نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که افزایش قابل توجهی در افراد مبتلا به عوامل خطرناک برای سلامت مانند فشار خون بالا، سطوح بالای کلسترول و شاخص توده بدنی بالا (BMI) در سراسر دنیا مشاهده شده است.

فشار خون بالا

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: آخرین یافته‌های مطالعه بار جهانی بیماری‌ها، آسیب‌ها و عوامل خطر (GBD) ۲۰۲۱ بینش‌های جدیدی را در مورد چالش‌های بهداشتی و عواملی که آنها را هدایت می‌کنند، آشکار کرد. آخرین یافته‌های مطالعه جهانی که در نشریه «لنست» (The Lancet) منتشر شده درباره بیماری‌ها، آسیب‌ها و عوامل خطر (GBD) ۲۰۲۱ بینش‌های جدیدی را در مورد چالش‌های بهداشتی و عواملی که آنها را هدایت می‌کنند، آشکار کرد.

به گزارش مدیکال نیوز، این عوامل با بیماری‌های متابولیک مرتبط هستند و عبارتند از فشار خون سیستولیک بالا (SBP)، گلوکز ناشتا بالا (FPG)، شاخص توده بدنی بالا (BMI)، کلسترول LDL بالا و اختلال عملکرد کلیه. در واقع همه آنچه را که محققان «عواقب پیری جمعیت و تغییر سبک زندگی در مقیاس جهانی» می‌نامند را نشان می‌دهند.

با توجه به مطالعه انجام شده توسط موسسه سنجش و ارزیابی سلامت (IHME) در دانشگاه واشنگتن، جهان شاهد افزایش ۴۹ درصدی در تعداد «دالی» جهانی یا سال‌های زندگی تعدیل‌شده با ناتوانی (از دست دادن سال‌های زندگی سالم به دلیل سلامت ضعیف و مرگ زودرس)، بود که به عوامل خطر مرتبط با بیماری‌های متابولیک بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۲۱ نسبت داده می‌شود. نویسندگان این مطالعه گفتند که تجزیه و تحلیل آن‌ها برآوردهای جامعی از بار بیماری ۸۸ عامل خطر و پیامدهای سلامت مرتبط با آن‌ها برای افراد در ۲۰۴ کشور از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱ ارائه می‌دهد.

افزایش نگران کننده مبتلایان به عوامل خطرناک برای سلامت

محققان این مطالعه همچنین گزارش کردند که سلامت ضعیف در افراد ۱۵ تا ۴۹ سال به طور فزاینده‌ای به شاخص توده بدنی(BMI) بالا و FPG بالا که به عنوان قند خون ناشتای بالا نیز شناخته می‌شود نسبت داده می‌شود که این عامل آخر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

سایر عوامل خطر متابولیک، مانند کلسترول LDL بالا و SBP (فشار خون حداکثری یا سیستولی) بالا، در فهرست ۱۰عامل خطر اصلی برای سلامت افراد در این گروه سنی قرار گرفتند.

دکتر مایکل بروئر، از موسسه سنجش و ارزیابی سلامت (IHME) در بیانیه ای گفت: اگرچه ریسک فاکتورها ماهیت متابولیکی دارند، اما ایجاد این عوامل خطر اغلب می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلف سبک زندگی، به ویژه در میان نسل‌های جوان تر باشد. آن‌ها همچنین نشان‌دهنده جمعیت در حال پیر شدن هستند که احتمال بیشتری دارد با گذشت زمان به این شرایط مبتلا شوند.

بروئر افزود: هدف‌گذاری کاهش بیماری‌های غیرواگیر و قابل پیشگیری از طریق شناخت عوامل خطر قابل اصلاح با سیاستگذاری و آموزش است که فرصتی عظیم برای تغییر پیشگیرانه در مسیر سلامت جهانی ایجاد می‌کند.

محققان همچنین به این نکته اشاره کردند که پیشرفت قابل توجهی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱ برای کاهش بار جهانی بیماری ناشی از عوامل خطر مرتبط با آب ناسالم، بهداشت، سلامت مادر و کودک و آلودگی هوای خانگی ناشی از پخت و پز با روغن جامد اتفاق افتاده است.

دکتر امانوئلا گاکیدو، استاد علوم معیارهای سلامت در IHME، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد عوامل خطری که در حال حاضر منجر به بیماری می‌شوند، مانند چاقی و سایر مؤلفه‌های سندرم متابولیک، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با ذرات معلق محیطی و مصرف دخانیات، باید از طریق ترکیبی از تلاش های سیاست بهداشت جهانی و کاهش قرار گرفتن در معرض این عوامل برای کاهش خطرات بهداشتی مورد توجه قرار گیرند.

بیشتر بخوانید:

یک‌سوم ایرانی‌ ها فشارخون بالا دارند | ارتباط ازدواج‌ های فامیلی با فشار خون بالا

تشخیص فشار خون بالا از روی انگشتان | بهترین راه برای کنترل فشار خون چیست؟

کد خبر 853701
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha