تلاوت آیات نورانی قرآن کریم بسیار شیرین است و در همه شرایط باعث آرامش روح و روان انسان می‌شود. بدون شک این اعجاز کلام‌الله‌ است که چنین در عمق جان نفوذ می‌کند. قرآن کتاب آسمانی مسلمانان است که راه سعادت و خوشبختی را در دنیا و آخرت به آنها نشان می‌دهد.

فرزندانتان را از کودکی به محافل قرآنی بیاورید

همشهری آنلاین - رضا افراسیابی: وظیفه ما هم به‌عنوان مسلمان این است که مطابق دستورات دینی به تلاوت صحیح این کتاب آسمانی و به اجرای آموزه‌های آن در زندگی توجه بیشتری داشته باشیم. با «سید علی الفت» قاری هم‌محله‌ای در آستان مقدس امامزاده صالح(ع) گفت‌وگویی داشتیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

 قاری قرآن شدن خیلی سخت است؟  

به نظر من تا نظر لطف خداوند به کسی نباشد او نمی‌تواند در این راه سراسر نور و برکت قدم بگذارد. اما کار واقعاً سختی نیست. عامل اصلی برای موفقیت قاریان اخلاص است. قاریان جوان نباید تنها با هدف کسب مقام در مسابقات قرآنی شرکت کنند و به دنبال درآمد باشند، البته این یک نظر شخصی است زیرا کسانی که در این راه وارد می‌شود دارای نیتی الهی هستند و به این مسائل فکر نمی‌کند.  

 چگونه در این مسیر قدم گذاشته و تا به این جا هدایت شدید؟  

من در خانواده‌ای سنتی و مذهبی در محله گلابدره شمیران به دنیا آمدم و زندگی در چنین حال و هوایی بر گرایش من به سمت تلاوت قرآن تأثیر فراوانی داشت. همنشینی با این کتاب آسمانی به کمک خانواده از همان دوران کودکی در من شکل گرفت، در دوران راهنمایی هم سرصف و در مراسم صبحگاه قرآن تلاوت می‌کردم. اما از ۱۴ سالگی به‌طور جدی این موضوع را دنبال کردم و ازمحضر استادانی مانند «دزفولی» «فربین» «اربابی» و «سلمان» بهره‌مند شدم که در موفقیت من بسیار تأثیرگذار بودند.  

 از تأثیر قرآن کریم بر زندگی شخصی‌تان بگویید؟  

درحال حاضر بیش از ۳۰ سال است که به‌صورت جدی به‌عنوان قاری قرآن مشغول فعالیت هستم. همنشینی با این کتاب آسمانی نتیجه‌اش آرامشی است که در زندگی دارم. تلاوت قرآن زندگی‌ام را بسیار شیرین و با طراوت کرده و به هیچ‌وجه حاضر نیستم آن را از دست بدهم. آرامشی که تلاوت قرآن کریم در من ایجاد می‌کند وصف شدنی نیست و همین موضوع از دلایل اصلی فعالیت من به‌طور جدی در این زمینه بوده است. قرآن کتابی برای همه زمان‌هاست و هیچ‌گاه رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرد پس با وجود مشکلات کنونی در زندگی مردم این کتاب آسمانی می‌تواند بهترین پناه و راه‌حل این مسائل باشد.  

 چه توصیه‌ای برای‌ حضور هرچه بیشتر قرآن در زندگی سایر افراد دارید؟  

در رمضان ماه بهار قرآن هستیم و باید از لحظات نورانی و ارزشمند این ایام بهترین استفاده را داشته باشیم. این ایام بهترین فرصت برای‌ ترویج فرهنگ قرآنی در میان تمام اقشار جامعه به‌خصوص جوانان است و باید از آن به بهترین شکل استفاده کرد. نمایشگاه‌های قرآنی که در این ماه برگزار می‌شوند نمونه‌ای از همین فرصت‌هاست که باید با برنامه‌ریزی کارشناسانه در جهت‌ ترویج فرهنگ غنی قرآنی اجرا شوند. قرآن کتاب انسان‌ساز و نشان‌دهنده راه سعادت است. امیدوارم همه مسلمانان خالصانه در مسیر جلب رضایت خداوند با توجه به آنچه در قرآن تأکید شده است است قدم بردارند. در این صورت شاهد تحقق سبک زندگی ایرانی و اسلامی که همان آموزه‌های قرآنی است، خواهیم بود.  

 به سبک زندگی ایرانی و اسلامی در پرتو قرآن اشاره کردید. در این زمینه بیشتر توضیح دهید؟  

ببینید می‌توان با توجه به آموزه‌های صحیح و به حق قرآن در این زمینه گام برداشت همچنین خانواده‌ها نقش بسیار مؤثری در این زمینه دارند. باید فرهنگسازی شود. ما کشوری با مردمی متمدن و با ایمان داریم که نقش قرآن در تمامی زوایای زندگی‌شان مشهود است. خانواده‌ها باید فرزندان خود را از دوران کودکی به محافل قرآنی بیاورند تا همنشینی با این کتاب آسمانی یکی از ارکان جدانشدنی زندگی آنها بشود. البته نهادهای دولتی مثل سازمان تبلیغات اسلامی و دارالقرآن‌ها که هدف اصلی آنها ترویج فرهنگ قرآنی است وظیفه سنگینی در این زمینه برعهده دارند.  

 ارتباط با قرآن کریم تا چه اندازه در کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر است؟  

ارتباط با قرآن می‌تواند بازدارنده افراد از بسیاری از گناهان باشد و آنها را از وسوسه‌های شیطانی مصون بدارد. قرآن کتاب سعادت در دنیا و آخرت است و عمل به دستورات آن شکست نفس شیطانی را به دنبال دارد. باید تمام اقشار جامعه به‌خصوص جوانان را به سمت زندگی قرآنی هدایت کنیم و تمام تلاشمان را برای تحقق جامعه قرآنی داشته باشیم. زیرا شهروندان جامعه‌ای که با قرآن مانوس هستند از آسیب‌های اجتماعی در امان خواهند بود.  

 عملکرد مدیران شهری در حوزه مسائل مذهبی در شمیران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟  

شمیران دارای امامزاده‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و افراد متدینی است که باید از آنها برای ترویج فرهنگ قرآنی و تربیت قاریان جوان استفاده بهتری بشود. متأسفانه در جلسات عزاداری مذهبی آن‌گونه که شایسته است به آموزش قرآن توجه نمی‌شود در صورتی که یکی از اهداف قیام امام حسین(ع) در واقعه عاشورا زنده نگه‌داشتن ارزش‌های قرآنی است. برگزاری محافل انس با قرآن و تقدیر و تشویق از قاریان برای معرفی به علاقه‌مندان از جمله برنامه‌هایی است که شهرداری می‌تواند برای رونق این‌گونه جلسات اجرا کند.

کوتاه از قاری هم‌محله‌ای 

«سید علی الفت» متولد سال ۱۳۴۸ و در رشته علوم سیاسی مدرک لیسانس گرفته است. او از ۱۴ سالگی به‌طورجدی تلاوت قرآن را شروع کرده و سابقه تدریس در مدارس فیاض‌بخش و سروش را در حوزه علوم قرآنی دارد. این قاری هم‌محله‌ای در شمیران فعالیت‌های آموزشی بسیاری داشته که مدیریت خانه قرآن سرای محله تجریش، مسجد همت تجریش، مسجد اعظم تجریش، امامزاده قاسم، و مسجد الکریم دربند بخشی از آنهاست.

 *منتشر شده در همشهری محله یک در تاریخ ۱۳۹۳/۴/۲۱

کد خبر 735374

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha