پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۵ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رسانه‌های جهان تهاجم به عراق و رسوایی های کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان را از دلایل اصلی شکست جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا برشمردند

گوشه‌ای از بازتاب رسانه‌ای شکست جمهوریخواهان:

خبرگزاری فرانسه: مطبوعات استرالیا و انگلیس که دو متحد اصلی واشنگتن در ائتلا‌ف تحت فرماندهی امریکا در عراق بشمار می روند نوشتند جرج دبلیو بوش باید در دو سال باقیمانده به پایان دوره ریاست جمهوری اش، از این حوادث درس های لا‌زم را بگیرد .

 لیبراسیون (چاپ فرانسه): این شکست واقعا شکست بوش است. شکست مفتضحانه بوش در عراق و پیامدهای ناشی از آن از عوامل اصلی رئیس جمهور امریکا در این انتخابات بود. دموکرات‌ها بوش را مجبور کردند تسلیم شود.

نیویورک تایمز : تنها یک توضیح می‌توان برای پیروزی دمکرات‌ها در انتخابات عنوان کرد و آن چیزی جز خشم مردم از عملکرد کاخ سفید و شیوه جمهوری خواهان در اداره کنگره نیست.

وال استریت ژورنال: دموکرات‌ها می‌دانند که جمهوریخواهان همچنان می‌توانند در قوانین پیشنهادی آنها سنگ اندازی کنند و بوش نیز می‌تواند از وتو ریاست جمهوری خود استفاده کند.در آسیا هم در خصوص سیاست امریکا در قبال کره شمالی تردیدهایی وجود دارد.

مردم (چاپ چین): با روی کار آمدن دموکرات‌ها و این حقیقت که کنترل کنگره در اختیار آنها قرار گرفته است، قدرت و اقدامات رئیس جمهور امریکا محدود خواهد شد و برای بوش دشوارتر خواهد بود تا برای حل و فصل مسئله هسته‌ای کره شمالی و ایران از راه حل نظامی استفاده کند.

یومیوری شیمبون (چاپ ژاپن): اگر واشنگتن توجه خود را بطور کلی به مسئله عراق معطوف کند و از مسئله کره شمالی صرف نظر کند، این بیم وجود دارد که پیونگ‌یانگ از چنین موقعیتی استفاده کند و برنامه توسعه هسته‌ای خود را تسریع بخشد. بدون مشارکت فعال امریکا، موفقیت این مذاکرات غیر ممکن خواهد بود.

تایمز (چاپ هند): این انتخابات قرارداد هسته‌ای هند را با امریکا با خطر روبرو می‌کند. دموکراتها از مخالفان صریح این قرارداد هستند.

‌فایننشال تایمز (چاپ انگلیس): در نهایت امریکایی ها کادر رهبری جمهوریخواهان و دولت بوش را به خاطر بی کفایتی و نادیده گرفتن قانون و به خاطر اقداماتی که موجب شد آبروی کشورشان در خاورمیانه از دست برود مورد مواخذه و اعتراض قرار دادند.

 تایمز (چاپ لندن): بوش می تواند باقیمانده دوران ریاست جمهوری خود را با آمیزه‌ای از فروتنی و همکاری با دمکرات‌ها همراه سازد.

کد خبر 7895

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز