سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت که در مورد احتمال دیدار رؤسای‌جمهوری ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نشست‌هایی از این نوع را برنامه‌ریزی نکرده‌ایم.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد هرگونه تعامل مستقیم بین ایران و آمریکا را در اجلاس عمومی سالانه سازمان ملل بعید دانست.

به گزارش آسوشیتدپرس، سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، درباره نشست احتمالی باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا و محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: فکر نمی‌کنم احتمال زیادی درباره تعامل طرفین وجود داشته باشد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل تصریح کرد: زمان و مکان مشخصی برای تحقق این امر وجود ندارد و به‌طور قطع نشست‌هایی از این نوع را برنامه‌ریزی نکرده‌ایم.  باراک اوباما از دوشنبه تا چهارشنبه هفته آینده برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی که با شرکت نمایندگان 192 کشور عضو برگزار می‌شود در نیویورک خواهد بود.

محمود احمدی‌نژاد نیز هفته آینده برای حضور و سخنرانی در این اجلاس به آمریکا سفر می‌کند. پیش از این گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال ملاقات هرچند مختصر و تشریفاتی اوباما و احمدی‌نژاد در نیویورک مطرح شده بود.

تا گفت‌وگوی اکتبر

سوزان رایس اما در ادامه از تاکید گروه 1+5 شامل 5 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان بر لزوم آنچه پایبندی ایران به وظایف هسته‌ای خود نامید، خبر داد.
اخیرا نمایندگان 1+5 پس از دریافت بسته پیشنهادی به‌روز‌شده ایران، نسبت به ازسرگیری مذاکرات با ایران ابراز تمایل کردند.

درپی آن سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران و خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگویی تلفنی، پنجشنبه 9مهر -اول اکتبر- را برای ملاقات دیپلمات‌های ایران با نمایندگان 6 کشور مقرر کردند.

آمریکا و متحدان غربی آن درحالی به تلاش‌های خود برای توقف برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 17 سپتامبر بار دیگر در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ مدرکی دال بر هرگونه برنامه مخفی ایران برای ساخت بمب اتمی وجود ندارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در این بیانیه تصریح کرد: محمد البرادعی، مدیرکل آژانس پس از نشست شورای حکام در نهم سپتامبر، هشدار داده است هرگونه ادعا مبنی بر اینکه آژانس از ارائه اطلاعاتی درباره ایران خودداری کرده، سیاسی و بی‌اساس است.

جدی هستیم

در همین حال وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که اگر ایران به بی‌اعتنایی‌های خود نسبت به خواست شورای امنیت ادامه دهد با انزوا و فشارهای اقتصادی بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون تاکید کرد که واشنگتن حل بحران هسته‌ای ایران از طریق دیپلماتیک را خواستار است و در حال حاضر انتخاب با این کشور است تا به این تلاش‌ها ملحق شود.

کلینتون که در مؤسسه پژوهشی بروکینگز  واشنگتن صحبت می‌کرد، گفت: ایران باید از گفت‌وگوهای ماه آینده با 5 عضو دائم شورای امنیت و آلمان برای جلب اطمینان و اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه‌های اتمی خود استفاده کند.

وی افزود: ما جدی هستیم و به‌زودی خواهیم دید آیا ایران هم جدی است یا خیر.
وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: کوتاهی ایران در اجرای تعهدات خود عواقب عمیقی برای امنیت آمریکا و متحدان ما به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: نگرانی آمریکا حق ایران در تولید انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نیست بلکه مسئولیت این کشور در اثبات غیرنظامی بودن این برنامه اتمی است.

کد خبر 90823

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز