همشهری آنلاین: کره‌شمالی در واکنش به مانور مشترک ضد تسلیحاتی آمریکا و کره‌جنوبی اعلام کرد بازرسی کشتی‌ها در این مانور واکنش نظامی در پی دارد.

به گزارش بی بی سی، کره شمالی اعلام کرد که دیگر خود را ملزم به اجرای آتش بسی که منجر به خاتمه جنگ دو کره در سال 1953 شد، نمی‌داند.

کره جنوبی روز سه شنبه 26 مه ، یک روز پس از دومین آزمایش هسته‌ای کره شمالی اعلام کرده بود که پیوستن خود به عملیات ضد گسترش تسلیحات که با هدایت آمریکا انجام خواهد گرفت، را به تاخیر نخواهد انداخت. این عملیات بازرسی از کشتی‌هایی را که محموله‌های مشکوک حمل می‌کنند را نیز در بر خواهد گرفت.

کره شمالی پیشتر بارها اعلام کرده بود که پیوستن کره جنوبی به عملیات ضد تکثیر تسلیحات می‌تواند به مثابه اعلام جنگ از سوی این کشور قلمداد شود. یکی از سخنگویان نظامی کره شمالی در گفت وگو با یکی از رسانه‌های این کشور گفت که پیونگ یانگ دیگر نمی‌تواند امنیت عبور و مرور کشتی‌ها را تضمین کند.

یو میونگ هوان وزیر امورخارجه کره جنوبی اعلام کرد که پیوستن به عملیات ضد تکثیر تسلیحات وظیفه‌ای طبیعی است و این امر به نظارت و مهار کره شمالی در توسعه عناصر خطرناک کمک می‌کند.

دولت پیونگ یانگ در مقابل واکنش شدید نشان داده و یکی از سخنگویان ارتش این کشور در گفت و گو با خبرگزاری رسمی کره شمالی گفته است: هرگونه اقدام خصمانه علیه کشتی‌های غیر نظامی ما که شامل بازرسی و یا توقیف کشتی شود، به عنوان اقدامی غیر قابل بخشش و تعدی به تمامیت ارضی ما تلقی خواهد شد و ما بلافاصله با نیروزی نظامی قدرتمند خود واکنش نشان خواهیم داد.

کد خبر 82308

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز