دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

نیلوفر قدیری: چهارشنبه 15 آذر در واشنگتن گزارش گروه مستقل تحقیق درباره عراق که مدتها همه در انتظار آن بودند منتشر می‌شود.

مقامات دولت بوش از ابتدای این هفته تاکنون در تدارک فراهم کردن زمینه برای انتشار این گزارش بوده‌اند. استفان هادلی مشاور امنیت ملی بوش در چندین کنفرانس خبری در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در این‌باره اطمینان داد که بوش همه نظرات جدید را برای یافتن راه جدید در نظر می‌گیرد. هادلی عبارت «راه جدید»را بیش از 12 بار در یکی از مصاحبه‌هایش تکرار کرد و گفت که رئیس جمهور این راههای جدید را طی هفته‌ها و ماههای آینده خطاب به ملت اعلام می‌کند. یکی از توصیه‌های مطرح در این گزارش که در مطبوعات درز کرده است به عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق مربوط می‌شود و تأکید شده که چه عراقی‌ها آماده باشند و چه نباشند نظامیان آمریکایی باید عقب‌نشینی را شروع کنند. آنهایی که گزارش را دیده‌اند می‌گویند پیشنهادات این گزارش با دقت بسیار مطرح شده و در این مورد هم اشاره شده است که اگر دولت عراق برخورد با شبه‌نظامیان را جدی بگیرد و در این راه موفق شود نیروهای آمریکایی می‌توانند بیشتر در عراق بمانند. یکی از اعضای این کمیته دو روز پیش در پاسخ به این پرسش که آیا بوش آماده شنیدن توصیه‌های این کمیته هست یا نه گفت: ما نمی‌دانیم و خود رئیس جمهور هم نمی‌داند.
چندین یادداشتی که مشاوران ارشد بوش نوشته‌اند و در روزهای اخیر در رسانه‌های این کشور درز کرده است نشان از ناهماهنگی‌هایی درون کابینه در ارتباط با عراق دارد. یکی از این یادداشتها که در آستانه دیدار بوش با نوری مالکی نخست وزیر عراق در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد حتی رئیس جمهور را مجبور کرد که دیدارش را یک روز به تأخیر بیاندازد. در این یادداشت محرمانه داخلی به قلم استفان هادلی آمده بود که نخست وزیر عراق فرد مناسبی برای این سمت نیست و علی‌رغم نیت خیرش، واقعیتهای موجود در خیابانهای عراق نشان می‌دهد که مالکی، یا فردی غافل است یا دچار سوءتفاهم شده و یا توانایی لازم برای عملی کردن نیاتش را ندارد. ساعتی بعد از انتشار این یادداشت محرمانه، بوش قرار بود با کسی دیدار کند و او را تحسین نماید که مشاور امنیت ملی‌اش او را ناآگاه و ناتوان خوانده است. همین یادداشتها باعث شد تا ناظران خارجی و رسانه‌های بین‌المللی شرایط واشنگتن را چنین توصیف کنند که «کودتایی توسط مشاوران علیه بوش در جریان است». 
همان روزهایی که بوش در امان بود مطبوعات آمریکا گوشه‌هایی از گزارش کمیته تحقیق عراق به ریاست جیمز بیکر را منتشر کردند و بوش با غافلگیری دوم روبه‌رو شد. نتیجه‌گیری‌های این گزارش کاملاً با مواضع بوش در تضاد است. بوش در اجلاس سران ناتو گفته بود: من هرگز نیروها را از میدان جنگ پیش از کامل شدن مأموریت خارج نمی‌کنم، اما گزارش کمیته بیکر دقیقاً توصیه‌ای عکس این را دارد و می‌گوید حتی تا پیش از شروع سال جدید میلادی بوش باید به‌طور علنی وعده عقب‌نشینی از عراق را بدهد. بوش بارها تأکید کرده که عقب‌نشینی از عراق به معنی تسلیم شدن و تقویت انگیزه عوامل ناآرامی‌ها خواهد بود. اما اعضای کمیته بیکر دقیقاً نظری مخالف دارند. یکی از این اعضا در گفت‌وگویی غیرقابل انتشار و محرمانه به خبرنگاری گفته است که هیچ چیز غیر از اعلام علنی عقب‌نشینی نیروها از عراق توسط بوش اوضاع را سامان نمی‌دهد. دوران ریاست جمهوری بوش سال 2008 پایان می‌یابد ولی ممکن است تفنگداران دریایی آمریکا تا دهه‌ها بعد هم نتوانند عراق را آرام کنند.
بخشهایی که از گزارش کمیته بیکر به مطبوعات درز کرده نشان نمی‌دهد منظور از توصیه این کمیته به عقب‌نشینی نیروها کدام است؛ عقب‌نشینی به آمریکا یا عقب‌نشینی به پایگاههای آمریکا در خاک عراق. بوش در گفت‌وگو با مالکی تأکید کرد که خروج آبرومندانه از عراق هیچ جایگاهی ندارد. منظور او از تأکید بر این موضوع این است که بعضی توصیه‌های کمیته بیکر پیش از مطرح شدن محکوم به فنا است. مقامات دولت بوش می‌گویند بوش از آن بخش از گزارش بیکر استقبال می‌کند که خواستار افزایش تعداد آموزش‌دهندگان آمریکایی همراه واحدهای ارتش عراق شده است.
اعضای کمیته بیکر می‌گویند از آن بیم دارند که کاخ سفید وقتی «راه جدید» را در پیش بگیرد که دیگر خیلی دیر شده باشد. ‌  
کد خبر 10116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز