شنبه ۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس پلیس ترافیک شهری از پیشنهاد ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت‌ها در شهرهای بزرگ خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ محسن مهرائی با بیان این خبر گفت: در صورت تصویب شورای عالی ترافیک در شهرهای بزرگ خطوط ویژه برای تردد موتورسیکلت سواران در معابر شهری و بزرگراه‌ها ایجاد می‌شود.

مهرائی افزود: آمارها نشان می‌دهد در تیرماه سال جاری یک طرف بیش از 70 درصد کشته‌های تصادفات عابران پیاده و موتورسیکلت سواران بوده‌اند.

وی افزود: عمده تخلف موتورسیکلت سواران نداشتن کلاه ایمنی و عبور از چراغ قرمز و عبور از محل‌های ممنوع است که پلیس ترافیک شهری در تیرماه سال جاری 32 هزار و 500 دستگاه موتورسیکلت متخلف را توقیف کرده است.

رئیس پلیس ترافیک شهری گفت: آمارها نشان می‌دهد در سال گذشته در47 درصد تصادفات فوتی عابران پیاده و در 37 درصد نیز موتورسیکلت سواران نقش داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه ایمن‌سازی موتورسیکلت‌ها هم‌اکنون از طریق راهور ناجا پیگیری می‌شود، افزود: در عین حال از شورای عالی ترافیک کشور نیز خواسته‌ایم تا در شهرهای بزرگ مجوز برای ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت را صادر کند که بر این اساس این امر در ساماندهی موتورسیکلت‌ها و کنترل تخلفات آنها نقش عمد‌ه‌ای دارد.

رئیس پلیس ترافیک شهری ارزانی موتورسیکلت، قدرت مانور بالا، استفاده ناصحیح و ... را از علل اصلی گسترش موتورسیکلت‌ها و تصادفات آنها عنوان کرد و گفت: متاسفانه در قانون فعلی بازدارندگی در تخلفات موتورسیکلت‌ها پایین است که در قانون اخذ جرایم رانندگی که بیش از 50 درصد آن در کمیسیون قضایی مجلس تصویب شده است این موارد لحاظ شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که اجرای طرح تعویض پلاک موتورسیکلت‌ها در کنار تصویب قانون اخذ جرایم رانندگی که پیش‌بینی می‌شود تا پیش از بازگشایی مدارس در صحن علنی مجلس تصویب شود نقش موثری در کاهش تخلفات موتورسواران ایفا کند.

رئیس پلیس ترافیک شهری در ادامه به طرح تابستانی پلیس ترافیک شهری اشاره کرد و گفت: این طرح که از 31 خردادماه آغاز شده است در دو مرحله اجرا می‌شود که مرحله آن تا 31 مرداد ماه ادامه داشته و مرحله دوم نیز در شهریور ماه به اجرا در می‌آید.

وی با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان با ماه شهریور گفت: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در مردادماه با حجم فشرده‌ای از سفرها روبرو باشیم.

رئیس پلیس ترافیک شهری با اشاره به کاهش کشتار تصادفات در سه ماهه نخست سال جاری گفت: در عین حال در تیرماه آمار تصادفات در صحنه تصادفات شهری افزایش داشته است که هنوز رقم دقیق آن از سوی پزشکی قانونی اعلام نشده است.

وی از بکارگیری دو هزار و 370 تیم گشتی، 2 هزار و 140 تیم موتوری و 300 تیم نامحسوس که عمدتا در شهرهای مسافرپذیر و کلانشهرها مستقر هستند جهت تسهیل در مسافرت شهروندان در طرح تابستانی خبر داد و گفت: در عین حال توصیه می‌کنیم کلیه مسافران ضمن رعایت قوانین و مقررات نسبت به بستن کمربند ایمنی و رعایت سرعت مطمئنه و عدم سبقت غیر مجاز اقدام کنند.

رئیس پلیس ترافیک شهری به آمار صدور قبض‌های جریمه اشاره کرد و گفت: علیرغم افزایش 1/6 درصدی جمعیت، 8/68 درصدی شماره گذاری خودروها و 273 درصدی صدور گواهینامه، شمار کشته‌های تصادفات طی سالهای 83 تا 87 4/14 درصد معادل یک هزار و 214 نفر کاهش داشته است.

وی به تصادفات عابران پیاده اشاره کرد و گفت: در کلانشهرها اکثر تصادفات عابران پیاده در بزرگراه‌ها و معابر شریانی و در سایر شهرها عمدتا در حاشیه‌ها اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر عمده تقصیر در تصادف با عابران پیاده عدم توجه به جلو توسط رانندگان و بی‌احتیاطی خود عابران است.

رئیس پلیس ترافیک شهری به آمار برخورد با خودروهای متخلف در تیرماه سالجاری اشاره کرد و گفت: در تیرماه امسال در شهرها بیش از 37 هزار خودرو توقیف و 7 هزار و 300 دستگاه خودرو نیز قفل چرخ خوردند. از سوی دیگر یک هزار راننده پرخطر به دادگاه معرفی شدند و یک هزار و 650 گواهینامه نیز سوراخ شد.

وی عمده ترین تخلفات رانندگان در شهرهای شمالی را توقف‌های دوبله در اطراف بازارهای سنتی عنوان کرد و گفت: در عین حال توصیه می‌کنیم والدین از واگذاری خودروی خود به فرزندانشان جدا خودداری کنند.

 رییس پلیس ترافیک شهری با اشاره به اینکه در تابستان امسال در مشهد مقدس طرح ویژه ترافیکی اجرا نمی‌شود گفت: در عین حال یک ساعت پیش از برگزاری نماز، تردد در کلیه معابر منتهی به حرم مطهر ممنوع بوده و تنها اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها اجازه تردد دارند لذا توصیه می‌کنیم مسافران از وسایط نقلیه عمومی استفاده کنند.

وی در خصوص جریمه عابران پیاده نیز گفت: در قانون فعلی برای عابران پیاده جریمه در نظر گرفته شده اما مبلغ آن بسیار پایین بوده و قابل اعمال نیست اما در قانون جدید اخذ جرایم رانندگی عابران پیاده از طریق کارت ملی در صورت تخلف جریمه خواهند شد.

کد خبر 86170

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز