سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۴
۰ نفر

محمد سرابی: هیچ کشوری حاضر نیست به این سادگی‌ها زندانیان گوآنتانامو را بپذیرد.

یکی از شعارهای اوباما تعطیلی زندان گوآنتانامو بود، ولی برای این کار باید زندانیان به جای دیگری منتقل شوند. نماینده دولت آمریکا با چند کشور اروپایی مذاکره کرده است تا زندانیان را بپذیرند. ایتالیا سه زندانی را پذیرفت، پرتغال هم برای پذیرفتن دو تا سه زندانی موافقت کرد. 17 زندانی هم به جزیره «پالائو» در اقیانوس آرام منتقل شدند، ولی وقتی چهار زندانی دیگر به جزیره‌های «برموداس» فرستاده شدند.

دولت انگلیس که حامی سیاسی و اقتصادی این جزیره‌هاست، اعلام کرد که باید قبلاً در جریان این کار قرار می‌گرفت. همزمان چهار هزار نفر از مردم برموداس در اعتراض به ورود این زندانیان تظاهرات کردند، زیرا آنها نمی‌خواهند میزبان زندانیان ارتش آمریکا باشند.

زندان گوآنتانامو در قسمتی از خاک کوبا قرار دارد که توسط دولت آمریکا اجاره شده است. به دلیل این‌که این زندان در خارج از محدوده قضایی آمریکاست، زندانیان از برخی حمایت‌های قانونی مانند حق‌ملاقات و استفاده از وکیل در بازجویی‌ها برخوردار نیستند. آنها اغلب در خاورمیانه دستگیر شده‌اند و به عضویت در گروه‌هایی مانند القاعده یا انجام عملیات تروریستی متهم هستند.  اوباما وعده داده است که این زندان را تا سال 2010 کاملاً تعطیل کند، ولی معلوم نیست که چه کشوری زندانی‌ها را خواهد پذیرفت؟

کد خبر 84661

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز