همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: با وجود آن که 50 درصد جمعیت ما را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، اما سهم جرم بانوان در کشور ما کمتر از هفت درصد است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدباقر قالیباف سه‌شنبه (9 تیر) در دومین همایش توانمندسازی و توان‌افزایی زنان سرپرست خانوار در بوستان گفت‌وگو، با بیان این که شهر تهران با جمعیت زیادش از جمله کلان‌شهرهایی است که هر فردی که وارد آن می‌شود یا تاریخچه آن را می‌خواند، بسیاری از اطلاعاتی را به دست می‌آورد که با سایر کلان شهرهای دنیا متفاوت است، گفت: بسیاری از کشورها با قدمت بیش از 800 ساله و به عنوان مراکز سیاسی، فرهنگی و تاریخی و شکل گرفته با برنامه‌ریزی هستند، اما تهران از این منظر با خیلی از کلان شهرهای دنیا متفاوت است.

وی با اشاره به این که عمر تهران 200 سال است و بر اساس یک تصمیم، مرکز سیاسی و پایتخت شده است، افزود: تهران در این مدت کوتاه با رشد و گسترش جغرافیایی و جمعیت، روبرو بوده و تحت تاثیر مهاجرت‌های بی‌رویه، دچار توسعه در ابعاد مختلف و موجب مشکلات جدی و اساسی شده است.

قالیباف تصریح کرد: بسیاری از افرادی که از سایر کلان شهرهای دنیا به تهران می‌آیند، باور نمی‌کنند تهران هنوز سیستم فاضلاب، کانال تاسیسات نداشته و یا شهرداری در مسائل، آب و برق و گاز و تلفن و غیره هیچ دخالتی ندارد و وقتی می‌بینند که با وجود این مشکلات تهران از نظر موضوعاتی مانند نظافت و فضای سبز شرایط خوبی دارد، برایشان جالب است که این شهر به حیات خود ادامه می‌دهد.

شهردار تهران ادامه داد: تهران در حوزه‌های کالبدی مانند شهرسازی نیز دچار مشکل است و هیچ‌کس نمی‌پذیرد که عمر متوسط ساختمان‌ها در کشور ما کمتر از 25 سال است و این یعنی ما مهم‌ترین سرمایه‌های ملی و ثروت خود را به هدر می‌دهیم، در حالی که در کلان شهرهای دنیا ساختمان‌ها حدود 100 سال قدمت دارند و بعد از آن هم به جای تخریب نوسازی و ترمیم می‌شوند.

وی افزود: در میزان بارگذاری نیز تهران شهری لجام گسیخته است، ساختمان‌ها بی برنامه هر چند طبقه‌ای که باشد ساخته می‌شوند بدون این که این مسئله قانون مشخصی داشته باشد و دلیل آن نیز این است که در دوران مختلف هرکس بنا به شرایط کار خود پیش رفته و طرح مدون و مشخصی نیز وجود نداشته است.

قالیباف با بیان این که بدون شک ارزش‌های اسلامی و فرهنگ ایرانی مهمترین موضوعاتی است که باید در همه شئونات دخالت داشته باشد، گفت: نفس شهر متعلق به شهروندان است و ما وظیفه داریم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا شهروندان از جهت روحی و روانی و جسمی دچار مشکل نشوند.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: بر اساس مسئولیتی که در گذشته داشتم علاوه بر ظاهر شهر باید به لایه‌های زیرین نیز توجه می‌کردم و از این منظر که نگاه می‌کنم، شهر تهران در تولیدات اجتماعی نیز اشکالات جدی و اساسی دارد.

وی با بیان این که نمی‌خواهم سیاه‌نمایی کنم، گفت: مهم این است که بر اساس باورهایی که برایمان مهم است قیاس کنیم و ببینیم چه شرایطی داشتیم و چگونه باید پیش می‌رفتیم.

شهردار تهران در ادامه اظهار کرد: در کلان شهرهای دنیا هر چه به مرکز شهر نزدیک‌تر می‌شویم، از بعد کالبدی و فیزیکی، شهر ارزش بیشتری پیدا می‌کند و بخشی از مرکزیت شهر به لحاظ ارزشی آن قدر بالاست که با پول قابل خرید و فروش نیست.

وی افزود: مرکز شهر ما مناطقی مانند 11 و 12 و محدوده بازار هستند، اما به هر میزان که از این مراکز فاصله بگیریم و به سمت شمال شهر برویم از بعد کالبدی، قیمت گران‌تر می‌شود که این موضوع عکس سایر کلان شهرهای دنیاست.

قالیباف تصریح کرد: در منطقه 12 کمتر کسی زندگی می‌کند و جمعیت ساکن آن حدود 130 هزار نفر است، در صورتی که حدود 70 سال پیش مهم‌ترین شخصیت‌های فرهنگی، اجتماعی و تجار ما در این مناطق می‌زیستند و هنوز هم در بعضی از این مراکز این بافت حفظ شده است، اما امروز شخصیت‌های ما محل زندگی خود را از این مراکز فاصله داده‌اند و احساس کرده‌اند این منطقه برای زندگی مناسب نیست.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: بسیاری از آسیب‌هایی که در سطح شهر می‌بینیم مانند اعتیاد، ایدز، کودکان فرار و کار به دلایل مختلف در بافت‌های فرسوده متمرکز است و از آن جا به محلات دیگر منتشر می‌شود و این یعنی در حوزه فرهنگی و اجتماعی و کالبدی و روانی در شهر تهران در ابعاد مختلف دچار چالش و نیازمند برنامه‌ریزی هستیم.

وی افزود: باید این باور را داشته باشیم که این چالش‌ها با امر و نهی و برخورد حل و فصل نمی‌شود و باید تلاش کنیم تا از آن‌ها پیشگیری کنیم، چراکه این‌ها یک شبه اتفاق نیفتاده که در مدت کوتاهی نیز برطرف شود و این نتیجه سیاست‌های غلطی است که در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی در گذر زمان شکل گرفته و در گذر زمان و با تدبیر مناسب حل و فصل می‌شود.

شهردار تهران ادامه داد: رشد مهاجرت در تهران بیشتر از هشت درصد و در اطراف تهران بیش از 13 درصد است.

قالیباف با بیان این که با همه این معضلات، جرایم در کشور ما برای بانوان از هر کشور دیگری در دنیا کمتر است، گفت : با آن که 50 درصد جمعیت ما را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، اما سهم جرم بانوان در کشور ما کمتر از هفت درصد است و این نشان می‌دهد که ارزش‌های اسلامی، عفت عمومی و آنچه که در فرهنگ ایرانی اسلامی ماست، جرم در قشر بانوان را کاهش داده است که این مقدار نیز باید کم شود.

قالیباف ادامه داد : در شهرداری بر این باوریم که که اگر بناست به روح و روان شهرمان برسیم و مشکلات آن را حل کنیم، در کنار طرح جامع که بعد از 40 سال تهران را دارای برنامه کرد، در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی و در راستای ارتقای روحی و روانی شهروندان باید بر بحث خانواده متمرکز بود و در فعالیت‌های شهرداری نیز بیش از 70 درصد برنامه‌ها به ویژه در بخش فرهنگی و اجتماعی با رویکرد خانواده محوری اجرا می‌شود، هرچند مخالفت‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد که برای همه سوال‌های آنان پاسخ‌های روشن داریم.

شهردار تهران با اشاره به این که 300 هزار خانواده در تهران وجود دارد که در آن زنان سرپرست خانوار هستند، گفت: مجموعه شواهد نشان می دهد که باید با نگاه پیشگیرانه و منصفانه در این مورد اقدام کنیم و اولویت آن است که این خانواده‌ها نسبت به سایر خانواده‌ها در ارجحیت باشد.

وی با بیان این که شهرداری فقط نهادی خدماتی نیست و نهادی اجتماعی نیز هست، افزود: ما مکلف هستیم تا قبل از آن که این خانواده‌ها دست نیاز به سوی مدیریت شهری دراز کنند، خودمان در این زمینه گام برداریم و در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اقدام کنیم که این کار آغاز شده است و هدفمان نیز آن است تا برای داشتن شهری قابل قبول در همه ابعاد نقاط آسیب‌پذیر را کم کنیم و با اولویت‌بندی کارها را پیش ببریم.

قالیباف ادامه داد: شهرداری تهران نباید در این حوزه مستقیم عمل کند و نباید کار اداری و تصدی‌گری کنیم، بلکه اگر 11 درصد جمعیت ما را این خانواده‌ها تشکیل می‌دهند، باید با کمک بقیه جامعه به آن 11 درصد توجه کنیم و خودمان نقش مدیریت و نظارتی داشته باشیم و در این راه نیازمند همیاری نخبگان و دلسوزان هستیم که می‌توانند ظرفیت‌های این قشر را ارتقا دهند.

وی با بیان این که شهرداری باید بستر لازم برای این کار را فراهم کند، افزود: مراکز کوثر که در حال حاضر وجود دارند، باید توسط مردم ایجاد و به ازای هر محله وجود داشته و افراد محله باید با آن‌ها در ارتباط و همراهی باشند.

شهردار تهران تصریح کرد: به دلیل مسئولیت قبلی که داشتم، تاکید می‌کنم این چالش‌ها با اقدامات قضایی و پلیسی حل نمی‌شود و باید دستگاه‌هایی که وظیفه دارند پیشگیری کنند و در این زمینه نباید هیچ دستگاهی کوتاهی کند که یکی از این دستگاه‌ها شهرداری است و ما نیز امروز خود را در این راه مکلف می‌دانیم.

وی با اشاره به اجرای طرح هبه در شهرداری اظهار کرد: این طرح اگر به درستی اجرا شود و مردم به شهرداری اعتماد کنند، قول می‌دهم که نتایج مثبتی خواهد داشت.

قالیباف خاطر نشان کرد: تهران اگر مشکلات بزرگی دارد، ظرفیت‌های بزرگی نیز دارد که می‌توان با کمک آن‌ها مسائل را حل کرد و مهم انتخاب روش درست، عالمانه و با روحیه همیاری و فرهنگ گذشت به موضوعات نگاه کردن است.

کد خبر 84573

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز