همشهری آنلاین: حسن قشقاوی در خصوص بیانیه وزرای خارجه گروه هشت درباره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: انتخابات ایران در فضایی آزاد برگزار شد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز تاسف از موضع‌گیری مداخله جویانه و شتاب‌زده وزرای خارجه هشت کشور صنعتی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ایران، یادآوری می‌نماید که این انتخابات با شرکت 85 درصد واجدین شرایط و در فضایی کاملا رقابتی و آزاد و با رعایت کلیه موازین قانونی برگزار شده و نقطه عطفی در تاریخ مردم سالاری دینی محسوب می‌گردد و در جوامع غربی مدعی دمکراسی نظیر و مشابه‌ای ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران که در 30 سال گذشته حدود سی انتخابات دمکراتیک و عادلانه را برگزار کرده است،‌ در انتخابات اخیر خود بهترین گواه بر اعتماد رای دهندگان ایرانی به سلامت مکانیسم‌های انتخاباتی و امانت‌داری نهادهای برگزار کننده و ناظر در انتخابات در ایران است.

قشقاوی تصریح کرد: انتظار جهانیان از نشست وزرای خارجه هشت کشور صنعتی آن بود که با توجه به دستور کار از قبل تعیین شده، به مشکلات جدی فراروی این کشورها و جامعه بین‌المللی بپردازند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال اظهارات مداخله‌جویانه رییس پارلمان اروپایی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران اظهارات مداخله جویانه رییس پارلمان اروپایی درباره دهمین انتخابات ریاست جمهوری و مسائل داخلی کشورمان را غیرمسوولانه و غیرقابل قبول دانسته و آن را محکوم می‌نماید، این اظهارات مداخله جویانه و شتابزده در حالی صورت می‌گیرد که هنوز فرآیند رسیدگی به شکایات در شورای نگهبان تمام نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان ساخت: سفر رئیس و دیگر نمایندگان پارلمان اروپایی به ایران چنانچه در چارچوب احترام و منافع متقابل و براساس دستور کار و در زمان توافق شده صورت گیرد می‌تواند گام مثبتی در توسعه روابط پارلمانی ایران و اروپا باشد اما چنانچه با اهدافی مغایر با این دنبال گردد، قطعا کمک کننده نخواهد بود طبعا با توجه به نوع اظهارات رویکرد ایشان، انجام چنین سفری در شرایط کنونی نه تنها کوچکترین کمکی به بهبود و ارتقاء مناسبات نمی‌نماید بلکه مغایر با روح دوستی و همکاری دو طرف خواهد بود.

قشقاوی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از توسعه روابط پارلمانی با پارلمان اروپایی در چارچوب احترام و منافع متقابل حمایت می‌کند، اما نه به پارلمان اروپایی و نه به هیچ کس دیگر اجازه مداخله در امور داخلی خود را نخواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اگر آقای پوئترینگ در گفته خود مبنی بر حساسیت پارلمان اروپایی نسبت به نقض حقوق بشر، آزادی‌های اساسی و احترام به شخصیت انسنها صادق است بایستی هنگامیکه مردم بی دفاع غزه تحت حملات و کشتار وحشیانه رژیم صهیونیستی قرار داشت نیز از این مردم بی‌گناه و مظلوم حمایت می‌کرد. این در حالی است که پارلمان اروپایی در جریان کشتار مردم بی‌دفاع غزه فعالیتی را که افکار عمومی مردم دنیا و مردم اروپا از آن پارلمان انتظار داشته و آقای پوئترینگ هم اشتیاقی برای سفر به منطقه و فشار بر سران رژیم صهیونیستی یا همدردی با ملت مظلوم فلسطین از خود نشان نداد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران پارلمان اروپایی را به پرهیز از بهره‌گیری‌های ابزاری از اصول و ارزش‌های حقوق بشر فراخوانده و توصیه می‌نماید به جای مداخله در امور داخلی دیگر کشورها راههای توسعه ارزش‌های مشترک انسانی و تحکیم روابط ملت‌ها در چارچوب احترام متقابل و براساس ارزش‌های شناخته شده و مشترک بین‌المللی را دنبال نماید

کد خبر 84349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز