برای اهالی علم و فرهنگ محله و نمازگزاران مسجد جامع حصاربوعلی چهره‌ای ماندگار بود. آیت‌الله محمدتقی حکیم از همان روزی که مهمان محله کهن حصاربوعلی شمیران شد، در دل اهالی این محله جا باز کرد و طولی نکشید که خانه‌اش به محل گپ و گفت‌های علمی و مذهبی میان جوانان و طلاب محله تبدیل شد.

آیت الله حکیم

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: آیت‌الله بیش از نیم قرن مسئولیت امامت جماعت مسجد جامع حصاربوعلی را برعهده داشت و در مقاطع حساسی چون سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جوانان بسیاری را به فعالیت‌های مبارزاتی دعوت کرد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

از جمله اقدامات تاثیرگذار و به‌یادماندنی آیت‌الله که هنوز هم در خاطر اهالی حصاربوعلی ثبت شده، همراه کردن جوانان محله برای محافظت از اموال کاخ نیاوران در روزهای پرالتهاب پیروزی انقلاب اسلامی است.

خانه ساده و بی‌آلایش آیت‌الله که در کنار ردیف چنارهای بلندبالا و کهنسال حصاربوعلی قرار گرفته معماری منحصربه‌فردی ندارد و از دیگر خانه‌های اطراف قابل تفکیک نیست. اما عنوان کتابخانه عمومی آیت‌الله محمدتقی حکیم که روی سر در ورودی خانه روی کاشی‌های آبی‌رنگ حک شده، نشان از دغدغه آیت‌الله برای جوانان و نسل‌های بعدی محله دارد.

او که در سال‌های فعالیتش به عنوان امام جماعت مسجد جامع حصاربوعلی در حوزه تالیف کتاب و تدریس معارف اسلامی فعال بود و تالیفات بسیار داشت، سال ۱۳۷۵ خانه‌ و کتابخانه شخصی‌اش را وقف آستان قدس رضوی کرد تا خانه‌اش به عنوان کتابخانه عمومی در اختیار اهالی محله قرار بگیرد.

اکنون حدود ۳ دهه است که کتابخانه عمومی آیت‌الله حکیم به نقطه کانونی کتابخوان‌های محله حصاربوعلی و محله‌های اطراف تبدیل شده است. این کتابخانه بیش از ۲ هزار عضو دارد و علاوه بر ۱۵۰۰ جلد کتاب چاپی، ۱۲۰ جلد کتاب چاپ سنگی و ۱۵۰ جلد کتاب خطی که توسط خود آیت‌الله اهدا شده بود، تازه‌های نشر را که از سوی مؤسسات انتشاراتی، شهرداری، وزارت ارشاد، وزارت امور خارجه، انتشارات سروش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نیز از سوی افراد خیر به کتابخانه اهدا می‌شود در اختیار کتابخوان‌ها قرار می‌دهد.

ساده و بی‌آلایش؛ در سایه چنارهای بلندبالا | ۲۷۰ کتاب چاپ سنگی و خطی را اینجا ببینید

نام: خانه آیت‌الله محمدتقی حکیم

کاربری: کتابخانه

دوره: معاصر

نشانی: خیابان شریعتی، خیابان باهنر، خیابان سعیدی

کد خبر 841875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha