شنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

دکتر محمدمهدی مظاهری: با پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، بی‌شک دولت جرج‌بوش برای استمرار سیاست‌های جنگ‌طلبانه در منطقه خاورمیانه بشدت تحت فشار قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که عدم تحقق وعده های دولت بوش در مورد سرکوب گروه‌های تروریستی و دروغ‌ ادعای آنان در مورد کشف تسلیحات کشتار جمعی عراق، میزان محبوبیت بوش را در میان افکار عمومی آمریکا به پایین‌ترین حد خود رسانده است. از این رو انتظار می‌رود پس از دمکراتها در یکی از مجالس کنگره یا سنا شاهد تغییر رویه قابل توجه در عملکردهای نیروهای آمریکایی در عراق باشیم. در بررسی تحولات اخیر و تاثیر پیروزی دموکرات‌ها بر سیاست خارجی آمریکا در مورد عراق باید به نکات ذیل اشاره نمود:
1 - دموکرات‌ها با فشار بر دولت بوش سعی خواهند نمود که با تغییر استراتژی آمریکا و وارد نمودن نیروهای چند ملیتی تحت فرماندهی آمریکا از افزایش مشکلات دامن‌گیر جلوگیری کنند.
2 - به نظر دمکراتها ایالات متحده باید از نقش سازمان ملل در عراق بخوبی استفاده کند و این سازمان را به دیده شریک و متحد بنگرد چرا که حضور نیروهای بین‌المللی ضمن کاهش حساسیت‌ها زمینه را برای رهایی از «باتلاق عراق» فراهم می‌سازد.
3 - محور تبلیغاتی جمهوری‌خواهان بویژه در عرصه سیاست خارجی مبارزه با تروریسم و محو آن در عراق، بیشتر به یک بازی سیاسی شبیه بوده تا واقعیت‌های داخلی این کشور، چرا که برخی از گروه‌های تروریستی در سازماندهی و حملات علیه شیعیان در عراق به حمایت‌های اطلاعاتی و اغماض نیروهای اشغالگر در ارتکاب جنایت پشت‌گرم بودند. لذا تداوم ناآرامی‌های داخلی عراق زمینه را برای تضعیف هر چه بیشتر جمهوریخواهان فراهم خواهد نمود.
4 - به قدرت‌رسیدن دمکراتها در کنگره و نفوذ بیشتر آنان به کمیته‌های مختلف آن بستر مناسبی را برای تحقیق در مورد واقعیت پنهان و آشکار جنگ عراق فراهم می‌سازد، ضمن این‌که دموکراتها با محور قراردادن امنیت داخلی و رفاه ملی از هزینه‌های جنگ در عراق بشدت خواهند کاست.
5 - به نظر می‌رسد که بوش در آینده با مشکلات بیشتری برای طرح‌های امنیتی و نظامی خویش در عراق مواجه شود.
لذا انتظار می رود بر خلاف میل باطنی خویش سعی خواهد کرد که با تعیین جدول زمانی زمینه را برای خروج تدریجی نیروهای آمریکا از عراق فراهم سازد.
نکته اساسی در بررسی انتخابات اخیر کنگره آمریکا این است که به رغم اختلافات موجود میان جمهوریخواهان و دمکرات‌ها در مورد مسایل عراق هر دو حزب عمده بر لزوم حفظ موقعیت برتر آمریکا در منطقه و غارت ذخایر نفتی عراق اتفاق نظر دارند. باید به یاد داشته باشیم جان کری رقیب انتخابات بوش در انتخابات ریاست جمهوری به رغم مخالفت با سیاست‌های بوش در حمله به عراق هیچ‌وقت این حمله را محکوم نکرد، به‌طوری‌ که دمکراتها گرچه بزرگ‌نمایی دولت بوش در مورد تسلیحات کشتار جمعی عراق و ارتباط صدام با شبکه تروریستی القاعده را اقدامی فریبنده می‌دانند، با این وجود اقدام جمهوریخواهان را در انجام عملیات و سرنگونی رژیم بعث صدام را هیچ وقت محکوم نمی‌‌کنند. لذا نباید با جابجایی قدرت در کنگره یا سنا شاهد تغییر کلی سیاست خارجی آمریکا در منطقه، به ویژه در عراق باشیم.
نکته آخر این‌که به نظر می‌رسد دمکراتها بجای ارزیابی اصولی به بحران عراق سعی نمودند از آن به عنوان ابزار مناسب برای پیشبرد منافع حزبی و پیروزی بر رقیب استفاده کنند.
کد خبر 8074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز