یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور در تشریح مصوبات هیات دولت درباره استان تهران از تصویب تشکیل استان البرز به مرکزیت شهر کرج در دولت خبر داد

که به گفته وی، کارهای مطالعاتی آن رو به پایان بوده و در قالب لایحه‌ای از سوی دولت تقدیم مجلس خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد که عصر شنبه در یک مصاحبه مطبوعاتی در تشریح مصوبات هیات دولت در مورد استان تهران سخن می‌گفت در ابتدای سخنان خود با ابراز خرسندی از این که خداوند توفیق داد که دور دوم سفرهای استانی به پایان برسد، گفت: البته برخی از شهرستان‌های تهران مانند فیروزکوه، دماوند و نظرآباد باقی مانده که ضمن عرض ارادت به مردم این شهرستان‌ها، سفر به این شهرستان‌ها نیز باید انجام شود.

وی با بیان اینکه جلسه‌ استانی هیات دولت در مورد استان تهران هفت ساعت طول کشید و طولانی‌ترین جلسه‌ی هیات دولت در دور دوم سفرهای استانی بود، گفت: این جلسه ‌320 مصوب داشت.

رئیس جمهور همچنین با بیان این که استان تهران دارای جایگاه بالایی در کل کشور است و تهران مرکز ایران و مورد علاقه و توجه همه‌ ملت ایران است، گفت: دولت وظیفه دارد که تهران را مورد توجه ویژه قرار دهد و نسبت به مسائل آن اهتمام ویژه داشته باشد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه در خیلی از مواقع مسائل تهران زیر سایه‌ مسائل کلان کشور از جمله مسائل عمده اقتصادی، فرهنگی و سیاسی از نظر مسئولان پنهان می‌ماند، گفت: مسائل تهران بر روی مسائل کل استان‌ها تاثیر می‌گذارد و مسائل کل کشور نیز بر مسائل استان تهران تاثیرگذار است.

وی با بیان این که درحل مشکلات باید یک نگاه کلان و متوازن داشت، گفت: برای حل مسائل تهران و شهرستان‌های آن باید کارهای ویژه‌ای انجام داد و ما باید هم به مسائل شهر تهران توجه کنیم و هم شهرستان‌های استان‌ تهران.

رئیس‌جمهور یکی از مشکلات استان تهران را بیکاری عنوان کرد و ادامه داد: پیش از این تصویب شده بود که سرمایه‌گذاری صنعتی در محدوده ‌120 کیلومتری تهران ممنوع شود و سرمایه‌گذاری‌ها مشتمل بر دو امر کشاورزی و خدمات بود.

وی گفت: در جلسه‌ استانی دولت تصمیم بر این گرفته شد که این محدودیت برای صنایع غیرآلاینده و پیشرفته که آلودگی محیط زیستی ندارند، برداشته شود و صنایع پیشرفته که آلودگی محیط زیستی ندارند گسترش بیشتری پیدا کند و بر روی آن سرمایه‌گذاری شود.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری در تهران ‌6/10 است و باید این نرخ تغییر کند،‌گفت: در مناطق محروم تهران نیز معافیت ‌10 ساله مالیاتی برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی به تصویب رسید.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما در عرصه‌ خدمات نیز باید وارد حوزه‌های جدیدی شویم، گفت: ما جوانان و فارغ‌التحصیلان بسیار خوبی در تهران داریم و گسترش خدمات فنی و مهندسی و کارهای نرم‌افزاری می‌تواند اشتغال بیشتری را ایجاد کند و دولت از فعالیت‌های خدماتی متکی بر کارهای نرم‌افزاری حمایت می‌کند.

وی همچنین با اشاره به عزم دولت جهت کمک به جوانان در راستای اشتغال‌زایی افزود: یکی از مشکلات تهران بحث جابه‌جایی و حمل و نقل است و ما امروز شاهد مشکل تراکم جمعیت در تهران هستیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تهران نیاز به دو کمربندی دارد، گفت: کمربندی آزادگان در حال حاضر پاسخ نیازها را نمی‌دهد و باری که بر روی بزرگراه تهران – کرج است را برنمی‌دارد.

وی همچنین با بیان اینکه ما باید برای شهرستان‌های اطراف تهران قطار شهری ایجاد کنیم و این مصوبه‌ دولت است،‌گفت: ما باید در وهله اول برای حل مشکل ترافیک تهران حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم.

احمدی نژاد گفت: یکی از راهکارهای حل مشکل ترافیک تهران، استفاده از روش‌های جدید از جمله استفاده از قطارهای سبک است که سریع نصب می‌شوند و زمان کمتری را نیز می‌برند و دولت مصوب کرد که دو مصوبه شورای عالی ترافیک نیز در تهران اجرا شود و همه باید در این زمینه همکاری کنند و نباید بهانه‌های غیرکارشناسی باعث شود که خدمات به تهران انجام نشود.

وی همچنین به افزایش اتوبوس‌ها اشاره کرد و گفت: در مدیریت جابه‌جایی و اتوبوسرانی باید به گونه‌ای عمل شود که حداکثر استفاده از اتوبوس‌ها صورت بگیرد.

رئیس جمهور گفت: در این جلسه تصمیم بر این گرفته شد که دو هزار اتوبوس جدید نیز به تهران افزوده شود.

وی همچنین به اهمیت توسعه زیرساخت‌ها از جمله در زمینه حمل و نقل در تهران اشاره کرد و با بیان این که انشاءالله دولت در این دوره فرصت بیشتری برای استان تهران می‌گذارد و خود دولت نیز باید وارد پروژه‌ها شود، گفت: در حقیقت دولت باید وارد پروژه‌ها شود و به نهادهای شهری در پروژه‌ها کمک کند و در مواقعی که نهادهای شهری توان ندارند خود وارد کار شود.

وی همچنین یکی دیگر از مشکلات استان تهران را مشکل مسکن عنوان کرد و گفت: ما باید در مورد وضعیت مسکن به نقطه‌ تعادل برسیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت در زمینه مسکن تصمیمات خوبی اتخاذ کرده است، ادامه داد: حرکت اجرایی طرح مسکن مهر در تهران کند بود که البته استانداری وارد این مساله شد و گره‌ها تا حدودی برطرف شده و این طرح شتاب بیشتری به خود گرفته است و ما امیدواریم با تدابیری که دولت برای موضوع مسکن در تهران اتخاذ می‌کند ما بتوانیم در عرض دو، سه سال به نقطه‌ی تعادل برسیم. در این زمینه تسهیلات بانکی و مقرراتی که لازم بود به تصویب رسید.

وی همچنین یکی دیگر از مشکلات استان تهران را منابع آب استان تهران اعلام کرد و گفت: منابع آب استان تهران محدود و نیازها نامحدود است.

رئیس‌جمهور همچنین به اهمیت اصلاح شبکه‌ی آب‌ها و همچنین تغییر الگوی مصرف در این زمینه اشاره کرد و گفت: در سال آینده در بودجه رقم خوبی را برای اصلاح الگوی مصرف آب کشاورزی در نظر خواهیم گرفت.

وی همچنین به اهمیت بازیافت آب اشاره کرد و گفت: توسعه‌ی شبکه‌ی فاضلاب استان تهران در دستور کار است و باید سدهایی که در استان تهران وجود دارند و دچار مشکل هستند مشکلات‌شان را برطرف کرد.

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به اهمیت حل مشکلات کشاورزان و کمک به آن‌ها اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات استان تهران بحث انرژی است.

احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به تصمیم دولت جهت گسترش جایگاه‌های بنزین و گازوئیل در استان تهران،‌گفت: تصمیم بر این گرفته شد که انبارهای جدیدی در خارج از شهر تهران در زمینه‌ی نفت و بنزین احداث شود و انبارهای کنونی که در داخل شهر هستند به خارج از شهر منتقل شوند.

رئیس‌جمهور یکی دیگر از نیازهای استان تهران را گسترش اماکن تفریحی عنوان کرد و گفت: اگر به صورت سرانه نگاه کنیم تهران از کمترین امکانات تفریحی برخوردار است.

وی با بیان این که دولت تصمیم گرفته پنج شهر بازی درجه یک ایجاد شود، گفت: بسیار ضروری است که مراکز تفریحی گسترش پیدا کند و مردم دارای نشاط باشند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه تهران نیازمند مجتمع تالارهای اجتماعی است،‌ گفت: اجتماعات بزرگی قرار است در تهران برگزار شود و ما فقط سالن اجلاس سران را داریم در حالی که قرار است اجلاس‌هایی مانند اجلاس عدم تعهد و گروه ‌77 در تهران برگزار شود و ما نیاز داریم که مکان‌های جدید و بزرگ‌تری را ایجاد کنیم.

وی همچنین به اهمیت گسترش مراکز بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: توزیع مراکز بهداشت و درمان در تهران متوازن نیست و باید این مراکز را گسترش داد و برخی از بیمارستان‌ها نیز احتیاج به نوسازی دارند.

رئیس‌جمهور به تصمیم دولت برای ایجاد ‌45 منطقه نمونه گردشگری برای استان اشاره کرد و گفت: در این راستا نقاط جاذب تفریحی و گردشگری نیز در این راستا شناسایی شده و به تصویب دولت رسید.

وی همچنین با بیان این که بهترین مراکز دانشگاهی در تهران قرار دارند،‌گفت: این مراکز از نظر جا، امکانات و خوابگاه دارای مشکلاتی هستند و باید مشکلات آن‌ها را برطرف کرد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ما اکنون پژوهشگا‌های خوبی از جمله پژوهشگاه رویان و هوا و فضا داریم، گفت: این پژوهشگا‌ه‌ها فعالیت‌های خوبی دارند و کار آن‌ها در سطح چند کشور اول جهان قرار دارد ولی امکانات آن‌ها محدود است که باید این کمبودها رفع شود.

وی با اشاره به جمعیت استان تهران گفت: ساختاری که برای استانداری در نظر گرفته شده قادر نیست که تمام امور را مدیریت کند و این جمعیت برای یک استانداری بسیار زیاد است و دولت تصمیم گرفت که استان البرز به مرکزیت کرج تشکیل شود. کارهای مطالعاتی آن رو به پایان است و دولت این تصمیم را در قالب لایحه‌ای تقدیم مجلس می‌کند. برخی از فرمانداری‌ها در استان تهران باید تبدیل به فرمانداری‌های ویژه شوند و فرمانداری‌ها را تقویت کنیم.

رئیس‌جمهور همچنین به اهمیت بحث مدیریت واحد شهری اشاره کرد و گفت: امیدوارم در این زمینه به نقطه‌ی مناسب برسیم و بهترین الگو در این زمینه انتخاب شود به نحوی که ساختار سیاسی و اداری هماهنگ باشد، مدیریت متمرکز و واحدی وجود داشته باشد و در امور هم وزارت کشور و هم شورای شهر دخالت داشته باشند.

احمدی‌نژاد با تشکر از مردم تهران اظهار داشت: مردم تهران در صحنه‌های عزت و افتخار ملت ایران پیشتاز بودند. مردم تهران همواره در خدمت انقلاب و آرمان‌های انقلاب و آبادانی این کشور بودند و در واقع استان تهران یک ایران است و از تمام ایران نمایندگانی از آن حضور دارند.

وی همچنین از اصحاب رسانه که حلقه‌ی ارتباطی مناسب بین مردم و مسئولان هستند و در جهت ایجاد همبستگی، نشاط و کار و تلاش در جامعه حرکت می‌کنند، تشکر و قدردانی کرد.

در این مصاحبه مطبوعاتی علاوه بر رئیس‌جمهور، سعیدلو و استاندار تهران نیز حضور داشتند و رئیس‌جمهور از استاندار تهران خواست در یک مصاحبه مطبوعاتی به تشریح کامل مصوبات هیات دولت در مورد استان تهران بپردازد. 

کد خبر 85345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز