پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۲
۰ نفر

محمد سرابی: کره شمالی تهدید کرده است در صورتی که امنیت این کشور به خطر بیفتد، انتقام سختی از آمریکا خواهد گرفت

این کشور کوچک آسیایی، ارتش بزرگی ندارد، ولی موشک‌های بالستیک یا قاره پیمای آن که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند، برای کشورهای همسایه مانند ژاپن و کره‌جنوبی خطر بزرگی به شمار می‌آیند. آزمایش موشکی چند هفته گذشته کره شمالی نشان داد که این کشور می‌تواند با موشک‌های خود، مسیرهای طولانی را هدف قرار دهد و خودش هم به تازگی تهدید کرده است شاید به جزیره هاوایی حمله کند. هاوایی بخشی از خاک آمریکا‌ست و این تهدید بعد از بازرسی و توقیف کشتی کره‌شمالی اعلام شد.

تا قبل از جنگ جهانی دوم، تنها وسیله حمله از راه دور، شلیک گلوله‌های توپ بود. ولی در جنگ جهانی دوم فناوری موشکی پیشرفت زیادی کرد، به گونه‌ای که آلمان در سال‌های پایان جنگ، 300 موشک به انگلیس شلیک کرد. بعد از پایان جنگ، کشورهای پیروز، مخصوصاً شوروی و آمریکا، شروع به ساخت موشک‌های قدرتمندتر کردند. در سال‌های بعد، مسابقه تسلیحاتی باعث شد این دو کشور موشک‌های بالستیک زیادی ساختند. موشک‌های بالستیک به موشک‌هایی گفته می‌شود که مسافتی را اوج می‌گیرند و انتهای مسیر در اثر نیروی گرانش زمین به سمت هدف فرود می‌آیند. به همین دلیل این موشک‌ها می‌توانند مسافت بسیار زیادی را به شکل منحنی طی کنند. بخشی از آنها نیز برای نصب کلاهک ساخته می‌شوند. این موشک‌ها می‌توانند به هدف‌هایی از 150 تا 5هزار و 500 کیلومتر اصابت کنند.

رقابت دو کشور آمریکا و شوروی سابق در دوران جنگ سرد باعث شد که این دو کشور برای حمله به یکدیگر نقشه‌های جنگی زیادی طراحی کنند.آمریکا، موشک‌های خود را در کشورهایی مثل یونان، ایتالیا و ترکیه مستقر کرد. شوروی هم به‌طور محرمانه‌ موشک‌هایش را به کوبا فرستاد. اگر به نقشه جهان دقت کنید، می‌بینید که کوبا درست در کنار کشور آمریکا و به چند ایالت‌ آن نزدیک است.

وقتی در سال 1962 هواپیماهای آمریکایی سکوهایی را شناسایی کردند که می‌توانست موشک‌هایی تا فاصله 1600 کیلومتری را پرتاب کنند، «کندی»، رئیس جمهور وقت آمریکا وضعیت جنگی اعلام کرد. ناوهای آمریکایی کوبا را محاصره کردند. ارتش و نیروهای داوطلب کوبا به حالت آماده‌باش در آمدند و زیردریایی‌های شوروی هم به این منطقه اعزام شدند. پس از چند روز التهاب و در حالی که موشک‌های هر دو طرف آماده پرتاب بودند، «کندی» و «خروشچف» ،رهبر وقت شوروی سابق، توافق کردند تا موشک‌ها را جمع کنند.

این بزرگ‌ترین بحران موشکی در جهان بود و باعث شد که در سال 1972 پیمان منع استفاده از موشک‌های بالستیک بین دو ابر قدرت امضا شود. در آن زمان فقط 9 کشور موشک بالستیک داشتند، ولی الان 14 کشور این موشک‌ها را تولید می‌کنند و 30 کشور هم آنها را در اختیار دارند. چین یکی از این کشورهاست که تا به حال چند بار تایوان را به حمله موشکی تهدید کرده است، علاوه براین، هند و پاکستان هر دو موشک‌هایی را آزمایش کرده‌اند. رژیم صدام حسین هم موشک‌هایی را در جنگ با ایران و همین‌طور جنگ خلیج‌فارس به کار برده است.

از سال 1980 سامانه‌های دفاع ضدموشکی برای نابود کردن موشک‌های بالستیک در  آسمان ساخته شدند. بیشتر کشورهای اروپای غربی هم موشک‌های بالستیک و هم سامانه دفاع ضدموشکی را در اختیار دارند. آمریکا قسمتی از سپر دفاعی ضدموشکی خود را در لهستان و جمهوری چک مستقر کرده که با واکنش روسیه روبه‌رو شد. ژاپن و
کره جنوبی هم از آمریکا می‌خواهند که با این کار در مقابل حمله موشکی کره شمالی از آنها حفاظت کند.

کد خبر 84666

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز