سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۲
۰ نفر

گروه سیاسی: بحث مذاکره میان ایران و آمریکا با توجه به تاکید اوباما بر بدون پیش شرط‌‌ بودن مذاکرات همچنان در محافل و نشریات غربی مطرح است.

دنیس راس، مسئول سیاست خارجی آمریکا در امور ایران و پاکستان فردی است که مورد توجه نشریات و تحلیل‌گران غربی قرار گرفته است. از این‌رو روزنامه واشنگتن پست در مطلبی به معرفی دنیس راس مسئول سیاست‌های مربوط به  ایران در دولت آمریکا و دیدگاه‌های وی پرداخته و می‌نویسد: دنیس راس متخصص کارکشته حل بحران، مذاکره کننده‌ای با سابقه و کارشناس پیشبرد روند صلح در طولانی مدت است اما آیا او برای پیشبرد سیاست آمریکا در قبال ایران فرد مناسبی است؟

این روزنامه با اشاره به سوابق راس، دیدگاه‌های او درزمینه برخورد با ایران و جایگاه او در دستگاه سیاست خارجی آمریکا را بررسی کرده و در عین حال واکنش‌هایی که تا به امروز نسبت  به انتصاب و اقدامات دنیس راس در منطقه و سطح جهان  نشان داده شده را برمی‌شمارد.به اعتقــاد تحلیل‌گـر واشنـگتن‌پست، جوهره سیاست پیشنهادی دنیس راس در قبال ایران تلاش برای گفت‌وگو در عین ادامه فشار به ایران است. اگر روند تجدید مناسبات و دیالوگ به جایی نرسد احتمالا او به اعمال فشار قاطعانه‌ای علیه ایران روی خواهد آورد.

البته روند گفت‌وگو و تجدید مناسبات محدودیت  زمانی خود را دارد؛ از یک طرف دولت اوباما اعلام کرده که تا پایان سال‌جاری میلادی باید در بحران هسته‌ای ایران گشایشی ایجاد شود و از طرف دیگر اسرائیل بارها تهدید کرده که در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به آن کشور حمله خواهد کرد.برخی از سیاستمداران در خاورمیانه و حتی در خود آمریکا معتقدند که دنیس راس بیش از حد طرفدار اسرائیل است و این مانعی خواهد بود در پیشبرد سیاست‌های آمریکا در قبال ایران.

اما در مقابل دیگران می‌گویند شاید این نزدیکی به اسرائیل بتواند عامل مثبتی در قانع کردن رهبران آن کشور باشد و در عین حال دولت ایران همواره به سیاستمداران آمریکایی سوظن داشته و بر این باور است که هر طرحی که از سوی آنها پیشنهاد شود قبلا به مشورت و تایید اسرائیل خواهد رسید.

تحلیل‌گر روزنامه واشنگتن پست به بخش‌هایی از کتابی اشاره می‌کند که دنیس راس در آن عناصر اصلی استراتژی در قبال ایران را توضیح داده است. در این کتاب، دنیس راس پیشنهاد می‌کند که قبل از هر گونه گفت‌وگوی علنی باید یک راه پنهانی برای تماس مستقیم با رهبران ایران یافت و دید که آیا مسائل مشترکی برای گفت‌وگو وجود دارد یا نه. 

دنیس راس در این کتاب همچنین پیشنهاد می‌کند که برخورد با ایران باید ترکیبی از تلاش برای گفت‌وگو و ادامه فشار از طریق تحریم‌های جدی باشد. به اعتقاد وی در این صورت ایران فکر نمی‌کند که صرفا مذاکره با آمریکا امتیازاتی دربر خواهد داشت. در عین حال‌درصورت شکست مذاکرات،  جهان خواهد پذیرفت که آمریکا قبل از روی آوری به زور، تمام راه‌های دیپلماتیک را آزموده است.اما برخی از تحلیل‌گران در اروپا از جمله «گروه بحران» که مرکز آن در بروکسل است، معتقدند که سیاست تماس با ایران همراه با اعمال فشار باعث واکنش منفی رهبران آن کشور خواهد شد.

آنها می‌گویند برخلاف دیدگاه دنیس راس اعمال فشار بر  ایران میدان مانور بیشتری به آمریکا نخواهد داد بلکه از نگاه ایران در آن صورت سیاست گفت‌وگو فقط توجیهی برای ایجاد اجماع جهانی علیه آن کشور تلقی خواهد شد. واشنگتن پست در بخش بعدی این مطلب به جایگاه و میزان اختیارات دنیس راس در دولت جدید آمریکا می‌پردازد. دنیس راس از شخصیت‌های برجسته حزب دموکرات آمریکا در عرصه سیاست خارجی است. ولی به‌نظر می‌رسد که در دولت فعلی او جایگاه چندان ارشدی ندارد.

 برخلاف فرستاده‌های آمریکا در مناطق دیگر جهان مثل ریچارد هولبروک و رابرت میچل که مستقیما به شخص رئیس‌جمهوری گزارش می‌دهند آقای راس زیر نظر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه، انجام وظیفه می‌کند. در عین حال مشخص شده که برخی دیگر از مشاوران و کارشناسان وزارت خارجه و کاخ سفید نیز در امور ایران نقش کلیدی برعهده دارند.

مهم‌ترین اقدام عملی آقای راس تا به امروز، سفر وی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس بود تا دولت‌های منطقه را مطمئن سازد که هرگونه معامله‌ای با ایران به معنای رها کردن آنان نخواهد بود. مشخص است که برخی از رهبران عرب به خاطر مواضع آقای راس در طرفداری از اسرائیل انتصاب وی در مقام نمایندگی آمریکا در منطقه را درست نمی‌دانند.

یک دیپلمات عرب دیگر معتقد است که روش برخورد آقای راس با بحران ایران بسیار منطقی و سنجیده خواهد بود اما نکته اصلی این است که برای این کار چقدر زمان باقی مانده است. در پایان واشنگتن پست می‌نویسد که  دیپلمات‌های اروپایی نیز همین سؤال را مطرح می‌کنند. یک دیپلمات ارشد فرانسوی چندی پیش پس از ملاقات با دنیس راس گفت:  بزرگ‌ترین چالش در سیاست آمریکا در قبال ایران تشخیص زمانی است که مذاکره بی‌فایده می‌شود  چون وقتی که مذاکره‌ای شروع شد توقف آن کار ساده‌ای نخواهد بود.

کد خبر 83608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز