یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

گروه بین الملل: درحالی‌که در روزهای اخیر و پس از سفر بیل کلینتون به کره‌شمالی نشانه‌هایی از تلاش برای بهبود روابط این کشور با آمریکا و کره‌جنوبی دیده شده بود، پیونگ‌یانگ با تهدید به اقدامات تلافی‌جویانه همه چیز را به روال گذشته بازگرداند

یک سخنگوی ارتش کره‌شمالی روز گذشته رزمایش مشترک کره‌جنوبی و آمریکا را که قرار است امروز آغاز شود تلاشی برای آمادگی جهت یک جنگ هسته‌ای دانست و اعلام کرد: اگر امپریالیست‌های آمریکایی و گروه لی‌میونگ باک، (رئیس‌جمهوری‌کره‌جنوبی) کره‌شمالی را تهدید به حمله اتمی کنند، کره‌شمالی هم با حملات هسته‌‌ای به آنها پاسخ خواهد داد.

ارتش کره‌شمالی در بیانیه خود تاکید کرد: اگر آمریکا و کره‌جنوبی تحریم‌های خود را تشدید کنند و رویارویی با کره‌شمالی را به مرحله نهایی خود برسانند، کره‌شمالی بدون هیچ اغماضی و به‌صورت یک جنگ تمام عیار با آنها برخورد خواهد کرد. 

کره‌شمالی همچنین رزمایش مشترک نظامی میان کره‌جنوبی و آمریکا را محکوم و اعلام کرده است که این دو کشور جهت حمله به پیونگ‌یانگ آماده می‌شوند.

رزمایش سالانه آمریکا و کره‌جنوبی قرار است با استفاده از نرم‌افزار‌های شبیه‌سازی‌ جنگ با حضور 10 هزار نیروی آمریکایی و تعداد نامشخصی از نظامیان کره‌جنوبی انجام شود. سئول و واشنگتن وجود هر نوع برنامه‌ای را برای حمله به کره‌شمالی انکار و اعلام کرده‌اند که این رزمایش نظامی که تا 10روز آینده ادامه خواهد داشت ماهیتی دفاعی دارد.

بیش از 28 هزار نیروی نظامی آمریکا برای کمک به 600 هزار سرباز کره‌جنوبی در مقابل تهدیدهای کره‌شمالی در این کشور به سر می‌برند. کره‌شمالی و جنوبی از زمان جنگ سال‌های   ۱۹۵۰ تا   ۱۹۵۳ که بدون انعقاد پیمان صلحی به پایان رسید، عملا در حال جنگ به سر می‌برند. ماه گذشته مقام‌‌های آمریکا و کره‌جنوبی تصمیم خود را برای برگزاری این رزمایش   به کره‌شمالی اعلام کرده بودند.

این در حالی است که قرار است یک هیات  برای هماهنگی درباره اجرای قطعنامه 1874 شورای امنیت سازمان ملل علیه کره‌شمالی به همراه جمعی از مقامات ارشد دولت آمریکا به زودی به سنگاپور، تایلند، کره‌جنوبی و ژاپن سفر کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌دنبال دومین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی و پرتاب آزمایشی چند موشک دوربرد تحریم‌ها علیه این کشور را تشدید کرده است. فیلیپ گلدبرگ که ریاست این هیات را بر عهده دارد روز گذشته اعلام کرد: ما در تمامی این کشورها ایده‌ها و نظرات‌ خود را درخصوص بازرسی‌ محموله‌های دریایی، ‌هوایی و زمینی در اختیار یکدیگر قرار خواهیم داد.ما شروط مالی قطعنامه‌ها را ارزیابی خواهیم کرد.

این قطعنامه با ممنوعیت هر نوع آزمایش هسته‌ای از کره‌شمالی می‌خواهد بدون پیش‌شرط به میز مذاکرات شش‌جانبه پیرامون خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ بازگردد. شورای امنیت در این قطعنامه از کشورها و مؤسسات مالی بین‌المللی می‌خواهد جلوی کمک‌های مالی به کره‌شمالی را که بتواند به برنامه‌های موشکی، هسته‌‌ای‌ یا اشاعه آن کمک کند بگیرند.

علاوه بر این به کشورها اجازه داده می‌شود در مرزهای خود محموله‌هایی را که به کره‌شمالی می‌روند یا از آنجا باز‌می‌گردند، بازرسی کنند؛ به شرطی که براساس دلایل منطقی احتمال دهند این بارها حاوی مواد تسلیحاتی و هسته‌‌ای ممنوعه است.

کره‌شمالی به‌دنبال تشدید تحریم‌ها علیه این کشور اعلام کرده است هرگز حاضر به بازگشت به مذاکرات شش‌جانبه نیست و در عوض خواستار مذاکره مستقیم با آمریکا شده است. مقام‌های پیونگ‌یانگ هفته گذشته به‌دنبال سفر بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا 2خبرنگار آمریکایی بازداشت شده در این کشور را آزاد کردند که بسیاری این اقدام را تلاشی برای کاهش تنش‌ها با واشنگتن ارزیابی کردند.

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی هم به تازگی پیشنهاد کمک به کره‌شمالی را درصورتی‌که تسلیحات هسته‌‌ای‌ خود را کنار بگذارد تکرار کرده است. لی‌میونگ باک در مراسم سالگرد آزادی کره از استعمار ژاپن خواستار گفت‌وگوی صادقانه با کره‌شمالی شد و اعلام کرد: تسلیحات هسته‌‌ای امنیت این کشور را تضمین نخواهد کرد، بلکه آینده‌اش را دشوارتر خواهد ساخت.

کد خبر 87969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز