یک بررسی جدید نشان می‌دهد که یک داروی جدید ضد چاقی به طور قابل توجهی فشار خون افراد دارای اضافه‌وزن یا چاقی را که به مدت ۹ ماه از آن استفاده می کردند، کاهش داده است.

drug

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان این پژوهش که یافته‌های آن این هفته در ژورنال «هایپرتنشن» انجمن قلب آمریکا منتشر شد، بخشی از یک کارآزمایی بالینی بزرگتر است که قبلاً نشان داده بود که تزریق هفتگی این دارو به نام تیرزپاتید منجر به کاهش وزن تا ۲۲ درصد در بزرگسالان مبتلا به اضافه‌وزن یا چاقی می‌شود.

البته این تحقیق بوسیله شرکت «الای لیلی» شرکت سازنده این دارو تامین مالی شده است.

کاهش قابل‌توجه فشار خون

پژوهشگران در این بررسی برای ارزیابی تأثیر تیرزپاتید بر فشار خون بالا ۶۰۰ بزرگسال را از این کارآزمایی بالینی اولیه که دارای شاخص توده بدنی ۲۷ یا بیشتر بودند، دیابت نوع ۲ نداشتند و یا فشار خون طبیعی یا فشار خون بالا داشتند، وارد مطالعه کردند. شرکت کنندگان فشار خون خود را برای یک روز قبل از شروع درمان و دوباره پس از ۹ ماه تزریق هفتگی تیرزپاتید کنترل کردند.

نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگانی که هفته‌ای ۵ میلی‌گرم از این دارو را مصرف می‌کردند، به طور میانگین کاهش فشار خون سیستولی ۷/۴ میلی‌متر جیوه، آن‌هایی که ۱۰ میلی‌گرم دارو را مصرف می‌کردند، کاهش فشارخون ۱۰/۶ میلی‌متر جیوه و کسانی که ۱۵ میلی‌گرم دارو دریافت می‌کردند، به‌طور میانگین کاهش ۸ میلی‌متر جیوه‌ای فشار خون را تجربه کردند.

تیرزپاتید با تقلید از عملکرد دو هورمون متفاوت روده عمل می‌کند. هنگامی که قند خون پس از خوردن غذا افزایش می یابد، دارو بدن را تحریک می‌کند تا انسولین بیشتری تولید کند و تاثیر انسولین باعث کاهش قند خون می‌شود. همچنین این دارو خروج غذا از معده را کند می‌کند و باعث می شود افراد برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنند.

این دارو مشابه سماگلوتید، ترکیب فعال موجود در داروی کاهش وزن «واگوی» و داروی ضد دیابتی مشابه آن «اوزمپیک» عمل می‌کند. یک مطالعه دیگر در تابستان گذشته نشان داده بود که داروی «واگوی» خطر حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ ناشی از عوارض قلبی را در افرادی که بیماری قلبی و چاقی یا اضافه‌وزن داشتند تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

بررسی‌های بیشتری لازم است

البته یک انتقاد بررسی جدید این است که کاهش قابل توجه فشار خون به دلیل کاهش وزن شرکت کنندگان در مطالعه بزرگتر بوده است یا دارو. این مطالعه همچنین رژیم غذایی شرکت کنندگان را در نظر نگرفته بود که می تواند در نتایج نقش داشته باشد.

کارشناسان می‌گویند مطالعات بیشتری برای تعیین تأثیر تیرزپاتید بر عوارض مستقیم قلبی -عروقی مانند حمله قلبی و نارسایی قلبی و ارزیابی اینکه آیا فشار خون پس از قطع مصرف دارو تغییر می‌کند یا نه، مورد نیاز است.

اما به طور کلی اینکه نسل جدید داروهای ضد چاقی هم در کاهش وزن بدن و هم در بهبود بسیاری از عوارض قلبی و متابولیک چاقی از جمله فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ و چربی خون بالا هم مؤثر هستند، امیدوارکننده است.

کد خبر 830631

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاربرجدید IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    0 0
    با توجه به این که باعث کارکرد کمتر و خروج دیرتر غذا از معده میشود در آینده باعث کبد چرب خواهد شد و بر کبد اثر منفی خواهد گذاشت