گروه بین‌الملل: کره‌شمالی در اقدامی بی‌سابقه نسبت به یک انتقام نظامی هزار برابرعلیه آمریکا و همپیمانانش هشدار داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این هشدار حمله نظامی که از سوی رسانه‌های دولتی کره‌شمالی اعلام شده، چند ساعت پس از آن اعلام شد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید کره‌شمالی را جدی خوانده و وعده داده بود با قاطعیت تحریم‌های جدید سازمان ملل متحد را اجرا کند.

روزنامه دولتی مینجو جوسون - چاپ کره‌شمالی دیروز نوشت: اگر آمریکا و پیروانش حتی ذره‌ای از حاکمیت جمهوری ما را نقض کنند، ارتش و مردم ما با یک حمله‌ بی‌رحمانه‌ نظامی یک انتقام 100 و یا هزار برابری خواهند گرفت.

این اظهارنظر که خبرگزاری رسمی مرکزی کره‌شمالی آن را منتشر کرد، همچنین اوباما را یک ریاکار خوانده، زیرا از جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای حمایت می‌کند ولی در داخل برای تولید بمب‌های جدید هسته‌ای تلاش‌های دیوانه ‌وار انجام می‌دهد. این مقاله بدون ذکر دیدار لی میونگ باک، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی با رئیس‌جمهوری آمریکا نوشت: برنامه‌ هسته‌ای مسئله‌ انحصاری آمریکا نیست.

از سوی دیگر روزنامه دونگ - آ - چاپ کره‌جنوبی دیروز گزارش داده که پیونگ یانگ در حال خارج کردن پول از حساب‌های بانکی‌اش در بانک‌های منطقه ماکائو از بیم مسدود شدن آنها براساس تحریم‌های سازمان ملل متحد است.

وزارت اتحاد، دارایی، دفاع و سرویس اطلاعات ملی کره اعلام کردند که نمی‌توانند گزارش‌های موجود را مبنی بر برداشت پول و یا آماده شدن پیونگ یانگ برای پرتاب موشک‌های دوربرد تایید کنند.

پیش از این تهدید کره‌شمالی به انتقام از آمریکا، رئیس‌جمهوری آمریکا با تهدید جدی خواندن کره‌شمالی برای جهان وعده داد که آمریکا و هم‌پیمانانش با قاطعیت مجازات‌های بین‌المللی را علیه این کشور مسلح به سلاح هسته‌ای اجرا کنند.

باراک اوباما گفت: ما بسیار تمایل داریم تا برای کشاندن کره‌شمالی به مسیر همزیستی صلح آمیز با همسایگانش وارد مذاکره شویم و می‌خواهیم رفاه آنها را دوچندان کنیم.
با این حال اوباما هشدار داد: اما رفتار خصمانه‌ و تحریک آمیزی که تهدیدی برای همسایگان باشد با اجرای جدی و مشخص تحریم‌ها جواب داده خواهد شد.

اوباما افزود: کره‌شمالی تعهدات خود را نادیده گرفته و قوانین بین‌المللی را نقض کرده است. برنامه‌های موشک‌های هسته‌ای و بالستیک این کشور نیز تهدیدی جدی برای صلح و امنیت آسیا و جهان است.

وی بیان کرد که سابقه کره‌شمالی در تهدید دیگر کشور‌ها و گسترش فناوری هسته‌ای در سراسر جهان بدین معنی است که این کشور را نباید به‌عنوان یک قدرت مشروع هسته‌ای به رسمیت شناخت. درهمین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که مقام‌های پنتاگون هشدار داده‌اند که موشک‌های کره‌شمالی می‌تواند ظرف 3 سال آمریکا را مورد هدف قرار دهد.

در کنگره‌ آمریکا، ویلیام لین، معاون وزیر دفاع آمریکا در جلسه‌ استماعی در مورد دفاع موشکی به اقدامات اخیر کره‌شمالی برای افزایش برنامه تسلیحات دوربرد اشاره کرده و با اظهارات سناتور مک کین مبنی بر اینکه آمریکا باید برای بدترین سناریو آماده باشد، موافقت کرد.

تهدید روسیه

خبرگزاری اینترفاکس روسیه دیروز به نقل از یک مقام بلندپایه نظامی این کشور اعلام کرد روسیه هر موشکی را که از سوی کره‌شمالی به طرف این کشور شلیک شود، سرنگون
خواهد کرد.

اینترفاکس به نقل از ویکتور پوپووکین معاون وزیر دفاع روسیه اعلام کرد درصورتی‌که کره‌شمالی موشکی به سوی روسیه شلیک کند، ما آن را ردیابی و سرنگون خواهیم کرد. وی در عین حال گفت روسیه احتمالا موشکی را که در جهت دیگری شلیک شود، ردیابی نخواهد کرد.

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که کره‌شمالی به آمریکا و متحدان این کشور درخصوص اقدامات تلافی‌جویانه نظامی، درصورت تحریک پیونگ یانگ، هشدار داد.

بازی چینی

درحالی‌که چین گانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین از سفر جوان‌ترین فرزند رهبر کره‌شمالی به چین اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، رسانه‌های گروهی هنگ کنگ و ژاپن گزارش دادند جوان‌ترین فرزند رهبر کره‌شمالی هفته گذشته به‌طور مخفیانه از چین دیدار کرده است.

کیم جونگ سون در این دیدار موفق شده است با هو جین تائو رئیس‌جمهوری چین دیدار و گفت‌وگو کند. منابع مطلع از این سفر که نامی از آنها در گزارش‌ها برده نشده است، افزودند: وی با برخی دیگر از رهبران چین گفت‌وگو کرده است.

برخی از گزارش‌های دریافتی حکایت از آن دارد که وی در حوالی روز دهم ژوئن، وارد پکن شده است. تحلیلگران می‌گویند کره‌شمالی قصد دارد با این کار چهره خود را در خارج از کشور بهبود بخشیده و زمینه را برای به قدرت رسیدن فرزند رهبر این کشور که اکنون ۶۷سال دارد هموار سازد.

سال گذشته میلادی گزارش شد رهبر کره‌شمالی دچار حمله قلبی شده و در بیمارستان بستری شده است. چین گانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست هفتگی خود با خبرنگاران این گزارش‌ها را تایید نکرد.

کد خبر 83757

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز