مسجد سادات یکی از قدیمی‌ترین مساجد منطقه است که شصت و اندی سال پیش، وقتی هنوز یوسف‌آباد به شکل امروزی نبود، ساخته شد. این مسجد با کمک اهالی محل ساخته شد؛ از کمک‌های مالی تا آوردن آجر و کارهای دیگر برای سر و سامان گرفتن مسجد، همه و همه  توسط اهالی انجام و باعث شد مسجد سادات شکل بگیرد.

مسجد

به گزارش همشهری آنلاین، وقتی در سال ١٣٤٢ قرار بود امام جماعت برای مسجد تازه‌ساز سادات در محله یوسف‌آباد انتخاب شود، آیت‌الله خویی به حاج شیخ محمدتقی آملی می‌گوید : «این سید - آیت‌الله سید علی گلپایگانی - اینجا در نجف درس می‌خواند و دلش با مردم گره خورده است.» به این ترتیب آیت‌الله سید علی گلپایگانی به تهران آمد و امام جماعت مسجد سادات شد؛ امام جماعتی که به مردمداری معروف بود و هنوز هم قدیمی‌های مسجد از او به نیکی یاد می‌کنند.

مسجد سادات در محله یوسف‌آباد در سال‌های پیش از انقلاب پایگاه فعالیت‌های پرشور انقلابی بود. جوان‌ها همین‌جا برای شرکت در راهپیمایی با هم قرار می‌گذاشتند و دست‌دردست هم مبارزه می‌کردند. سال‌ها بعد تعداد زیادی از همین جوانان راهی جبهه شدند و حالا عکس آنها به‌عنوان شهید روی دیوار مسجد به یادگار مانده است. خانم‌های محله هم در مسجد جمع می‌شدند تا برای رزمندگان لباس و غذا آماده کنند.

مسجد سادات صندوق قرض‌الحسنه‌ای دارد که به نیازمندان وام بدون کارمزد می‌دهد تا دلگرمی داشته باشند و بدانند مسجد محله می‌تواند پناه روزهای سخت آنها باشد. حجت‌الاسلام «جواد افرا» مدتی است امام جماعت مسجد سادات  را بر عهده گرفته است. او با بیان اینکه مساجد باید کارکردهای اجتماعی خود را حفظ کنند، می‌گوید: «مسجدی‌ها با همدیگر آشنایی دارند و افراد نیکوکاری هستند که در حد توان تلاش می‌کنند گره از مشکلات مردم باز کنند. بارها خیران محله آمده‌اند و  اعلام کرده‌اند آمادگی خرید جهیزیه برای دختران دم‌بخت و نیازمند را دارند ما هم نیازمندان را به آنها معرفی کرده‌ایم. اعتماد اهالی به مسجد باعث می‌شود کمک‌ها به‌دست کسانی برسد که واقعا به آن نیاز دارند.»

امام جماعت مسجد سادات معتقد است در روزگاری که جوانان درگیر تحصیل و اشتغال و سرگرمی‌های متعدد هستند جذب آنها به مسجد اهمیت زیادی دارد. افرا می‌گوید: «خوشبختانه جوانان یوسف‌آباد پای ثابت برنامه‌های مذهبی مسجد هستند و در صف اول نماز جماعت می‌ایستند. وقتی در مسجد به جز فرایض دینی به مسائل اجتماعی و فرهنگی هم توجه شود گروه‌های بیشتری از مردم جذب می‌شوند. در مسجد سادات هر روز بعد از نماز و دعاهای معمول، خواندن آیات قرآن و نهج البلاغه و مباحث مذهبی، مسائل اجتماعی هم مطرح می‌شود که اتفاقًا با استقبال اهالی هم مواجه شده است.»

مسجد سادات برای بانوان هر هفته ۲-۳ بار کلاس‌های قرآن برگزار می‌کند. اردوهای زیارتی جمکران هم  از دیگر برنامه‌های مسجد است که فعلا به دلیل ترس از شیوع دوباره ویروس کرونا اجرا نمی‌شود و بعد از اطمینان از نابودی کرونا اجرای برنامه‌های مذهبی و زیارتی هم در اولویت قرار می‌گیرد.

کد خبر 733050

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha