یک رژیم غذایی همراه با لبنیات به ویژه برای افراد مسن تر که به منظور پیشگیری از پوکی استخوان به کلسیم بیشتری نیاز دارند، اهمیت بیشتری دارد. این رژیم غذایی می‌تواند سلامت استخوان‌ها، عملکرد ماهیچه‌ها و به طور کلی سلامت عمومی را افزایش دهد.

لبنیات

همشهری آنلاین آرش نهاوندی: مواد معدنی حیاتی از جمله کلسیم، پروتئین و ویتامین‌های D و B۱۲ در محصولات لبنی یافت می‌شوند. این محصولات همچنین فسفر، منیزیم و پتاسیم مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. لبنیات به اشکال مختلفی مانند شیر، پنیر، ماست و کره وجود دارد. هرکدام نیز از نظر مشخصات تغذیه‌ای متفاوت هستند و در صورت مصرف متعادل، می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند. در این مطلب به فهرستی از محصولات لبنی اشاره می‌کنیم که می‌توان در رژیم غذایی روزانه از آن‌ها استفاده کرد.

شیر

با فواید بی‌شمار این مواد غذایی سلامت خود را دریابید | غذاهایی که ارزش دارویی دارند

شیر منبع مهمی از پروتئین، کلسیم و ویتامین های B۱۲ و D است این ماده مفید غذایی همچنین حاوی فسفات و پتاسیم است. می‌توانید شیر را به تنهایی بنوشید، آن را به قهوه یا چای اضافه کنید یا از آن در انواع دستور العمل‌های آشپزی استفاده کنید.

پنیر

با فواید بی‌شمار این مواد غذایی سلامت خود را دریابید | غذاهایی که ارزش دارویی دارند

یکی دیگر از منابع غنی پروتئین و کلسیم در محصولات لبنی پنیر است. این ماده خوراکی محبوب حاوی روی، ویتامین A و ویتامین B۱۲ است. پنیر می‌تواند به عنوان ماده غذایی اصلی یک صبحانه، میان وعده، رویه پیتزا و پاستا یا افزودنی به ساندویچ مورد استفاده قرار گیرد.

ماست و پروبیوتیک‌ها

با فواید بی‌شمار این مواد غذایی سلامت خود را دریابید | غذاهایی که ارزش دارویی دارند

کلسیم و پروتئین، که برای سلامت کلی ضروری هستند، همگی در ماست یافت می‌شوند. پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های خوبی هستند که می‌توانند به حفظ سلامت روده کمک کنند. می‌توانید ماست را به تنهایی، به همراه غذا، به صورت خام، اسموتی یا به عنوان رویه جو و میوه میل کنید.

کره

با فواید بی‌شمار این مواد غذایی سلامت خود را دریابید | غذاهایی که ارزش دارویی دارند

کره یک منبع چربی است که می‌تواند در حد متعادل به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم که شامل چربی‌های اشباع شده است استفاده شود. شما نباید مصرف آن را افزایش دهید، بلکه فقط در صورت لزوم مصرف آن را در حد تعادل حفظ کنید. همچنین می‌توان کره را به دستور پخت انواع غذاها اضافه کرد یا به عنوان چربی جایگزین روغن در پخت و پز استفاده کرد یا روی نان پخش کرد.

مزایای سلامتی مصرف لبنیات

محصولات لبنی برای زندگی روزمره حیاتی هستند و منابع غنی از کلسیم، پروتئین و ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین D و B۱۲ هستند. آن‌ها استخوان‌ها را تقویت می کنند، از عملکرد ماهیچه ها حمایت کرده و به حفظ سلامت کلی کمک می‌کنند. در این بخش به برخی از فواید مصرف لبنیات اشاره می‌کنیم.

سلامت بیشتر استخوان‌ها

محصولات لبنی و شیر منابع قابل اطمینان کلسیم هستند زیرا بدن می‌تواند به راحتی کلسیم موجود در آن‌ها را جذب و استفاده کند. مصرف مقدار مناسب محصولات لبنی در روز می‌تواند باعث رشد و سلامت طولانی مدت استخوان شود.

کاهش فشار خون

برای کسانی که فشار خون بالایی دارند، رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، محصولات لبنی کم چرب و غذاهایی با محتوای چربی اشباع کل کمتر به اندازه برخی داروهای تجویزی مفید است.

سلامت بیشتر روده

پروبیوتیک‌ها، که در ماست وجود دارند، مزایای سلامتی زیادی دارند. مصرف پروبیوتیک‌ها می‌تواند میزان باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش وهمچنین سلامت عمومی را تقویت کند و احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها را کاهش ‌دهد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 843099
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha