همشهری آنلاین: رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از پیش بینی اقدامات احتیاطی برای مقابله با تحریم احتمالی بنزین ایران خبر داد

و پیش بینی کرد تا پایان شهریورماه جاری حدود 11 میلیارد لیتر بنزین با قیمت یارانه‌ای عرضه شود.

به گزارش مهر، محمد رویانیان شنبه در جمع خبرنگاران درباره وضعیت تعیین سهمیه‌های بنزین گفت: در صورتی که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از ابتدای مهرماه امسال در مجلس شورای اسلامی بررسی و تصویب شود، قیمتها خود به خود آزاد می‌شوند. از این رو، قصد داریم با توجه به اینکه هنوز سرنوشت این طرح مشخص نشده است، در ابتدای مهرماه امسال سهمیه‌های موجود بنزین خودروها را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون دولت و مجلس بر روی کلیات طرح هدفمند کردن یارانه ها اختلاف نظری ندارند، تصریح کرد: این طرح قرار است از اول مهرماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور افزود: برای کاهش فشار بر روی مردم قصد داریم تا زمان تعیین تکلیف طرح هدفمند کردن یارانه‌ها سهمیه‌های موجود را حفظ کنیم.

کسری 3 میلیارد دلاری برای واردات بنزین 

رویانیان با بیان اینکه یکی از نگرانیهای دولت در فرا رسیدن فصل بازگشایی مدارس است، اظهار داشت: در این رابطه با توجه به اینکه ممکن است مدیریت حمل و نقل عمومی از طریق شهرداریها با مشکلاتی مواجه شود؛ از این رو با حفظ سهمیه‌های موجود قصد داریم برای ابتدای مهرماه فشارها را بر روی مردم به حداقل کاهش دهیم.

وی از کسری 3 میلیارد دلاری تامین اعتبار بودجه واردات بنزین با ادامه وضع موجود سهمیه بندی خبر داد و افزود: در حالی امسال به سه میلیارد دلار بودجه برای واردات بنزین مردم نیاز داریم که در سال 84 و 85 برای واردات بنزین مردم 12 میلیارد دلار اعتبار تخصیص داده می‌شد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تاکنون برای واردات بنزین اقدام خلاف قانون بودجه صورت نگرفته است، تبیین کرد: بر اساس قانون بودجه باید بنزین تولید داخل با قیمت یارانه‌ای و بنزین وارداتی با قیمت آزاد عرضه شود.

کاهش متوسط مصرف روزانه بنزین

رئیس ستاد حمل و نقل سوخت کشور متوسط مصرف بنزین کشور را در 5 ماهه نخست امسال حدود 66 میلیون لیتر در روز عنوان کرد و گفت: این در حالی است که متوسط مصرف بنزین در مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 70 میلیون لیتر بوده است.

به گفته رویانیان در سال جاری با وجود افزایش 2 میلیون خودروی جدید به ناوگان حمل و نقل کشور اما متوسط مصرف بنزین حدود 3.8 میلیون لیتر کاهش یافته است.

وی در ادامه با بیان اینکه قانون واردات بنزین را ممنوع نکرده است، اظهار داشت: از نظر امنیتی نیز عدم واردات بنزین به مصلحت کشور نبوده و با توجه به اینکه وزارت نفت مسئولیت تامین سوخت مورد نیاز کشور را برعهده دارد واردات انجام شده است.

عرضه 11 میلیارد لیتر بنزین به قیمت یارانه‌ای

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه بر اساس قانون امسال باید بین 16 تا 17 میلیارد لیتر بنزین تولید شده در پالایشگاههای داخلی را با قیمت یارانه‌ای عرضه کنیم، بیان کرد: از این میزان تا پایان شهریور ماه امسال نزدیک به 11 میلیارد لیتر بنزین با قیمت یارانه‌ای عرضه می شود.

رئیس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور با بیان اینکه معمولا میزان مصرف بنزین در شش ماهه نخست سال با توجه به افزایش مسافرتها نسبت به نیمه دوم سال افزایش دارد، یادآور شد: از این رو پیش‌بینی می‌کنیم میزان مصرف بنزین در نیمه دوم امسال کاهش یابد.

وی همچنین با بیان اینکه سال گذشته میزان فروش بنزین آزاد کشور به طور متوسط روزانه 2 تا 2.5 میلیون لیتر در روز بوده است، اظهار داشت: اما در سال جاری با کاهش سهمیه‌های بنزین میزان فروش بنزین آزاد در جایگاههای سوخت به حدود 3.5 میلیون لیتر افزایش یافته است.

کاهش میزان واردات روزانه بنزین تا پایان سال

رویانیان با تاکید بر اینکه هم اکنون 45 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاههای داخلی روزانه تولید می‌شود، تصریح کرد: برای کسری تامین بنزین مورد نیاز کشور از ابتدای سال تاکنون مجبور به واردات 17 تا 18 میلیون لیتر بنزین در روز بوده ایم که سعی داریم با اقدامات نرم افزاری و مدیریت بیشتر میزان واردات را تا پایان سال روزانه به 15 میلیون لیتر کاهش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه در شش ماهه نخست سال صلاح نبود که التهاب را در جامعه زیاد کنیم، اظهار داشت: از نمایندگان مجلس درخواست دارم با توجه به مشکلات موجود برای تامین سوخت نیاز مردم مشکلات دولت را درک کنند.

اقدامات احتیاطی برای مقابله با تحریم بنزین

این مقام مسئول در تشریح اقدامات احتیاطی دولت برای مقابله با تحریم واردات بنزین بیان کرد: در حال حاضر آمادگی کامل با هر گونه محدودیت در واردات بنزین وجود دارد و با تحریم به سرعت کشور نسبت به واردات خودکفا خواهد شد.

رئیس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور با بیان اینکه تحریم بنزین ایران بیشتر به ضرر وارد کنندگان بنزین کشور است، تبیین کرد: با ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 36 میلیون لیتر به تولیدات بنزین کشور افزوده م‌ شود. بنابراین، تا سال 90 با بهره برداری از این طرح از واردات خودکفا می‌شویم.

رویانیان با اشاره به دستاوردهای طرح سهمیه‌بندی بنزین، گفت: جلوگیری از رشد مصرف روزانه بنزین به 90 میلیون لیتر، افزایش 50 درصدی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور، 4 برابر شدن رشد و توسعه مترو و افزایش سهم سی ان جی به 13 درصد از مهمترین دستاوردهای اجرای این طرح در کشور است.

کد خبر 89592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز