دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

گروه اجتماعی: روزی 8 تا 20 هزارتومان درآمد دارم. اما این همیشگی نیست و روزهای تعطیل هم به کلی کارم می‌خوابد.

رضا یکی از کسانی است که با موتورش مسافرکشی می‌کند، شغلی که براساس قوانین جدید راهنمایی قرار است ممنوع شود.

مسافرکشی با موتورسیکلت چند سالی است که در تهران باب شده است. امروزه سر هر چهار راه و میدانی به غیراز رانندگان تاکسی، موتورسیکلت‌سوارانی نیز هستند که منتظر مسافرند، آمارهای غیررسمی از وجود یک میلیون موتور برای انجام کار پیک و مسافر کشی در تهران حکایت دارد.

معاون حقوقی و پارلمانی ناجا می‌گوید: در قانون اخذ جرائم راهنمایی و رانندگی، مسافرکشی با موتورسیکلت ممنوع شده است.

این در حالی است که موتورسیکلت در طول سال‌های اخیر توانسته است مسافران خاص خود را جذب کند؛ چرا که این وسیله نقلیه، تنها وسیله‌ای است که می‌تواند شما را از ترافیک‌های نفس‌گیر تهران نجات دهد و در اندک زمانی به مقصد برساند.

تا جایی که اردیبهشت امسال معاون مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک گفت: با توجه به حجم بالای تردد موتور‌سیکلت در خیابان‌های تهران و مشکلات متعددی از قبیل افزایش آمار تصادف این وسیله نقلیه، امکان ایجاد خط ویژه موتور‌سیکلت در تهران مورد مطالعه و بررسی این سازمان قرار گرفته است.

هرچند خشایی‌پور، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، تا افق سال1390 لازم است سهم سفرهای حمل‌ونقل عمومی به 75 درصد افزایش پیدا کند و سهم استفاده از موتورسیکلت از 7درصد وضع موجود به 3درصد کاهش یابد.

البته این شغل تنها مربوط به تهران نیست، چند سالی است که«موتور تاکسی» رسما در شهر پاریس و بسیاری از شهرهای اروپایی دیگر فعال شده‌اند. موتورهای مسافرکش اروپایی اما، حکایت‌شان با موتور‌های مسافر‌کش تهران متفاوت است.

در ایران بسیاری از این موتورها شخصی هستند و از امکاناتی چون وسایل ایمنی و بیمه‌های مناسب محرومند، به همین دلیل، همیشه ممکن است حادثه‌ای جبران‌ناپذیر برای مسافر پیش بیاید. در عین حال مسافران خاص خود را دارند که روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود.

این همه در حالی است که با اجرای قانون جدید اخذ جرائم راهنمایی و رانندگی باید شغل مسافرکشی با موتور سیکلت را به فراموشی سپرد.در این بین رضا هم که از کارش رضایتی ندارد می‌گوید: آینده‌ای در آن نمی‌بینم و اگر یک روز نتوانم کار کنم، اصلاً پولی در بساط ندارم و با حسرت به یک پیکان که پشت آن نوشته شده فروشی نگاهی می‌اندازد.

کد خبر 88572

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز