همشهری آنلاین: شهردار تهران عصر دوشنبه 4 خرداد در مراسم گرامیداشت شهید دکتر سید احمد رحیمی در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران درباره دوران دفاع مقدس و شهر خرمشهر سخنانی بیان کرد

و سپس به تشریح اوضاع جاری در کشور پرداخت. شهردار تهران با بیان این که باید بدون دو رویی و ریاکاری، تسلیم فرهنگ دفاع مقدس باشیم که برخاسته از روحیات انقلاب و آرمان‌های امام و شهداست، گفت: با نیرنگ و ریا کار پیش نمی‌رود، ما انقلاب نکردیم که کشوری ضعیف داشته باشیم و وضع اقتصادیمان این باشد، انقلاب کردیم تا در عرصه اقتصاد و سیاست حرف داشته باشیم. نیروی فاسد طاغوت را برکنار کردیم تا کارآمدی دین در اداره جامعه را در ابعاد مادی و معنوی ثابت کنیم، اما آیا امروز به این قابلیت رسیده‌ایم؟

به گزارش سما، دکتر محمد باقر قالیباف، ضمن تسلیت ایام فاطمیه و گرامی داشت شهدای خرمشهر و  بیان خاطراتی از شهید سید احمد رحیمی گفت: بر این باوریم که هیچ تمدن و فرهنگ والایی ساخته نمی‌شود مگر اینکه نخبگان صالح در آن ایفای نقش کنند و بدون شک، شهید رحیمی از این دست چهره‌ها بود.

قالیباف با بیان این که باید از سر آگاهی به موضوعات جنگ و فرهنگ دوران دفاع مقدس توجه کنیم، افزود: جنگ محیطی بود که در کنار افرادی مانند شهید رحیمی که اعتقاد به فرهنگ اسلامی داشتند، کسانی بودند که اعتقادات محکمی نداشتند و فقط برای مدت کوتاهی به جبهه می‌آمدند و بعد از مدتی آنچنان متحول می‌شدند که تا پای شهادت در جنگ می‌ماندند، فقط برای برای اینکه با خدای خود عهد کرده بودند .

شهردار تهران خاطر نشان کرد: باید قدر این گنجینه با ارزش را بدانیم، چراکه در فضای جبهه و جنگ همه افراد از هر قشر و طبقه‌ای، یکرنگ می‌شدند و علت آن نیز تنها اخوت، برادری و محبت بود که کسانی مانند شهید رحیمی ایجاد کرده بودند و هر کسی با هر سلیقه‌ای که وارد این فضا می‌شد، تبدیل به انسانی کامل می‌شد.

قالیباف ادامه داد: بر خلاف عده‌ای که فکر می‌کنند جبهه فقط فضای شور و احساس بود، بر این باورم در جبهه شناخت، معرفت و برنامه‌ریزی نیز وجود داشت.

وی افزود: اگر روحیه افرادی مانند شهید رحیمی را به طور صحیح توصیف کنیم این افراد به درستی به جامعه معرفی می‌شوند.

قالیباف تصریح کرد: هرچند ممکن است در دفاع مقدس هم عیب و نقص‌هایی وجود داشته باشد، اما اگر این فرهنگ را به درستی بشناسیم، می‌تواند در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوابگوی ما باشد و با برادری، اخوت و همدلی در جامعه بسیاری از مشکلات حل شود .

شهردار تهران با بیان این که وضعمان بعد از بیش از 20 سال واقعا قابل قبول نیست، گفت: خرمشهر برای همیشه نقطه عزت، اقتدار و بزرگی این ملت است و باور داریم که این شهر یکی از مهمترین نمادهایی است که کشور ما به خاطر آن به خود می‌بالد، اما چرا بعد 27 سال این شهر هنوز جنگ زده است؟ هنوز آب بهداشتی ندارد و بچه‌هایی که متولد می‌شوند هنوز یک مدرسه خوب ندارند و مردم آن زندگی عادی ندارند، آیا توان مالی ساختن خرمشهر را در کشور نداشته‌ایم، تجربه نداشته‌ایم ، علم شهرسازی و انگیزه نبوده است و این سوءالاتی است که اگر پاسخ آن را پیدا کنیم، پاسخ بسیاری از چالش‌های اساسی کشور را پیدا کرده‌ایم.

قالیباف با بیان این که باید بدون دو رویی و ریاکاری، تسلیم فرهنگ دفاع مقدس باشیم که برخاسته از روحیات انقلاب و آرمان‌های امام و شهداست، افزود: با نیرنگ و ریا کار پیش نمی‌رود، ما انقلاب نکردیم که کشوری ضعیف داشته باشیم و وضع اقتصادیمان این باشد، انقلاب کردیم تا در عرصه اقتصاد و سیاست حرف داشته باشیم و نیروی فاسد طاغوت را برکنار کردیم تا کارآمدی دین در اداره جامعه را در ابعاد مادی و معنوی ثابت کنیم، اما آیا امروز به این قابلیت رسیده‌ایم؟

وی افزود باید صادقانه در این مورد بحث کنیم و اگر قرار است یادی از شهیدانی چون شهید رحیمی شود، باید تفکر آنان را ریشه یابی کنیم، ما باید به اصل نظام و اسلام با برادری، محبت و گذشت دل بدهیم و با فرهنگی که از جبهه و جنگ آموختیم مطمئن باشیم که خواسته همه شهدا و امام اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه است و اگر چنین نکنیم دین خود را ادا نکرده‌ایم ، مخصوصا ما که با همه وجود تربیت شده این فرهنگ هستیم و فرصت را باید از همه فرصت طلب‌ها و فرصت سوزها با شجاعت بایستیم و بگیریم و اجازه ندهیم که انقلاب و نظام، به دست برخی افراد بیفتد.

شهردار تهران تصریح کرد: خوشبختانه امروز در همه جا تکلیف روشن است، دهه اول انقلاب نیست که یکدیگر را نشناسیم، هر کسی امروز در هر عرصه‌ای هست 30 سال کارنامه دارد و تکلیفش روشن است که کجاها برای انقلاب و نظام از خود مایه گذاشته است و کجا سر سفره نشسته است؛ نمی‌شود برخی وقتی سفره خون است، حضور نداشته نباشند اما وقتی سفره نون است صاحب سفره باشند.

وی در ادامه اظهار داشت: خیلی‌ها می گویند جوانان امروز ما مانوس با فرهنگ انقلاب نیستند، این طور نیست مطمئن باشید اگر این فرهنگ را به درستی به آنان منتقل کنیم، جوانان ما به این فرهنگ عشق می‌ورزند و این وظیفه ماست که اجازه ندهیم ناخالصی وارد این مجموعه شود و به درستی آن را به نسل بعدی منتقل کنیم.

قالیباف حمایت از برگزاری این نشست را در تبیین فرهنگ انقلاب از وظایف شهرداری دانست و افزود: مجموعه دستگاه‌هایی که این برنامه‌ها را برگزار می‌کنند و در این زمینه گام بر می‌دارند بدانند که ما به عنوان شهرداری در کنارشان هستیم و به هر نحوی که شده در حمایت از فرهنگ تاثیر گذار انقلاب از آنان پشتیبانی می‌کنیم.

در پایاین سخنان شهردار تهران، یکی از حضار خواهان رسیدگی شهرداری تهران به وضعیت شهر خرمشهر شد که قالیباف در پاسخ گفت: ما به عنوان شهرداری تهران خارج از جغرافیای تهران اجازه خرج کردن نداریم، مگر این که دولت و شورای شهر مصوبه‌ای در این زمینه داشته باشند و تهران را معین شهر خرمشهر بدانند که در این صورت رسیدگی به وضعیت این شهر را وظیفه خود می‌دانیم ، هرچند معتقدم که مشکل خرمشهر، پول نیست.

کد خبر 82240

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز