همشهری آنلاین: سنای آمریکا با تصویب طرحی تحریم شرکت‌های تامین کننده بنزین و فرآورده‌های نفتی برای ایران را خواستار شد

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، این تحریم شامل منع خرید نفت خام از شرکت‌های تامین کننده بنزین و فرآورده‌های نفتی برای ایران توسط آمریکا می‌شود.

این طرح با هدف اعمال فشار بر ایران برای توقف غنی‌سازی اورانیوم به تصویب رسیده است.
طرح مجلس سنا در قالب قانون 34 میلیارد دلاری هزینه‌های انرژی و آب‌رسانی آمریکا تصویب شد. تبدیل این طرح به قانون به تائید مجلس نمایندگان و امضا رئیس‌جمهوری آمریکا نیاز دارد.
بنا بر این گزارش، ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام است ولی حدود 40 درصد از نیاز خود به بنزین را از راه واردات تامین می‌کند.

طرح تنبیه شر‌کت‌های صادر کننده بنزین به ایران پس از نشست گروه 20 که در ماه سپتامبر برگزار می‌شود، اجرا خواهد شد. تا آن تاریخ، اگر ایران در توقف برنامه هسته‌ای خود و مذاکره با غرب گام‌های مثبت بردارد، طرح کنگره آمریکا لغو می‌شود در غیر این صورت، این طرح به قوت خود باقی خواهد بود.

مارک دوبوویتز، مدیرعامل بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها درباره طرح سنا گفت: کنگره از فکر هدف گرفتن پاشنه آشیل اقتصادی ایران که همان وابستگی این کشور به واردات سنگین بنزین است، برای توقف برنامه غیرقانونی تولید سلاح‌های هسته‌ای آن استفاده می‌کند.

ذخیره اضطراری نفت آمریکا شامل 724 میلیون بشکه نفت خام است که در چهار مجموعه زیرزمینی در ایالت‌های «لوئیزیانا» و «تگزاس» انبار شده است.

آمریکا پیش از این برای تهیه نفت خام این ذخیره از شرکت‌های مانند ویتول، رویال داچ شل و گلنکور نفت خریده است. هر سه شرکت از تامین‌کنندگان عمده بنزین ایران هستند.

آمریکا ایران را متهم می کند در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای است ولی ایران بارها با رد این ادعا، برنامه اتمی خود را صلح‌آمیز خوانده است.

کد خبر 86672

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز