سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمود عباس در مجمع عمومی فتح مواضع و سیاست‌های این سازمان را اعلام کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، ششمین مجمع عمومی جنبش فتح بعد از 20 سال در بیت‌الحم واقع در کرانه باختری اردن برگزار شد. این کنفرانس از آن روی واجد اهمیت جدی است که در آن علاوه بر انتخاب اعضای ارشد این سازمان، برنامه‌ها واهداف آن برای آینده تبیین خواهد شد.

به گزارش ایسنا در نخستین روز این اجلاس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تصریح کرد: فلسطینی‌ها به رغم اختلافاتشان خواهان دستیابی به فضایی آرام در فلسطین هستند و به اعتقاد من درگیری‌ها میان گروه‌های فلسطینی مساله فلسطین را ضعیف می‌سازد و ما با توجه به این اختلافات مساله اساسی خود را کاملا فراموش کرده‌ایم.

محمود عباس در این نشست تصریح کرد: امروز وقایعی را که طی سالهای 1963 و 1964 بر ما گذشت به یاد می‌آورم و به خاطر تصمیمی که در آن روز گرفته شد و من در کنار برادرم یاسر عرفات رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین بودم و هر دوی ما تصمیم به تشکیل جنبش فتح و ایجاد انقلاب فلسطینی گرفتیم، خوشحالم.

وی خاطر نشان کرد: نشست امروز به طور اتفاقی نیست. ما امروز به عنوان سالگرد تولد یاسر عرفات و هم چنین سالروز کنفرانس پنجم جنبش فتح گردهم جمع شده‌ایم.

وی عنوان داشت: عرفات مسئولیت اجرای قطعنامه 64 را بر عهده داشت.

عباس به بیان مبارزات جنبش فتح به رهبری یاسر عرفات و موفقیت نخستین عملیات نظامی علیه اشغالگران اسرائیلی پرداخت و گفت: ما هنوز در ابتدای راه هستیم.

محمود عباس درباره‌ی تردید‌هایی که نسبت به موضع‌گیری جنبش فتح وجود دارد، گفت: از زمان تشکیل فتح تا امروز اتهامات و تردید‌های زیادی درباره جنبش فتح مطرح بوده در حالی که هیچ یک از آنها صحت پیدا نمی‌کند و دروغین بودن آنها ثابت می‌شود.

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین تصریح کرد: ما شبانه روز در راستای حفظ امنیت شهروندانمان و پایان دادن به آشوب و ناامنی تلاش کردیم.

محمود عباس عنوان داشت: تشکیلات خودگردان فلسطین حتی یک لحظه نیز از انجام مسوولیتش در قبال ساکنان نوار غزه دست بر نداشته و هرگز نیز دست بر نخواهد داشت. ما هم‌چنان به بررسی‌ها و جمع آوری مدارک جهت شناسایی علل شهادت عرفات ادامه خواهیم داد و هیچ کس از خون شهید عرفات نمی‌تواند بهره مند شود و به اهدافش برسد.

محمود عباس عنوان داشت: ما مصمم به حفظ وحدت با تمامی گروه‌ها و از جمله حماس هستیم.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با بیان این که در سال 1989 از سوی 125 کشور جهان دولت فلسطین به رسمیت شناخته شد، گفت: ما در دوره‌ شورای ملی‌مان در سال 1988 که معروف به دوره اعلام استقلال بود، نگرش و دیدگاه خود را در خصوص حل درگیری‌ها میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بر اساس طرح و برنامه‌مان در روند صلح اعلام کردیم.

وی تصریح کرد: هم چنان به تلاش‌هایمان برای حضور برادران دیگرمان از اعضای فتح در این کنفرانس ادامه می‌کنیم. فتح هم چنان در زمینه اوضاع سیاسی پیشگام بوده و هرگز اصول ملی را زیر پا نگذاشته است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین عنوان داشت: سازمان آزادی بخش فلسطین همان خانه‌ و سرزمین معنوی ماست تا زمانی که سرزمین‌مان و کشورمان در فلسطین تشکیل شود. فتح حامی طرح ملی است و هرگز اجازه نمی‌دهد که گمراه شدگان، شیوه تخریبی خود را دنبال کنند و طرح ملی فلسطین را نابود سازند.

خبرگزاری وفای فلسطین به نقل از محمود عباس عنوان داشت: جنبش فتح هرگز گروگانی به دست کودتاگران در نوار غزه نخواهد بود.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین عنوان داشت: پایداری فتح به رغم تمامی تلاش‌ها برای نابودی آن، چیزی نزدیک به معجزه است.

جلسه افتتاحیه این کنفرانس شامل گزارشی از کمیته‌ مقدماتی این کنفرانس بود و از رهبران فتح تجلیل شد.

در این راستا، غسان الشکعه عضو کمیته‌ مرکزی فتح، عنوان داشت: ششمین کنفرانس سراسری فتح راه‌حلی استراتژیک را برای تشکیل دو کشور ارایه خواهد کرد.

شکعه افزود: فتح هم چنان جنبش آزادی بخش ملی است.

عزام الاحمد عضو شورای انقلابی فتح نیز در گفت‌وگو با رادیو سوای آمریکا عنوان داشت: فتح به رسمیت شناختن اسرائیل را به عنوان کشور یهود رد می‌کند و هرگز برنامه مبارزه‌ی مسلحانه خود را از برنامه‌ی سیاسی جدید خود حذف نخواهد کرد.

وی افزود: این کنفرانس به علت اینکه بعد از 20 سال برگزار می‌شود حایز اهمیت است.

در این کنفرانس برنامه‌هایی در راستای استفاده از شیوه‌های جدید در مبارزه از جمله تحصن‌ها و تظاهرات به منظور اعلام اعتراض به شهرک سازی‌های اسراییل و ساخت دیوار حایل ارایه خواهد شد.

 قرار است این کنفرانس سه روز به طول انجامد. در روز نخست برنامه‌های فتح بررسی می‌شود و روز دوم انتخاب اعضای شورای انقلابی فتح و روز سوم انتخابات شورای انقلابی و کمیته مرکزی فتح برگزار و برنامه سیاسی فتح اعلام می‌شود.

در کنار اعضای فتح اعضای دیگر گروه‌های فلسطینی و 70 هیئت عربی و بین‌المللی، نمایندگان سازمان‌های داخلی و نمایندگان عرب در پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) حضور دارند.

کد خبر 87041

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز