همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه 2 شهریور، سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه خارجی را تشریح کرد.

سخنگوی وزرات امور خارجه‌ با تاکید بر این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید به رویکردهای صنفی،‌ حقوقی و وظایف سازمانی خود بپردازد خاطرنشان کرد: هرگاه این رویکردها در آژانس رعایت شده باشد می‌توان نتیجه‌ مثبتی از عملکرد آن گرفت.

به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان صبح روز دوشنبه 2 شهریور در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و هفته‌ دولت در پاسخ به سوالات متعدد در مورد گزارش آتی آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نیز بازدیدهای انجام شده از تاسیسات اراک و نطنز گفت: ما همکاری خود را با آژانس داریم و به این روند ادامه می‌دهیم و بحث‌های اخیر نیز در چارچوب ان‌پی‌تی است که در گذشته وجود داشته و در حال و آینده ادامه می‌یابد.

وی ادامه داد:‌ گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و پیش‌بینی و تحلیل‌ها همواره قبل از گزارش البرادعی وجود داشته ولی ما قبل از انتشار گزارش موضع‌گیری نمی‌کنیم. ایران در چارچوب قواعد شناخته شده بین‌المللی عمل می‌کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد نشست آتی 1+5 در یازدهم شهریور نیز اظهار داشت: در خبرها آمده بود که این اجلاس قرار است برگزار شود. ایران در چارچوب ان‌پی‌تی و موافقت‌نامه جامع پادمانی تعهدات خود عمل کرده که دلیل آن نیز درج اقدامات ایران در گزارش‌های البرادعی بود.

وی افزود: گمانه‌زنی‌ها از تشدید تحریم تا لغو تحریم وجود دارد اما موضع خودمان را داریم و کاری به طرف مقابل نداریم.

خبرنگاری از ارائه‌ سند جدیدی در گزارش آتی البرادعی پرسید که وی با تاکید بر اینکه همواره گمانه‌زنی‌ها، پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌هایی قبل از گزارش البرادعی وجود داشته است خاطرنشان کرد: همیشه این روش ما بوده که قضاوت از پیش نداشته باشیم. وظایف آژانس مشخص است و ما نیز عضو آژانس بوده و ان‌پی‌تی را پذیرفته‌ایم و لذا اقدامات صلح‌آمیزمان را ادامه می‌دهیم. باید رویکردهای صنفی،‌ حقوقی و سازمانی و در چارچوب قوانین در آژانس جاری باشد و از هرگونه رویکرد سیاسی ممانعت به عمل آید.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا در مورد گفت‌وگوی تلفنی متکی و زیباری پیرامون حوادث اخیر عراق و زمان برگزاری اجلاس آتی وزرای خارجه همسایه‌ عراق نیز خاطرنشان کرد: بعد از وقایع انفجاری و حملات تروریستی به ساختمان‌های دولتی عراق که منجر به کشته و مجروح شدن تعداد زیادی شد متکی در تماس تلفنی با زیباری با وی ابراز همدردی و این اقدامات را محکوم کرد و صحبتی در مورد برگزاری اجلاس کشورهای همسایه‌ی عراق مطرح شد که زمان و جزییات خاصی به صورت قطعی مورد توافق قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: این ایده در چارچوب کمک به صلح و ثبات و روند رو به رشد توسعه و آرامش در عراق مطرح شده که باید رایزنی‌های مربوط به آن صورت گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد حوادث اخیر یمن و استان صعده این کشور گفت: ما همواره به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی یمن احترام می‌گذاریم و معتقد به صلح و ثبات و آرامش در این کشور هستیم و رابطه‌ خوبی با یمنی‌ها داریم. بحث استان صعده بحث داخلی یمن است و راه حل سیاسی دارد و خونریزی نمی‌تواند حلال مشکلات باشد و باید در چارچوب راهکارهای سیاسی آرامش به آنجا برگردد.

وی همچنین در مورد برخی ادعاها در خصوص دخالت ایران در حوادث یمن، این موارد را تبلیغات رسانه‌ای توصیف کرد که واقعیت ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کشور هندوراس در مورد عدم تمدید روادید دیپلمات‌های ایرانی بحثی را مطرح کرده یا خیر؟ گفت: ما هیچ‌گونه رابطه‌ سیاسی و دیپلماتی با این کشور نداریم و لذا نمی‌دانیم چگونه این ادعا مطرح می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان هرگونه دخالت ایران در حوادث تروریستی عراق را نیز رد کرد و گفت: حتی یک بار نیز بحث دخالت ایران در عراق ثابت نشده و هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که بخواهیم عراق ناامن باشد و حتی به نیروهای خارجی دخالت کننده در امور عراق نیز همواره توصیه می‌کنیم که آرامش عراق را به هم نزنند.

وی تصریح کرد: خود عراقی‌ها نیز اعلام کردند که قصور امنیتی داخل خود عراق صورت گرفته که این مساله در اظهارات آقای زیباری و آقای مالکی مطرح شده و لذا اتهام دخالت ایران بی‌اساس است ما همواره طرفدار صلح، ‌امنیت و ثبات در عراق هستیم و شرط توسعه‌ آن می‌دانیم و گسترش روابط دو کشور نیز در این چارچوب صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روابط ایران و آلمان و اظهارات برخی از نمایندگان نیز خاطرنشان کرد: رابطه‌ سیاسی ما با آلمان در حد سفیر و به صورت متعارف است و ما برنامه‌ای برای کاهش روابط نه با آلمان و نه با کشور دیگری نداریم.

خبرنگاری از قشقاوی در مورد سه آمریکایی دستگیر شده در مرزهای ایران و عراق پرسید که وی در پاسخ گفت: ادعاهای خبری مطرح شد و ما نیز گفتیم که این موضوع به ویژه با توجه به موقعیت منطقه‌ی ادعا شده که مرزی و صعب‌العبور است مورد بررسی قرار گیرد و لذا موضوع جدیدی در این خصوص وجود ندارد.

قشقاوی همچنین با انتقاد از عملکرد دوگانه و اعمال استانداردهای دوگانه و برخوردهای گزینشی در برخی از دولت‌های اروپایی و غربی و به ویژه فرانسه در خصوص آقای کاکاوند تبعه‌ی ایرانی دستگیر شده در فرانسه گفت: انتظار داریم دولت فرانسه به جای رویکرد سیاسی رویکرد واقعی و قضایی داشته باشد؛ فردی که بی‌جهت دستگیر شده و دولت فرانسه حاضر نیست وثیقه‌ای از وی بپذیرد موجبات نگرانی خانواده‌اش را فراهم آورده و این در حالی است که دلیلی منطقی برای تداوم بازداشت کاکاوند وجود ندارد.

وی یادآور شد: ما در مقام مقایسه این پدیده با حوادث اخیر نیستیم و این مساله هیچ ارتباط مستقیم و غیرمستقیمی با اتفاقات اخیر و دستگیری تبعه‌ فرانسه و کارمند ایرانی سفارت فرانسه ندارد اما به عنوان مثال دو رویکرد می‌توان آن را مطرح و در مورد معیارهای دوگانه قضاوت کرد.

قشقاوی در خصوص بسته‌ پیشنهادی ایران نیز اظهار داشت: این بسته در حال تدوین است و به اعتبار اینکه باید جامعیت لازم را داشته و فراگیر باشد باید فرصت مناسب برای تدوین آن وجود داشته باشد.

وی اظهارات حسنی مبارک، رییس‌جمهور مصر را نیز مخل وحدت جهان اسلام توصیف کرد و گفت: علی‌رغم حسن نیت ما هر از گاهی برخی مقامات مصری اظهاراتی مطرح می‌کنند که فکر می‌کنیم مخل وحدت جهان اسلام است. ولی ما همواره به مصر توصیه می‌کنیم که با تکیه بر روی اشتراکات در جهان اسلام اقدامات و حرف‌هایی نزنیم که دشمنان جهان اسلام را شاد کنیم.

وی اضافه کرد: حمایت معنوی از مقاومت مورد مباهات ما و مطلوب همه‌ مسلمانان است و جهان اسلام از آن حمایت می‌کند.

خبرنگاری از قشقاوی در مورد دور جدید مذاکرات سه جانبه‌ ایران، آمریکا و عراق پرسید که وی با اشاره به اینکه از طرف دولت عراق در مورد مذاکرات هیچ چیز جدیدی مطرح نشده است گفت: در ادوار گذشته هم گفت‌وگوهای سه جانبه بر اساس خواست دولت عراق بود که صورت گرفت. روند قضایا برای اعاده‌ حاکمیت ملی دولت عراق باشد و دولت عراق نیز نشان داد که علی‌رغم بروز برخی اتفاقا اخیر این توان را دارد که استقلال و حاکمیت ملی خود را داشته باشد.

قشقاوی در خصوص اظهارات مرکل در گفت‌وگو با روزنامهی آلمانی پیرامون حوادث داخلی ایران و مساله‌ هسته‌ای نیز خاطرنشان کرد: باید ایشان نسبت به این مسائل دید واقع‌بینانه داشته باشند و تکیه بر برخی مسائل هم در روابط دوجانبه موثر است و هم بازدارنده‌ ما از حقوق‌مان نیست.

وی ادامه داد: ملت ایران حوادث دادگاه‌های آلمان در سال 85 و تیرماه اخیر را از یاد نمی‌برد؛ کشوری که دادگاه‌ها و روند قضایی‌اش تا این حد مصیبت‌ دارد باید وضعیت خود را بهبود بخشد و فضای دادگاه‌های خودشان را قانونی و غیرتبعیض آمیز کند قبل از اینکه در امور کشور ما دخالت کند.

وی با رد برخی الفاظ از قول منابع خبری در آلماتی در خصوص برگزاری اجلاس رژیم حقوقی دریای خزر بدون حضور ایران گفت: رژیم حقوقی دریاهای بسته نظیر خزر باید با توافق کلیه‌ی کشورهای ساحلی صورت گیرد و تدوین این رژیم براساس قواعد و عرف بین‌الملل بدون نظر ایران و یا سایر کشورهای ساحلی شکل نمی‌گیرد و بناست اجلاس وزرای خارجه در این خصوص در عشق‌آباد و پس از آن اجلاس سران در باکو برگزار شود.

وی هدف سفر بشار اسد رییس‌جمهور سوریه به تهران را نیز برای عرض تبریک به دکتر احمدی‌نژاد پس از پیروزی در انتخابات و نیز بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل منطقه‌ای و دو جانبه عنوان کرد و گفت: اگر چه زمان سفر کم بود اما برای دو طرف بسیار سازنده و پرکار بود.

خبرنگاری در مورد بلوکه شدن سرمایه‌های ایران در انگلستان و نتایج سفری هیاتی به این کشور برای حل موضوع پرسید که وی در پاسخ گفت: موضوع جدیدی در بحث اعمال تحریم‌ها نبوده و باید در مورد نتایج سفر از مسوولان سفر کننده جزییات را پرسید.

قشقاوی با تاکید بر اینکه در آستانه‌ استقرار دولت دهم کشورهای غربی تجربه‌ای از سیاست‌های تحریمی دارند و باید این ضرب‌ المثل را مورد توجه قرار دهند که آزموده را آزمودن خطاست،‌ خاطرنشان کرد: باید 1+5 در رویکردهایشان تجدیدنظر کنند و به رویکرد تعاملی روی آورند. ایران طی سی‌سال گذشته ثابت کرده که ظرفیت بالایی برای تعامل و گفت‌ و گو دارد و سیاست‌های تحریمی نمی‌تواند ما را از حقوق قانونی خودمان بازدارد و لذا هم‌اکنون فرصتی برای تجدیدنظر در طرف مقابل به وجود آمده که به جای سیاست تقابل به رویکرد تعامل روی آورند چرا که با رویکرد تقابل، ملت و دولت ایران مقابله می‌کنند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا ایران تضمین‌های خاصی به انگلستان در بحث محاکمه‌ کارمند ایرانی سفارت انگلیس داده بود یا خیر؟ گفت: هیچ تعهد خاصی نبوده اما در چارچوب گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه‌ی دو کشور مطرح شده که در عین استقلال قوه قضاییه تلاش داریم که وی طبق قانون و با پذیرفتن وثیقه آزاد شود که با یک رویکرد قانونی وی آزاد شد.

کد خبر 88539

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز