مسجد حضرت ابالفضل(ع) در محله عباسی هنوز حال و هوای روزهای پیروزی انقلاب را حفظ کرده‌ است. مسجدی که جوانان انقلابی‌اش با هدایت مرحوم آیت‌الله سید عبدالمجید ایروانی در راهپیمایی‌های‌ انقلاب حضور فعال داشتند.

مسجد انقلابی

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: مسجد حضرت اباالفضل(ع) محله عباسی با نام مرحوم آیت‌الله سیدعبدالمجید ایروانی امام جماعت انقلابی و فعالیت‌های مبارزاتی و روشنگرانه‌اش علیه حکومت طاغوت پیوند خورده است. وقتی آیت‌الله تنها چند سال پس از سخنرانی تاریخی امام خمینی(ره) در مدرسه فیضیه به محله عباسی آمد و مسئولیت امامت جماعت مسجد محله را برعهده گرفت، نخستین بارقه‌های تحول جوانان محله و آشنایی آنها با اندیشه‌های بنیانگذار انقلاب روشن شد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

اگرچه ۴۵ سال از پیروزی انقلاب و طلایی‌ترین روزهای فعالیت مسجد حضرت‌ ابالفضل(ع) می‌گذرد، اما هنوز هم اهالی محله عباسی و حتی جوان‌هایی که روزهای انقلاب را ندیده‌اند، از آیت‌الله ایروانی و روزهای درخشان مبارزه با طاغوت خاطره و شنیده‌های بسیار دارند. سال ۱۳۴۷ وقتی جوانان و اعضای هیئت قدیمی محله دست به دست هم دادند تا مسجدی در محله بسازند شاید کسی تصورش را نمی‌کرد که این مسجد تازه‌تاسیس به یکی از پایگاه‌های مهم انقلابی در میان محله‌های اطراف تبدیل شود.

سال ۱۳۴۸ بود که آیت‌الله ایروانی مسئولیت امامت جماعت مسجد را برعهده گرفت و از همان روزها هم نخستین فعالیت‌های انقلابی در مسجد با سخنرانی‌های او و آشنایی جوانان محله با اندیشه‌های امام (ره) آغاز شد. مسجد حضرت ابالفضل(ع) در خیابان رباط کریم آن روزها مسجد مادر بود؛ مسجدی که با حضور آیت‌الله ایروانی به پایگاهی برای هماهنگی و سازماندهی فعالیت‌های انقلابی و به ویژه هماهنگی با مساجد اطراف برای حضور در راهپیمایی‌های انقلابی تبدیل شد.

جذب جوانان محله عباسی و محله‌های اطراف به اندیشه‌های امام(ره) میسر نمی‌شد مگر با دعوت از سخنرانان برجسته انقلاب و سخنرانی‌های آتشین‌ها در شبستان مسجد حضرت اباالفضل(ع). «علیرضا زمانی» تهران‌پژوه، می‌گوید: «آیت‌الله ســید عبدالمجید ایروانی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز بود و ریاست جامعه روحانیت مبارز غرب تهران را هم به عهده داشت. او ۲ بار به واسطه فعالیت‌های مبارزاتی‌اش، دستگیر و مدتی کوتاه هم زندانی شد. او که در بحبوحه پیروزی انقالب اسلامی مسئولیت مهدیه تهــران را هم بر عهده گرفت این مرکز را هم به یک پایگاه مهم مبارزاتی تبدیل کرد.»

زمانی با اشاره به اینکه نقش او در محله عباسی به عنوان امام جماعت مسجد خیابان رباط کریم بسیار پررنگ بود، می‌افزاید: «آیت‌الله برای افزایش آگاهی اهالی محله از مســائل روز از روحانیون برجسته‌ای مانند آیت‌الله خزعلی، حجت‌الاسلام هاشــمی‌نژاد، شیخ جواد هشترودی، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری و... برای ســخنرانی در مســجد دعوت می‌کرد و حضور این افراد باعث می‌شد مسجد همیشه مملو از جوانان انقلابی حتی از محله‌های اطراف باشد.»

تحصن در دانشگاه برای بازگشت امام(ره) به وطن | این پایگاه انقلابی، مسجد مادر بود
آیت الله سید عبدالمجید ایروانی در کنار روحانیون و جوانان انقلابی

۶ بهمن جوانان مسجد یک روز تاریخی بود

یکی از مهمترین فعالیت‌های جوانان مسجد حضرت ابالفضل (ع) حضور در تحصن علما و روحانیون در دانشگاه تهران با همراهی امام جماعت مبارز مسجد بود. سال ۱۳۵۷ وقتی قرار بود امام خمینی (ره) از فرودگاه مهرآباد وارد کشور شوند، رژیم طاغوت با بستن فرودگاه زمینه خشم انقلابیون را فراهم کرد.

۶ بهمن ماه ۱۳۵۷ اما روز ویژه‌ای بود. همان روزی که جوانان مسجد حضرت‌ابالفضل(ع) هم در اعتراض به بسته شدن فرودگاه و جلوگیری از ورود امام به کشور، با هدایت آیت‌الله ایروانی به سوی مساجد اطراف حرکت کردند و جمعیتی عظیم از محله‌های جنوب شهر به تحصن علما و روحانیون در دانشگاه تهران پیوست. در این تحصن بزرگ، مسئولیت تدارکات برعهده آیت‌الله ایروانی بود و این مسئولیت مهم به پشتوانه جوانان انقلابی مسجد به ثمر نشست.

تحصن در دانشگاه برای بازگشت امام(ره) به وطن | این پایگاه انقلابی، مسجد مادر بود
تحصن علما و روحانیون در دانشگاه تهران

کد خبر 828570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha