چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: هری رید، رهبر تازه منتخب اکثریت از حزب دموکرات در سنای آمریکا در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن پست بر عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق تاکید کرد.

وی گفت: رئیس جمهوری آمریکا نیاز فوری برای تغییر مسیر در این کشور را درک نکرده است.

به گزارش ایرنا، رید افزود: ناخرسندی من از رئیس جمهوری این است که او فوریت این مساله را درک نمی‌کند، درعراق ماندن دیگر معنا و مفهومی ندارد و آنچه را که ما اکنون در عراق انجام می‌دهیم، کارساز نیست.

این روزنامه نوشت: رید که سه‌شنبه هفته گذشته به رهبری سنای آمریکا انتخاب شد، وعده داد که به عقب‌نشینی فوری و مرحله‌ای آمریکاییان از عراق تاکید کند و رویکرد بین‌المللی تری را برای حل و فصل مشکلات این کشور داشته باشد.

رید با اذعان به این موضوع که خشم رای‌دهندگان از جنگ عراق موجب پیروزی حزب وی در انتخابات کنگره شد، افزود، دموکراتها باید این خشم را با فشار بر دولت بوش و فراخوان‌هایی برای برگزاری یک کنفرانس منطقه‌ای خاورمیانه و تجدید حیات تلاشهای بازسازی عراق، پاسخ دهند.

در همین حال، رهبر اکثریت سنای آمریکا یکی از نخستین اقدامات کنگره جدید به رهبری دموکراتها را تقویت بودجه‌ نظامی  ۷۵میلیارد دلاری کشور برای تقویت واحدهای نظامی تضعیف شده‌ کشور اعلام کرد.

در همین رابطه یک سناتور آمریکایی خواستار تجزیه عراق و تقسیم آن به سه منطقه نیمه خودمختار شد و آن را راه‌حلی عملی خواند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس از واشنگتن، سناتور کی بیلی هاتچیسون از ایالت تگزاس در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز  گفت تا زمانی که عراق به حدی از ثبات دست نیافته است، آمریکا نمی‌تواند از این کشور خارج شود.

هاتچیسون که ریاست کمیته فرعی تخصیص بودجه به عملیات ساختمانی در ارتش و امور کهنه سربازان را برعهده دارد و در کمیته فرعی اختصاص بودجه دفاعی نیز خدمت می‌کند، ادامه داد که درآمدهای نفتی عراق باید در سطح فدرال توزیع شود و اهل تسنن نیز در آن سهیم باشند.

این سناتور آمریکایی افزود که اگر اجازه دهید نیروی امنیتی و پلیس عراق تشکیل شود، ثبات کوتاه مدت مورد نیاز برای آغاز روند تقویت اقتصاد کشور برقرار می‌شود.

وی در پاسخ به سئوالی در زمینه واکنش ترکیه به راه حل مبتنی بر تجزیه عراق گفت که اگر تقسیم عراق موجب تشکیل یک کشور مستقل کرد نشود، مساله‌ای ایجاد نمی‌شود.

کد خبر 8464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز