شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مصرف مواد ارگانیک نسبت به مواد غیرارگانیک تأثیر مثبتی بر سلامت ندارد

به طور کلی، غذای ارگانیک یا طبیعی، به غذایی گفته می‌شود که بدون دخالت یا بدون مصرف آفت‌کش‌ها، کودهای شیمیایی و ترکیبات اصلاح شده ژنتیکی تولید شده باشد.

به گزارش رویترز، مطالعه محققان مدرسه علوم دارویی و پزشکی استوایی لندن نشان می‌دهد که هزینه‌‌های بالای مصرف‌کنندگان برای خرید مواد ارگانیک تنها در سال 2007 بازاری معادل 48 بیلیون دلار ایجاد کرده‌است.

بررسی‌های این محققان بر روی 162 مقاله علمی منتشر شده در 50 سال گذشته نشان داده‌ که تقاوت‌های مواد ارگانیک و غیر ارگانیک بر سلامت انسان تأثیری ندارد.

الن دانگور، یکی از این محققان می‌گوید: "مواد ارگانیک و غیر ارگانیک از نظر مواد غذایی با هم تفاوت اندکی دارند که هیج تأثیری بر سلامت انسان ندارد. بررسی‌های ما نسان می‌دهد که تا کنون هیچ مدرکی دلیل بر برتری مواد ارگانیک بر غیر ارگانیک وجود ندارد."

نتایج بررسی‌های این تیم که توسط آژانس استاندارد‌های غذایی دولت انگلیس پشتیبانی شده در ژورنال آمریکایی Clinical Nutrition منتشر شده‌است.

این نتایج توسط گروهی از فعالان سلامت مورد انتقاد قرار گرفته و مدیر انجمن خاک بریتانیا از غیر علمی بودن این مطالعات و نادیده گرفتن تفاوت‌های ارزش غذایی مواد ارگانیک و غیرارگانیک ابراز نگرانی کرده‌است.

فروش مواد ارگانیک در پی کاهش هزینه‌های مردم در کشور‌های مختلف کم شده‌است و انجمن خاک بریتانیا خبر داده که رشد فروش مواد ارگانیک در انگلیس با 1.7 درصد کاهش در سال 2008 به کمتر از 26 درصد رشد در یک دهه اخیر رسیده‌است.

کد خبر 86766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز