دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران اعلام کرد: بعد از گذشت 30 سال از انقلاب مردم این شناخت را پیدا کرده‌اند که بین حرف و عمل فاصله زیادی است

به گزارش خبرنگار سما، دکتر محمدباقر قالیباف روز دوشنبه 4 خرداد در حاشیه دیدار با شهروندان در  سامانه 1888 تصریح کرد: عزیزانی که امروز نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند کارنامه مشخصی دارند و بهترین ملاک انتخاب برای مردم نگاه به کارنامه آنان و وعده‌های داده شده در مسوءلیت‌های گوناگون است.

شهردار تهران افزود: شاید در دهه اول انقلاب بعضی چهره‌ها شناخته شده نبودند یا نمی‌توانستند کارنامه مشخصی ارائه دهند اما امروز عملکرد همه روشن است و مردم نباید تحت تاثیر تبلیغات و صحبت‌های این 20 روزه قرار بگیرند.

شهردار تهران در پاسخ به این سوءال که چرا در عرصه انتخابات حاضر نشدید با اشاره به اینکه پیش از این دلایل آن را در مصاحبه با خبرگزاری مهر اعلام کرده‌ام اظهار داشت: علت نیامدن من نیز همچنان همان دلایل است، من با آن آدم‌هایی که شب می‌خوابند و صبح حرف خود را عوض می‌کنند تفاوت دارم.

وی افزود: اگر قصد ما خدمت به مردم باشد، شهرداری جایی است که اگر شبانه روز در آن تلاش شود باز هم کم است و جای کار فراوانی دارد.

شهردار پایتخت ادامه داد: چیزی که باید به آن توجه شود، مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است. در این راستا رسانه ملی، مردم ، نهادهای غیردولتی، نامزدها و ... هر کدام وظایفی دارند و باید به سهم خودشان مشارکت مردم را بالا ببرند.

قالیباف تاکید کرد: اگر مشارکت مردم حداکثری باشد، در حوزه امنیت ملی، عرصه‌های بین‌المللی و حوزه مسائل داخلی این موضوع تعیین کننده است و به دنیا نشان می‌دهد که ملت ایران برای سرنوشت خود ارزش ویژه‌ای قائلند.

شهردار تهران با بیان اینکه با صراحت می گویم تصمیمی از قبل گرفته نشده و مردم اگر احساس می کنند بایستی در سرنوشت کشور تاثیر گذار باشند حتما حضور فعالانه‌ای در انتخابات داشته باشند گفت: بی تفاوت بودن و قهر کردن مشکلی را حل نمی‌کند و حضور در صحنه بسیار موثراست. مشارکت سیاسی مردم نیز باید مشارکتی معنی دار باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که بگو مگوهای انتخاباتی میان کاندیداها بسیار بالا گرفته و آیا زمانیکه خود شما کاندیدا بودید این روند را داشتید یا خیر، گفت: درعرصه انتخابات تقابل‌هایی پیش می آید اما من همیشه بر این اصل تاکید داشتم که باید اخلاق را رعایت کنیم، تهمت نزنیم و به گونه‌ای عمل نکنیم که به خاطر نفع شخصی، منافع و ارزش‌های ملی‌مان را زیر سوءال ببریم.

قالیباف تصریح کرد : امیدوارم مردم با در کنار هم قرار دادن شعار و شعور انتخاب خوبی داشته باشند چرا که قوه مجریه و رئیس جمهوری در کشور ما جایگاه بسیار مهمی به خصوص در حل مشکلات  و مسائل دارد .

وی ادامه داد : 30 سال از آزادی خرمشهر می‌گذرد و ما نه از جهت پول مشکلی داشتیم نه از جهت وقت اما چرا این شهر هنوز جنگ زده است . این در حالی است که هیروشیما تنها بعد از گذشت چند سال از بمباران اتمی و جنگ تغییر کرد.

شهردار تهران درپاسخ به این سوءال که پس چرا با این شرایط احساس تکلیف نکردید بیان داشت: به این دلیل که هم من هم اکنون در شهرداری انجام وظیفه می‌کنم . نخبگان باید برای مردم مسائل را واقع بینانه موشکافی کنند، من فکر می‌کنم خیلی از نارسایی‌های ما حول این مسئله است. به نظر می‌رسد ملت ما در مقطع حساسی است و انتخابات حساسی برای مسوءلیتی بزرگ پیش روست و مردم فردی بزرگ را می‌خواهند انتخاب کنند.

شهردار پایتخت با اشاره به اینکه رهبر انقلاب دهه چهارم انقلاب را دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری کرده‌اند خاطر نشان کرد : کسی که می‌آید می‌خواهد جلودار کاروان پیشرفت و عدالت باشد . امیدوارم با انتخاب گزینه خوب این کار را پیش ببریم.

وی در پاسخ به این سوءال که آیا برای دوره یازدهم کاندیدا می‌شوید یا خیر اظهار داشت: باید در آن دوره ببینم شرایط و اوضاع چگونه است.

قالیباف ادامه داد: در شهرداری یک روزی که شبانه روز کار می‌کردیم می‌گفتند این به دلیل انتخابات است اما من گفتم در تاریخ مدیریت من جایی را بیاورید که اینگونه کار نکرده باشم و نیامدن من هم شاید پاسخی به آن حرفاها بود.

شهردار تهران افزود: وقتی به مردم قول می‌دهم در 5 سال آینده در حوزه الکترونیک در میان 10 کلانشهر اول دنیا خواهیم بود، این واقعا کاربزرگی است که باید آن را تحقق بخشیم. دغدغه من این است که شهر را خوب اداره کنم.

وی در پاسخ به این سوءال که از دولت دهم چه انتظاری دارید بیان داشت: دولت مرکزی در شهر تهران است که این حضور برکات و ضایعاتی برای تهران دارد، تهران مرکز سیاسی و اقتصادی کشور است و جمعیت قابل توجهی دارد و جمعیت حاشیه نیز تحت تاثیر آن است. انتظار این است که هر دولتی که در مسند کار باشد به نسبت جمعیت و مشکلات توجه به معضلات مردم داشته باشد.

قالیباف افزود: اقتصاد کشور در مولد بودن است و تولید ثروت، قدرت و منزلت در شهرها اتفاق می‌افتد.

اظهارات شهردار درباره متروی تهران
 
دکتر محمدباقر قالیباف در ادامه گفتگوی خود با خبرنگاران با بیان این مطلب که میان مترو و شهرداری تهران تفاوتی وجود ندارد و این دو مجموعه، سازمان‌های جدا از یکدیگر نیستند و من در مقابل مردم درخصوص مسائل مترو پاسخگو هستم، در پاسخ به سوءال خبرنگاری درباره اعتراض مدیرعامل شرکت قطار شهری تهران و حومه درخصوص نرسیدن اعتبار برای احداث خطوط مترو و اینکه اگر سالی 15 کیلومتر مترو ساخته می‌شود و دولت هم 190 میلیارد تومان بیشتر نداده است، مسوءلان مترو از کجا پول آورده اند؟!گفت: کمک‌هایی که به مترو شده درطول تاریخ بی سابقه بوده است و نتیجه آن این است که ساخت سالانه 2 کیلومتر مترو به سالی 15 کیلومتر تبدیل شده است و در آینده اگر فرصت شد خواهم گفت که شهرداری در حوزه نقدی و غیر نقدی کار عظیمی انجام داده است.

شهردار تهران بیان داشت: معتقدم اهمیت مترو به قدری بالاست که اگر بیشتر از این نیز به آن پول دهیم بازهم ظرفیت دارد. ما امروز در مترو قادر هستیم بیش از 1000 میلیارد تومان در سال، ایجاد کار کرده و کار تحویل دهیم و به نظر من پول خرج کردن مهمتر از پول درآوردن است. اینکه ما قابلیت هزینه کردن 1000 میلیارد تومان در مترو را پیدا کرده‌ایم واقعا از اتفاقات بزرگی است که در شهر افتاده است.

قالیباف ادامه داد: ما به مردم قول داده‌ایم که سالی 15 کیلومتر مترو تحویل دهیم و حتما این کار را انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ به این سوءال که عملکرد سیستم نظارت همگانی را در آستانه ورود به چهارمین سال فعالیتش چطور ارزیابی می‌کنید گفت: به عنوان مدیرهمیشه اینگونه هستم که به طور قطعی از مجموعه‌ها راضی نیستم چون قانع بودن شاید درست نباشد و شرایط می‌تواند همیشه بهتر از چیزی که هست باشد اما در این روند اتفاقات بزرگی در این 4 سال افتاده و اعتماد مردم به شهرداری و میزان رجوع به آن بیشتر و میزان شکایات نیز کمتر شده همچنین تشکر و قدردانی‌ها نیز که پیش از این درپیام ها تقریبا صفر بود ، درمیان آنها قرار گرفته است.

شهردار پایتخت ادامه داد : در گذشته پیشنهاد معنی نداشت اما از میان ملاقات‌های انجام شده امروز ، 6 تا 7 مورد از آنها به پیشنهادهای روشن و مشخص شهروندان مربوط بود که این حاکی ازروندی مثبت است.

قالیباف با بیان اینکه ما باید سیستمی کار کنیم و گرنه فرصت را ازدست داده و در مفاسد اداری نمی توان آنگونه که باید اثربخش بود، خاطرنشان کرد : امروز سامانه 1888 براساس آی تی برنامه ریزی شده است و 1888 بر این بستر در حال حرکت است. توجه به شهر الکترونیک و شهروندان، دقت، سرعت و صحت کار را بالا می‌برد.

وی ادامه داد : اگر این اتفاق در شهر بیفتد به طور حتم در 5 سال آینده جزو 10 کلانشهر برتر دنیا در حوزه آی تی خواهیم بود.

وی درپاسخ به این سوءال که در ابتدای فعالیت 137 و 1888 شما به صورت تصادفی با شهروندان تماس داشته و میزان رضایت آنان را جویا می‌شدید اما اکنون این اتفاق نمی‌افتد، گفت: این حسساسیت همچنان ادامه دارد. من گاهی به طور مستقیم مکالمات مردم با اپراتورهای 1888 را بدون اینکه دو طرف متوجه باشند به طور زنده می‌شنوم، دفتر من هم گاهی این اقدام را انجام می‌دهد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در طول روز 80 تا 120 نفر با سامانه 1888 تماس می‌گیرند و مسوءلانی پیگیر رفع مشکلات آن‌ها می‌شوند اظهار داشت: ما همچنان نیازمند کار میدانی دراین زمینه نیز هستیم.

قالیباف در پاسخ به این سوءال که قراراست با بدنه بزرگ شهرداری تهران چه کنید خاطر نشان کرد: نوع سوءال نباید اینگونه باشد که می‌خواهیم نا امنی شغلی در شهرداری ایجاد کنیم. درشهرداری افراد به صورت قرادادی و رسمی حضور دارند و بنده نیز به عنوان مدیر شهرمکلف هستم که به همه آن‌ها براساس قوانین توجه کنم، کارکنان شهرداری نیز حتما می‌دانند که من در توجه به کار و معیشت آنها دریغی نداشته ام البته نمی گویم همه مشکلاتشان را حل کرده‌آم اما نسبت به گذشتگان در روند مشکلات آنها گام برداشته‌ام.

وی افزود : بر این باورم که باید شهرداری را بسیار چابک و کوچک کرد و این کوچک سازی به معنای حذف افراد نیست بلکه به گونه‌ای مدیریت شود که کار برون سپاری شده و سپس مدیریت خصوصی و مالکیت خصوصی شود.

قالیباف به تبدیل کردن 100 شرکت شهرداری به 30 شرکت اشاره کرد و ادامه داد : این لایحه مصوب شورای شهر اقدام بزرگی بود . چند روز قبل نیز معاونت حمل و نقل و ترافیک با سازمان حمل و نقل و ترافیک یکی شد، البته به تحلیل‌های سیاسی روزنامه‌ها دراین خصوص کار ندارم، اما ما مسوءلیت این دو سازمان را یکی کرده ، از کارهای تکراری جلوگیری کردیم و کارهای که امکان برون سپاری آن‌ها باشد ، برون سپاری خواهیم کرد.

شهردار تهران با بیان اینکه مباحث مربوط به کار و حقوق افراد شاغل درشهرداری را ما باید تضمین کرده و مسوءل هستیم اظهار داشت : قراردادهای خارجی این شرکت‌ها همه درجای خود باقی است.

وی افزود: شرکت عرف ایران تابلو می سازد ، اما آیا واقعا کار شهرداری تابلو سازی است ؟ این کار را بخش خصوصی می‌تواند انجام دهد.

قالیباف افزود: روند موضوع خصوصی سازی درکشور، روند درستی نیست، ابتدا باید مدیریت را خصوصی کرد، بعد مالکیت را و بعد برون سپاری کنیم ما نیز در شهرداری دقیقا همین کار را انجام می‌دهیم.

شهردار پایتخت ادامه داد : شهرسازی که مهمترین بخش شهرداری بود به بخش خصوصی واگذار شد ، ما از جایی آغازکردیم که همه می گفتند نمی شود اما این کار شد که همه بدانند در سایه آن حضور در دیگر بخش‌ها نیز امکانپذیر است.

شهردار پایتخت در خصوص تاخیر در پروژه شهر آفتاب گفت: روز چهارشنبه(6 خرداد) از این پروژه بازدید دارم و توضیحات لازم را درخصوص آن ارائه خواهم کرد.

قالیباف در پاسخ به این سوال که منابع درآمدهای شهرداری از کجا باید مورد بررسی قرار بگیرد گفت: منابع درآمدها به طور روزانه در پورتال شهرداری تهران قرار می گیرد و می‌توان به آن مراجعه کرد.

وی در پاسخ به این سوال که سال 84 در جمع مهندسان وعده نام گذاری میدانی به نام صنعت و معدن را دادید که میدان صنعت عملی شد، میدان معدن را نیز نامگذاری می‌کنید یا خیر افزود: اگر موضوع میدان معدن، جدای از میدان صنعت بخواهد نامگذاری شود، باید درخواست آن ارائه شده تا بررسی شود.

قالیباف تاکید کرد : نامگذاری برخی معابر و بزرگراه‌ها به نام شهرها و استان‌های ایران در دستور کار ما قرار گرفته تا همگرایی ملی را درابعاد مختلف بالا ببریم.

بر اساس این گزارش در نشست روز یکشنبه سامانه 1888 که باحضور شهردار تهران انجام شد، به مشکلات 97 شهروند رسیدگی شد که 66 مورد از آنها حضوری و 31 مورد نیز به صورت تلفنی مسایل خود را عنوان کردند.

کد خبر 82161

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز