با استفاده از هویت و مدارک جعلی به بانک رفته و بعد از افتتاح حساب، دسته چک دریافت کرده است. این بود که فهمیدم فریب یک کلاهبردار حرفه‌ای را خورده‌ام اما وقتی به دفتر کارش رفتم متوجه شدم که او آنجا را تخلیه کرده و متواری شده است.

شروع تحقیقات

بعد از اظهارات این مرد، به دستور بازپرس پرونده، تیمی از کارآگاهان اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران وارد عمل شدند و تحقیقات تخصصی برای شناسایی و دستگیری مرد کلاهبردار آغاز شد. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد غلامحسین یک مجرم حرفه‌ای است که با این شگرد از بازاریان دیگری نیز کلاهبرداری کرده است. 

با شناسایی 3 نفر دیگر از مالباختگان مشخص شد متهم تا‌کنون بیش از 2 میلیارد تومان از طعمه‌هایش کلاهبرداری کرده و پا به فرار گذاشته است.

با این سرنخ، جست‌وجو برای یافتن ردی از متهم فراری ادامه یافت اما بررسی‌ها نشان می‌‌داد که این مرد بعد از فریب طعمه‌هایش و به جیب زدن مبالغ میلیاردی بدون برجا گذاشتن ردی از خود ناپدید شده است.

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: تا‌کنون تعداد 200 فقره چک بلامحل که مرد شیاد آنها را صادر کرده و در اختیار مشتریانش قرار داده، در بانک‌های مختلف به دست آمده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مرد کلاهبردار در اقدامات خود بسیار برنامه‌ریزی شده عمل کرده است، به‌نظر می‌رسد این فرد از تعداد بیشتری از شهروندان کلاهبرداری کرده باشد که تحقیقات درخصوص شناسایی شاکیان دیگر نیز ادامه دارد.

سرهنگ محمدیان با اشاره به صدور دستور قضایی برای چاپ عکس بدون پوشش چهره متهم در روزنامه‌ها، از کسانی که از مخفیگاه وی اطلاع دارند خواست ماجرا را به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای ناحیه 12 تهران یا از طریق شماره تلفن 51055431 و 51055514 به کارآگاهان اداره چهاردهم پلیس آگاهی اطلاع دهند. وی همچنین از شاکیان احتمالی نیز خواست برای شکایت به دادسرای ناحیه 12 مراجعه کنند.

کد خبر 87700

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز