همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه در جلسه هفتگی روز دوشنبه 5 مرداد با خبرنگاران، طی سخنانی به تشریح مواضع و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ما در قبال قضیه‌ استان سین‌کیانگ چین بدون موضع نبوده‌ایم گفت: وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با همتای ترک و چینی خود و نیز رئیس سازمان کنفرانس اسلامی از وضعیت درگیری‌ها و مسلمانان اویغور ابراز نگرانی کرد.[140کشته در نا آرامی‌های منطقه سین کیانگ چین]

به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جلسه هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی با تبریک اعیاد شعبانیه در پاسخ به سوالی در مورد عدم موضع‌گیری مناسب به وزارت امور خارجه در مورد مسائل چین و احضار وزیر به مجلس برای پاسخگویی در این مورد اظهار داشت:‌ ما از نمایندگان سوءال‌کننده از وزیر تشکر می‌کنیم؛ تجربه‌ تعامل دولت و به خصوص وزارت امور خارجه با مجلس شورای اسلامی نشان داده که این گونه سوءالات می‌تواند روشنگر باشد و پاسخ‌های وزیر نیز در این خصوص قانع کننده بوده است.

وی اضافه کرد: در قبال مساله‌ چین ما دارای موضع بودیم که متکی در تماس تلفنی با همتای ترک، چینی و رئیس سازمان کنفرانس اسلامی از وضعیت درگیری‌ها و مسلمانان اویغور ابراز نگرانی کرد و از دولت چین خواست که نسبت به مجازات افراد طایفه‌ هان که اقدام به کشتار مردم می‌کنند، اقدام نمایند و این درگیری‌ها به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل شود.

قشقاوی نسبت به بازگشت صلح و ثبات و آرامش به منطقه سین‌کیانگ چین ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم که به حقوق مسلمانان در کنار سایر اقوام توجه شود و ما مواضع مراجع عظام در این خصوص را قابل درک و ما خود را مدافع مسلمانان و بشریت می‌دانیم و در عین حال معتقدیم که مداخلات خارجی مسائل را پیچیده‌تر می‌کند و ما آن را قبول نداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با انتقاد از «برخی مقایسه‌های غیرمنطقی بین حوادث سین‌کیانگ و مسائل فلسطین» اظهار داشت:‌ اینکه حوادث غزه یا حوادث 60 ساله‌ فلسطین را با حوادث چین مقایسه کنیم غیرمنطقی است در عین حال که موضوع شربینی نیز حادثه‌ تلخی است و اصلا قابل مقایسه نیست؛ چرا که در کشوری که مدعی فمینیسم است رخ داده و لذا باید این مسائل را تفکیک کرد و هر کدام جایگاه خود را دارد.[خشم و نفرت از قتل زن محجبه و باردار مصری در آلمان]

وی موضع دستگاه دیپلماسی را عقلانی و کارشناسی عنوان کرد و یادآور شد: ما هیچگاه نمی‌توانیم احساسی برخورد کنیم به همین دلیل در پیشبرد اهداف دیپلماسی‌مان موفق بوده‌ایم.

قشقاوی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد بسته‌ی پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه این بسته در حال تدوین است گفت: باید بسته‌ای جامع ، به روز و عملیاتی تدوین شود که این مساله زمان خود را اقتضا می‌کند و باید بتوانند در فرآیند کلی حل مشکلات جهان از جمله بحث خلع سلاح هسته‌ای و رفع بحران اقتصادی کمک کار باشد.

وی ادامه داد: ما در این چارچوب آمادگی داریم نظرات ایران را برای تحقق اهداف جهانی مطرح کنیم.

خبرنگار دیگری از قشقاوی در مورد بحث اظهارات معاون بخش ایران وزارت خارجه‌ آمریکا برای کمک به ایمنی ناوگان هوایی و تاسیاست هسته‌ای غیرنظامی ایران پرسید که وی در پاسخ با تاکید بر اینکه هر کدام از اشتباهات آمریکایی‌ها که تصحیح شود ما دلیلی بر عدم استقبال نداریم تصریح کرد: بحث ناوگان هوایی و تحریم و ارائه‌ قطعات هواپیما به ویژه هواپیماهای مسافری که اتباع ایرانی و غیرایرانی از آن استفاده می‌کنند به مثابه جدی‌ترین موارد نقض حقوق بشر است و این کار از ابتدا نیز اشتباه بوده و هر کس بخواهد که اشتباهات گذشته را تصحیح کند دلیلی بر عدم استقبال ما وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در بحث‌های هسته‌ای نیز ما در چارچوب NPT کار می‌کنیم و عضو آژانس هستیم و شناسایی حق ما در چارچوب مقررات آژانس موجب استقبال ماست.

وی در ارزیابی خود از سفر مقامات آمریکایی به سوریه نیز گفت: در مورد این سفرها تحلیل‌ها و تفسیرهای مختلف و متناقضی ارائه می‌شود و از یک سو این سفر را فشار به افراط‌گرایان حاکم بر رژیم صهیونیستی برای واقع‌بین کردن آن‌ها با توجه به تجربه‌ی تلخ اقدامات نومحافظه‌کاران در آمریکا اعلام می‌کنند و از سوی دیگر کمک به تصحیح اشتباهات سران رژیم صهیونیستی اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: اگر مورد دوم باشد ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران شرایط را رصد و ارزیابی دقیق از شرایط داشته و تمهید مناسب برای هر شرایط را داریم.

به گفته‌ی قشقاوی روابط ایران و سوریه راهبردی است و هیچ عاملی نمی‌تواند این روابط را که بر پایه‌ی علایق مشترک و منافع ملی شکل گرفته را مخدوش کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، در مورد اظهارات وزیر امور خارجه‌ ایتالیا مبنی بر نقش ایران در افغانستان و آیا اینکه پیام جدیدی از غرب برای مشارکت در مسائل افغانستان دریافت کرده‌اید یا خیر؟ گفت: مواضع ما در قبال افغانستان روشن است و معتقدیم که این کشور راه‌حل نظامی ندارد و تجربه‌ی مداخلات خارجی در افغانستان تجربه‌ای محکوم به شکست است. افغانستان متعلق به افغان‌هاست و آنها باید راجع به تعیین سرنوشت‌شان همانند انتخابات پیش رو تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد:‌ ایران همواره از هر اقدامی در جهت برقراری صلح و ثبات در این کشور حمایت می‌کند و همواره در چارچوب ابتکاراتی در سمینارهای بین‌المللی در این خصوص مشارکت داشته است.

به گفته‌ی قشقاوی به تازگی طرح خاصی ارائه نشده اما راه‌حل مشکل افغانستان کمک عمرانی و توسعه‌ای به این کشور و کمک به روی پای خود ایستادن مردم افغانستان است و با تحمیل و اشغال مشکل افغانستان حل و فصل نمی‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوءال دیگر خبرنگار ایسنا،‌ در مورد ادعای فاکس نیوز درباره کشته شدن سعید بن‌لادن در پاکستان و ارتباط وی با شبکه‌ ایران-القاعده گفت: این خبر را فاکس‌نیوز که از منابع صهیونیستی است اعلام کرده؛ ما هیچ ارتباطی با القاعده و خبری از کشته شدن وی نداریم. اینها اخبار تبلیغاتی است که انگیزه و ریشه‌ آن معلوم است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به سوءال خبرنگاری در مورد توقیف سرمایه‌های بانک ملی در انگلستان اظهار داشت: گزارشاتی که از سفارت‌مان در لندن دریافت داشته‌ایم حکایت از آن دارد که اعمال تحریم‌های جدیدی صورت نگرفته و مربوط به گذشته است و تلاش‌های ما نیز در این خصوص ادامه دارد و به محض وصول نتیجه آن را اعلام می‌کنیم.

قشقاوی در پاسخ به سوءال دیگری در مورد آینده‌ مذاکرات صلح در خاورمیانه گفت: ما در این خصوص و بحث‌ سازش موضع خودمان را داریم و راه‌حل‌های خودمان را در مورد رفع اشغال اعلام کرده‌ایم.

وی در مورد برخی سفرهای انجام شده به منطقه نیز گفت: در این سفرها ادعای روند عادی‌سازی در برابر افراط‌گرایان صهیونیست است در حالی که شهرک‌سازی‌ها به سرعت ادامه دارد و حتی نام‌های اصیل عربی و اسلامی نیز به نام‌های عبری و صهیونیستی تغییر می‌کند.

خبرنگار دیگری از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد موضع‌گیری‌های سیاست خارجی و بی‌توجهی به مسائل داخلی پرسید که وی در پاسخ گفت: در مواردی نظیر حقوق بشر موضع ما حتما تهاجمی و ابتکاری است و ما روند حقوق بشر و آزادی بیان در غرب را قبول نداریم و نقض حقوق بشر در این کشورها نسبت به تظاهرکنندگان بسیار زیاد است و جای نگرانی دارد.

وی ادامه داد: ‌این مسائل فراتر از مسائل احساسی و مقابله به مثل است و ما در موارد نقض حقوق بشر طلبکاریم و امیدواریم شرایطی فراهم شود که بتوانیم آن‌ها را اعلام کنیم.

به گفته‌ی قشقاوی در مجموع اروپایی‌ها در حال بازنگری در سیاست‌هایشان هستند که اگر منجر به تصحیح اشتباهات به ویژه در حوادث اخیر شود ما از تعامل مثبت و سازنده استقبال می‌کنیم.

وی افزود: روند مناسبات ما با اروپا رو به آرامش و بهبود است و این روند به پیش می‌رود و امیدواریم که اروپایی‌ها اشتباهاتشان را تصحیح کنند و به این نکته پی‌ببرند که نحوه‌ برخورد با مسائل داخلی ایران با همه‌ جهان متفاوت است.

خبرنگاری در مورد اخبار مربوط به مقتدی صدر در مورد گلایه‌ از اعراب مبنی بر باز فراهم کردن زمینه‌های نفوذ ایران در عراق پرسید که قشقاوی با اشاره به اینکه معلوم نیست که این اظهارات از وی درست نقل شده است یا خیر اظهار داشت: ما در منابع رسمی خودمان چیزی در این خصوص ندیده‌ایم و این قبیل اخبار مربوط به منابع غیرموثق و غیررسمی است ضمن اینکه ما با همه‌ گروه‌های عراقی ارتباط مثبت و سازنده داریم و در جهت تثبیت حاکمیت ملی عراق و دفاع از قدرت ملی این کشور و نیز در چارچوب روابط همسایگی تلاش‌های خود را صورت می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد دیدار متکی با احمد ابوالغیظ وزیر خارجه‌ مصر در شرم‌اشیخ نیز با یادآوری این نکته که وزیر خارجه‌ مصر در منظر تمام دوربین‌ها پایین آمد و به متکی خوشامد گفت، اضافه کرد: ایران عضو تروئیکای نه ساله‌ نم(جنبش غیر متعهدها) و هیات مدیره‌ی این تشکیلات بزرگ جهانی پس از مجمع عمومی سازمان ملل شده و سکوی مناسبی برای طرح مباحث عدالت جهانی برای ما فراهم شده است.

وی ادامه داد: اختلافات ما با مصر در برخی از حوزه‌ها غیرقابل انکار است در عین حال مصر ظرفیت تمدنی در جهان اسلام است که ما می‌توانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

قشقاوی محور مذاکرات وزرای امور خارجه ایران و مصر را مباحث مربوط به عدم تعهد و نیز بحث خلع سلاح هسته‌ای عنوان کرد و گفت: اگر بحث خلع سلاح خاورمیانه حل شود آمریکا نیازی به ایجاد چتر امنیتی در منطقه ندارد و باید به متحد خود در منطقه (رژیم صهیونیستی) بگوید که کلاهک‌های هسته‌یی خود را از بین ببرد و در مجموع راه‌حل چتر امنیتی برچیده شدن سلاح‌های هسته‌ای اسراییل است.

خبرنگار دیگری از قشقاوی در مورد سفر مقامات عربستان سعودی به کشورهای منطقه پرسید که وی در پاسخ اظهار داشت: هر کشور تحرکات دیپلماتیک خود را براساس تشخیص منافع‌اش انجام می‌دهد آنچه که در رابطه با عربستان مطرح است برخی بدرفتاری‌ها نسبت به زائران ایرانی است که در این چارچوب و براساس دستور وزیر امور خارجه سفیر عربستان به زودی به وزارت امور خارجه احضار می‌شود و به سفارت ایران در ریاض نیز دستور عکس‌العمل بیشتری نسبت به این بدرفتاری‌ها که با روح اسلامی سازگاری ندارد داده شده است.

وی در مورد برخی اخبار نیز در خصوص تغییر موضع پاکستان در مورد خط لوله‌ گاز نیز اظهارداشت: مساله‌ خاصی در تفاهم‌نامه‌ امضا شده ایجاد نشده و تغییری نکرده است.

قشقاوی در پایان در پاسخ به این سوءال که آیا در دولت جدید در این پست باقی می‌مانید یا خیر؟ گفت: ما زیرمجموعه‌ وزارت امور خارجه و دولت هستیم و دستگاه دیپلماسی کشور و دیپلمات‌ها تا آخرین دقایق عمر دولت به انجام وظیفه در جهت منافع ملی می‌پردازند، اما این حق رئیس‌جمهوری است که در لیستی که ارائه می‌دهد با تداوم وظیفه‌ی وزیر خارجه فعلی موافقت و یا وزیر جدیدی معرفی کند که پس از آن و براساس نظر وزیر خارجه دستیار ویژه و سخنگو انتخاب می‌شوند.

کد خبر 86350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز