چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کتاب نمایه روزنامه مجلس که 50 روز بعد از آغاز به کار مجلس اول منتشر شد، بعد از قریب به یک قرن توسط کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به بازار کتاب عرضه شد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از روابط عمومی کتابخانه مجلس این روزنامه در سال 1375 در پنج مجلد با همت دکتر فدائی عراقی (ریاست وقت) توسط کتابخانه مجلس شورای اسلامی باز چاپ شد.

 در سال 1376 طرحی برای استخراج نمایه‌های روزنامه مجلس تدارک دیده شد وطی یک سال‌ و اندی به انجام رسید، این نمایه‌ با مطالعه متن تمامی پنج جلد روزنامه مجلس تهیه شده و در برگیرنده کلید واژه‌های مهم متن است، طی این سالها نمایه‌های یاد شده در پایگاه کتابخانه مجلس قرار داشت و فراوان مورد استفاده پژوهشگران واقع می‌شد. اما دست‌اندرکاران کتابخانه مجلس تصمیم گرفتند پس از چاپ روزنامه مجلس این نمایه‌ها به صورت عمومی نیز منتشر و در اختیار محققان قرار گیرد. که بعد از چند سال نمایه کتاب هم منتشر شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین اهمیت کتاب نمایه در آن است که آگاهی‌های فراوانی در این روزنامه در باره اشخاص، اماکن، وقایع تاریخی، و دهها مورد دیگر وجود دارد که از طریق این نمایه‌ها می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد.

کتاب نمایه روزنامه مجلس در 584 صفحه با کاغذ 70 گرمی تحریر خارجی در 1000نسخه به قیمت 12000تومان در واحد انتشارات و توزیع  مرکز پژوهش کتابخانه مجلس شورای اسلامی عرضه می‌شود.

روزنامه مجلس نخستین روزنامه پارلمانی ایران است، که صاحب امتیاز آن میرزا محسن برادر صدرالعلماء و مدیر اجرائی نشریه  میر محمد صادق طبا‌طبائی پسر آیت‌الله سید محمد طباطبائی از رهبران روحانی مشروطه بوده است.

شماره اول آن در روز یکشنبه 8 شوال 1324ق یعنی حدود پنجاه روز پس از افتتاح مجلس شورای ملی انتشار یافت و نشر آن به مدت 5سال ادامه پیدا کرد و آخرین شماره آن درروز پنجشنبه 27 جمادی الاخر 1330ق منتشر شد.

در این روزنامه افزون بر پیگیری تحولات آن روزگار مجلس شورای ملی، می‌توان دیگر مسائل اجتماعی، سیاسی، و اقتصادی دوره مشروطه را نیز بازجست

کد خبر 86019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز