جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا به‌دنبال انتشار گزار‌ش‌هایی مبنی بر احتمال پرتاب موشک‌های بالستیک کره‌شمالی به سمت جزیره‌های آمریکا در اوایل ماه آینده از تقویت سامانه دفاع موشکی این کشور در اقیانوس آرام خبر داد

به گزارش الجزیره، تقویت سامانه دفاع موشکی آمریکا پس از آن صورت گرفت که یک گزارش نشان داد احتمال دارد پیونگ‌یانگ موشک‌های تائه‌پودونگ 2 را به‌طور آزمایشی و همزمان با روز استقلال آمریکا در 4 ژوئیه(13 تیر) به سمت هاوایی شلیک کند.

کره‌شمالی 3سال پیش هم در چنین روزی یک موشک دوربرد خود را آزمایش کرد اما این موشک چند ثانیه پس از پرتاب سقوط کرد. رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا با اعلام تقویت سامانه دفاعی آمریکا در اقیانوس آرام گفت: ما به خاطر نگرانی از پرتاب موشک کره‌شمالی به سمت غرب شرایط را به‌طور کامل تحت نظر داریم.

وی گفت: پنتاگون سامانه موشکی متحرک دفاع موشکی را به هاوایی فرستاده است و یک سیستم رادار را نیز در اطراف آن ایجاد کرده است. این سیستم از لحاظ فرضی می‌تواند موشکی که از سوی کره‌شمالی به سمت هاوایی می‌آید را رهگیری و هدف قرار دهد.

گیتس تاکید کرد: ما هم‌اکنون از نظر دفاعی در وضعیت خوبی هستیم.متحدان آسیایی آمریکا از جمله ژاپن اعلام کرده‌اند پیونگ یانگ قادر است به راحتی منطقه هاوایی آمریکا را با موشک‌های خود هدف قرار دهد.

براساس تجزیه و تحلیل وزارت دفاع ژاپن، منطقه هاوایی یکی از اهداف اصلی کره‌شمالی درصورت جنگ خواهد بود. پیش از این روزنامه یومیوری به‌عنوان یکی از پرتیراژترین روزنامه‌های ژاپن در گزارشی اعلام کرده بود به احتمال زیاد پرتاب پیشرفته‌ترین موشک کره‌شمالی به سمت هاوایی تا 8 ژوئیه صورت خواهد گرفت. 8 ژوئیه سالگرد مرگ کیم‌ایل سونگ، بنیانگذار کره‌شمالی است.

کره‌شمالی با تهدید به آغاز جنگ، قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل را رد کرد و متعهد شد تا برنامه ساخت بمب‌های هسته‌‌ای را گسترش دهد. پیش از این هم مقام‌های پیونگ‌یانگ دولت کره‌جنوبی را به پیش بردن شبه جزیره کره تا آستانه یک جنگ هسته‌ای متهم کرده بودند.

وزیر دفاع ژاپن هم اعلام کرده است به اعتقاد او کره‌شمالی سرگرم برنامه‌ریزی برای پرتاب موشکی به سوی جزیره اوکیناوا در ژاپن، گوام و هاوایی است.

وی با وجود این اعلام کرده است پرتاب موشک به جزایر ژاپنی محل استقرار انبوه سربازان آمریکایی، بعید است زیرا امکان دارد قسمت بالا برنده موشک به داخل آب‌های چین فرود آید  و همین امر موجب خشم پکن شود.

مقام‌های آمریکایی همچنین با نگرانی شدید از تحرکات نظامی پیونگ‌یانگ یک کشتی کره‌شمالی را در اقیانوس آرام تحت نظر شدید قرار داده‌اند. مقام‌های امنیتی واشنگتن گفته‌اند به احتمال زیاد این کشتی حامل سلاح‌های غیرقانونی و تجهیزات نظامی است.

در تحریم‌های جدیدی که به تازگی در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید هر نوع صادرات و واردات سلاح از کره‌شمالی یا به کره‌شمالی ممنوع شده است.

این تحریم‌های جدید همچنین به کشورهای عضو سازمان ملل اجازه بازرسی محموله‌های هوایی و دریایی کره‌شمالی و نابودی کالاهای غیرمجاز این کشور را می‌دهد.

اعضای کلیدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم هفته گذشته از کره‌‌شمالی به خاطر آزمایش هسته‌ای اخیرش انتقاد کردند و از پیونگ یانگ خواستند به مذاکرات 6‌جانبه برای خلع سلاح هسته‌‌ای بازگردد.

جفری پیات، نماینده آمریکا در آژانس گفت که واشنگتن کره‌شمالی را به‌عنوان یک کشور دارای سلاح هسته‌‌ای به رسمیت نخواهد شناخت. وی از کره شمالی خواست به مذاکرات 6 جانبه که هدف آن ارائه سوخت و سایر مزایا به پیونگ یانگ در ازای کنار گذاشتن برنامه‌ هسته‌‌ای‌ تسلیحاتی‌اش است بازگردد.

سران روسیه و چین هم در یک بیانیه‌ مشترک نگرانی عمیق خود   را درباره وضعیت کره شمالی اعلام کردند. دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه و هوجین‌تائو، همتای چینی‌اش در دیداری در مسکو خواستار بازگشت پیونگ یانگ به میز مذاکرات 6 جانبه شدند.

رئیس‌جمهوری کره جنوبی هم تاکید کرد که هرگز یک کره‌شمالی مسلح به سلاح هسته‌‌ای را به رسمیت نخواهد شناخت و ابراز امیدواری کرد که 2 کره در نهایت با یکدیگر متحد شوند.

سیاست‌های خصمانه واشنگتن تغییر نکرده است

کیم یونگ نام، دومین سیاستمدار ارشد کره‌شمالی اعلام کرد که سیاست‌های خصمانه آمریکا و کره‌جنوبی در قبال پیونگ‌یانگ هیچ تغییری نکرده است.

این مقام بلندپایه کره‌شمالی که ریاست کمیته دائمی مجلس عالی خلق کره‌شمالی را نیز برعهده دارد، گفت: کره‌شمالی قاطعانه تدابیر لازم برای مقابله با تهدید‌های ماجراجویانه آمریکا و کره‌جنوبی را اتخاذ کرده است.

وی درعین حال بر توسعه روابط این کشور با کشورهای دوست تاکید و خاطر نشان کرد: کره‌شمالی زیر پرچم عدم‌وابستگی، صلح و دوستی، همبستگی خود را با کشورهای دوست تقویت خواهد کرد. وی گفت که کشورش برای تحقق صلح و ثبات در شبه جزیره کره نیز تلاش می‌کند.

کد خبر 83842

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز