پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از جوان‌ترین زندانیان گوانتانامو پس از هفت سال اسارت سرانجام به نزد خانواده خود در افغانستان بازگشت

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، محمد جواد در سن دوازده سالگی به اتهام پرتاب یک قبضه نارنجک به سمت سربازان آمریکایی بازداشت شد.

جواد بدون آنکه محاکمه شود هفت سال از دوران نوجوانی خود را در پشت میله‌های زندان سپری کرد تا آنکه سرانجام یک قاضی اعلام کرد که وی تحت فشار اعتراف کرده است.

An Afghan man Gul Nak, the uncle of Guantanamo Bay prisoner Mohammad Jawad poses with pictures of Jawad in Kabulin

جیمز بیز، خبرنگار الجزیره از کابل گزارش داد محمد جواد که هفت سال پیش به عنوان یک نوجوان بازداشت شده و از افغانستان خارج شده بود اکنون آزاد شده و به کشور خود بازگشته است.

جواد، تاریخ دقیق تولد خود را نمی‌داند ولی باور دارد به هنگام دستگیری و انتقال به زندان گوانتانامو، دوازده سال بیشتر نداشته است.

جواد که دوران کودکی خود را در کابل سپری کرده است، در سال 2002 به علت پرتاب نارنجک به سمت نیروهای آمریکایی مظنون شناخته و بازداشت شد.

جواد که هم اکنون از فشارهای روحی و بیماری‌های دیگر رنج می‌برد به هنگام صحبت در جمع خبرنگاران فقط به چند جمله کوتاه بسنده کرد.

جواد گفت من اکنون آزاد شده و در کنار خانواده‌ام هستم و این به لطف کمک‌های الله است.
با وجود این، جواد در یکی از مصاحبه‌های پیشین خود از بدرفتاری گسترده (با زندانیان) در گوانتامامو خبر داده بود.

محمد جواد در مصاحبه خود تصریح کرد زمانی که در گوانتانامو بودم در آنجا بسیار ظلم     می‌شد و این اقدامات غیر انسانی فقط برای یک روز، یک هفته یا یک ماه ادامه نداشت.

در تمام مدتی که آنجا بودم به من ظلم شد تا آنکه آزاد شدم. آنان (ماموران زندان) به دین و قرآن که کتاب مقدس ما است توهین می‌کردند. آنها به ما ناسزا می گفتند و رفتارشان کاملا غیر انسانی بود.

سرگرد اریک مونتالوُ که در طول یکسال گذشته وکالت جواد را بر عهده داشته است،    می‌گوید دستگاه قضایی آمریکا برای هفت سال محمد جواد را مایوس کرد

کد خبر 88846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز