نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که استفاده از مکمل‌های روغن ماهی برای اولین بار و در افراد سالم می‌تواند خطر بروز عوارض قلبی و عروقی را افزایش دهد. بر اساس این نتایج به نظر می‌رسد که مصرف مکمل‌های روغن ماهی برای افراد سالم چندان بی خطر نباشد و خطرها و عوارض آن بیشتر از فوایدش باشد.

مکمل روغن ماهی

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: مکمل‌های روغن ماهی مشتق شده از ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی خال مخالی(خال خالی) و قزل آلا اغلب برای اثرات ضد التهابی آن به ویژه در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی وعروقی (CVD) و مبتلایان فشار خون بالا و آرتریت روماتوئید، توصیه می‌شود.

به گزارش هلت لاین، ماهی‌های چرب منبع خوبی از دو اسید چرب امگا ۳ به نام‌های دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) هستند که بدن انسان به آن‌ها نیاز دارد اما نمی‌تواند برای خود بسازد.

اگرچه ممکن است برای افراد سالم استفاده از روغن ماهی برای کمک به پیشگیری از بیماری ایده خوبی به نظر برسد، اما نتایج یک مطالعه بزرگ و طولانی مدت که اخیرا در مجله «بی ام جی مدیسین» (BMJ Medicine) منتشر شده، نشان می‌دهد که ممکن است اینطور نباشد.محققان دریافتند که استفاده منظم از روغن ماهی ممکن است خطر ابتلای افراد سالم به بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد.

با این حال، استفاده منظم از این مکمل‌ها به کند کردن پیشرفت عوارض قلبی و عروقی موجود و همچنین به کاهش خطر مرگ در افراد مبتلا به این عوارض کمک می‌کند.محققان برای انجام این تحقیق اطلاعات مربوط ۴۱۵.۷۳۷ نفر را از سامانه اطلاعات بهداشتی بیوبانک بریتانیا دریافت کردند. بیش از نیمی (۵۵درصد) از شرکت کنندگان زن بودند و سن آن‌ها بین ۴۰ تا ۶۹ سال بود.اطلاعات جمع آوری شده در مورد سلامت افراد شامل استفاده آن‌ها از مکمل‌های روغن ماهی و دریافت رژیم غذایی از ماهی‌های روغنی و غیر روغنی بود.سلامت این افراد تا زمان مرگ یا پایان زمان مطالعه در مارس ۲۰۲۱ پیگیری شد.

هشدار: مکمل‌های روغن ماهی برای افراد سالم خطرناک هستند

حدود یک سوم از مشارکت کنندگان که اکثر آنها مسن‌تر، سفیدپوست و زن بودند گفتند که از مکمل‌های روغن ماهی به طور منظم استفاده می‌کنند. در میان افرادی که در شروع مطالعه هیچ عوارض قلبی و عروقی شناخته شده‌ای نداشتند، استفاده منظم از مکمل‌های روغن ماهی با ۱۳ درصد افزایش خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و ۵ درصد خطر بیشتر در معرض سکته قلبی قرار گرفتن مرتبط بود.

با این حال، آن دسته از مصرف کنندگان دائمی روغن ماهی که در ابتدای مطالعه عوارض قلبی و عروقی داشتند، ۱۵ درصد کمتر در معرض خطر تبدیل فیبریلاسیون دهلیزی به حمله قلبی قرار داشتند و ۹ درصد کمتر در معرض خطر پیشرفت نارسایی قلبی منتهی به مرگ بودند.

دکتر مایکل او مک‌کینی، در این باره توضیح داد که اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در مکمل‌های روغن ماهی به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و مشخص شده‌ که هم اثرات ضد التهابی و هم اثرات کاهش چربی دارند.

وی گفت: در افراد مبتلا به عوارض قلبی و عروقی، این خواص می تواند پلاک‌های آترواسکلروتیک و سطوح تری گلیسیرید را پائین بیاورند و عملکرد اندوتلیال را بهبود بخشد و در نتیجه عوارض جانبی قلبی و عروقی را کاهش دهد.

مک‌کینی خاطرنشان کرد، با این حال، زمانی که افراد از سلامت خوبی برخوردار هستند، وضعیت چندان ساده نیست. وی در این باره گفت: مزایای بالقوه این قرص‌ها در دوزهای بالای امگا ۳ می‌تواند در افرادی که خطرات بیماری قلبی عروقی قابل توجهی ندارند، خطر خونریزی را افزایش دهد.به گفته مک‌کینی، مصرف مکمل‌های روغن ماهی در زمانی که سالم هستید می‌تواند منجر به عدم تعادل اسیدهای چرب شود، که شاید به طور ناخواسته خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

دکتر سارا بونزا، پزشک خانواده نیز در این باره گفت: عامل دیگری که باید در نظر گرفت این است که نتایج برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که روغن ماهی ممکن است خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، اختلال ریتم قلب مرتبط با خطر سکته قلبی را در افراد سالم افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 854285
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha