گروه بین‌‌الملل: نتایج انتخابات آمریکا همچنان خبرسازترین موضوع رسانه‌های غربی است. تحلیلگران غربی بر پایه این نتایج اعتقاد دارند که پیروزی دموکرات‌ها موجب تغییر سیاست خارجی آمریکا خواهد شد.

در مورد کره‌شمالی به گزارش آسوشیتدپرس دموکرات‌ها گفت‌وگوی دوجانبه را بررسی خواهند کرد درحالی که شون مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود که در سیاست خارجی آمریکا تغییر عمده‌ای روی نخواهد داد.
روزنامه نیویورک تایمز نیز گزارش داد که فرماندهان بلندپایه نظامی آمریکا بازنگری در راهبرد آمریکا در عراق را آغاز کرده‌اند.
گفته می‌شود شروع به کار وزیر دفاع تازه آمریکا عامل تغییرات  در سیاست آمریکا در مورد مسایل زیادی ازجمله عراق و کره‌شمالی خواهد شد.
رابرت گیتس که پیشتر رئیس سازمان سیا بود به گزارش خبرگزاری فرانسه نگاهی نو به تحولات اخیر در عراق و سایر مناطق جهان دارد. فیگارو چاپ پاریس نیز در همین رابطه به قلم فیلیپ ژلی نوشت ناکامی جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات میان‌دوره‌ای پارلمانی این کشور نه تنها به بازنگری عمیق در استراتژی کاخ سفید درخصوص عراق بلکه باید به تغییر سیاست واشنگتن در خاورمیانه منجر ‌شود زیرا بیم آن می‌رود با قدرت‌گرفتن دمکرات‌ها این سیاست‌ها زیرسئوال برود.
به نوشته فیگارو دیدار روز دوشنبه ایهود اولمرت نخست‌وزیر اسرائیل از آمریکا اولین نشانه از تغییر احتمالی در سیاست کاخ سفید در قبال خاورمیانه قلمداد می‌شود. دیدار اولمرت از واشنگتن به عنوان متحد راهبردی آمریکا در خاورمیانه تصادفی نیست.
بوش و اولمرت هر دو نسبت به دیدار قبلی خود در ماه مه گذشته هم‌اکنون در شرایط شکننده‌تری به‌سر می‌برند بنابراین یکی از دلایل دیدار آنها می‌تواند بررسی موضوعات مشترک باشد.
دمکرات‌های آمریکا کمتر از جمهوری‌خواهان حامی اسرائیل نیستند اگرچه جرج بوش اولین رئیس‌جمهور آمریکا قلمداد می‌شود که از تشکیل یک کشور فلسطینی سخن به میان آورده اما درعین حال دست آریل شارون نخست‌وزیر سابق و اولمرت نخست‌وزیر کنونی اسرائیل را در مبادرت به هرگونه اقدامی باز گذاشته است.
بوش به علاوه سیاست انزوای حماس را به بهای بی‌ثباتی در سرزمین‌های فلسطینی ادامه می‌دهد.
در همین‌حال دونالد رامسفلد وزیر دفاع مستعفی آمریکا تنها چند روز پس از کناره گیری از سمت خود بار دیگر به دست داشتن در شکنجه زندانیان در زندان‌های ابوغریب و گوانتانامو متهم شده است.
به گزارش روز شنبه شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، گروهی از فعالان حقوق بشر در آمریکا با طرح مجدد اتهام دست داشتن رامسفلد در بدرفتاری با زندانیان در ابوغریب عراق و زندان دورافتاده گوانتانامو، قصد دارند از طریق یکی از دادگاههای آلمان به اتهامات وی رسیدگی کنند.
همچنین یکی از وکلای خانواده‌های اتباع سعودی که در زندان گوانتانامو به سر می‌برند روز گذشته ضمن استقبال از استعفای رامسفلد، از وزارت دفاع آمریکا گفت:  با وجود استعفای وزیر دفاع آمریکا، حق تحت پیگرد قرار دادن وی را به اتهام بدرفتاری با زندانیان گوانتانامو و شکنجه آنها برای خود حفظ خواهد کرد.
کاتب الشماری وکیل سعودی، رامسفلد را مسئول اصلی شکنجه زندانیان گوانتانامو دانست و گفت:  وی مجوز استفاده از شیوه‌های خاص بازجویی از زندانیان را صادر می‌کرد.
رامسفلد که مدت شش سال تصدی پست وزارت دفاع آمریکا را برعهده داشت، پیشتر به نقش داشتن در شکنجه زندانیان متهم شده بود اما تاکنون این اتهامات وی در هیچ دادگاهی بررسی و رسیدگی نشده است.
پس از افشای بدرفتاری و شکنجه‌های جسمی‌و روحی شدید زندانیان زندان ابوغریب عراق به دست زندانبانان آمریکایی و انگلیسی در سال  ۲۰۰۴که تبدیل به رسوایی بزرگی به‌ویژه برای کاخ سفید شد، دولت آمریکا در اقدامی‌نمادین تنها چند ژنرال آمریکایی در عراق از جمله یک زن را که بطور مستقیم در اعمال شکنجه‌ها دست داشت از کار برکنار کرد، اما هرگز خود حاضر به پاسخگویی در مقابل این جنایات هولناک نشد.
کد خبر 8075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز