سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

ایسنا: باراک اوباما دوشنبه اعلام کرد که از آنچه "خشونت‌های اخیر در ایران" خوانده عمیقا نگران است.

اما در عین حال هشدار داد که نمی‌خواهد آمریکا در آنچه "بحران پس از انتخابات در ایران" خواند به یک "فوتبال سیاسی" تبدیل شود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: باراک اوباما رییس جمهور آمریکا همچنین متعهد شد که به رغم آنچه "انتخاب جنجالی دوباره محمود احمدی‌نژاد (رییس جمهور ایران)" خوانده، وی به وعده‌اش مبنی بر دنبال کردن دیپلماسی "سرسختانه" بدون هرگونه ابهامی در قبال جمهوری اسلامی پایبند خواهد بود.

اوباما همچنین گفت که می‌خواهد "بسیار روشن" بگوید که "تصمیم‌گیری در خصوص اینکه مقامات ایران چه کسانی باید باشند برعهده‌ی ایرانیان است".

رییس جمهور آمریکا گفت: ما به حاکمیت ایران احترام می‌گذاریم و می‌خواهیم از تبدیل شدن آمریکا به یک مساله در داخل ایران جلوگیری کنیم.

وی افزود که آمریکا در گذشته به یک "فوتبال سیاسی" در سیاست‌های داخلی ایران تبدیل شده بود.

وی گفت: فکر می‌کنم که روند دیپلماتیک، آزادی بیان، توانایی مخالفت مسالمت‌آمیز، همگی ارزش‌های جهانی است و باید به آنها احترام گذاشته شود.

اوباما در عین حال گفت که آماده است به برنامه‌اش برای پیشنهاد گشایش دیپلماتیک با ایران و مذاکره درباره برنامه‌ی هسته‌ای این کشور ادامه دهد.

اوباما گفت: استفاده از دیپلماسی سرسختانه و واقع‌بینانه، دیپلماسی بدون ابهام در قبال ایران و ماهیت اختلافات میان دو کشور، وقتی که مسئله به دنبال کردن منافع امنیت ملی ما مربوط می‌شود حیاتی است

کد خبر 83626

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز