مسجدالرضا (ع) تنها مسجد محله تختی در فلکه دوم، نبش خیابان ١٨ متری تختی، واقع است. ظاهر مسجد تمیز و نونوار به نظر می‌رسد و از شواهد امر برمی‌آید که شهروندان در گروه‌های سنی مختلف با این مکان مذهبی ارتباط خوبی بر قرار کرده‌اند.

قاسمی

همشهری آنلاین - مریم قاسمی : دیوار داخل مسجد الرضا (ع) مزین به قاب عکس شهدای معظم محله تختی در منطقه۱۶ است؛ ٧۶ شهید. هفتادوهفتمین شهید هم البته «محمود امیدی» است که چندی پیش پیکر پاک و مطهرش بعد از ۴٠ سال به میهن بازگردانده شده است. جالب اینکه شهرک حدود ٨٠ کوچه دارد و تقریبا هرکوچه‌اش به نام یک شهید نامگذاری شده.

از آنجا که این مسجد پایگاه مقاومت بسیج محل هم بوده، تقریبا همه اسرا، شهدا و جانبازان از این مسجد به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام شده‌اند و به نوعی مسجدالرضا (ع) خاستگاه همه آنها بوده است. از افراد تحت پوشش مسجد می‌پرسم و می‌فهمم تعدادی از بانوان بی‌سرپرست و خانواده‌های بی‌بضاعت‌ تحت پوشش این مسجد در طول سال و در مناسبت‌های مختلف‌ از خدمات متنوع و کمک‌های مومنانه خیران این مسجد و مسئولان ناحیه ۵شهرداری منطقه١۶ بهره‌مند می‌شوند. «سمیرا ترابی»، مدیر اجتماعی ناحیه۵ شهرداری منطقه١۶، دراین‌باره می‌گوید: «مسجدالرضا (ع) بسیار فعال است و در همه مناسبت‌ها با اجرای برنامه‌های متنوع مخاطبان فراوانی را به خود جلب می‌کند و ارتباط خوبی هم با شهرداری دارد.»

چادرها و سجاده‌هایی که بوی ثواب می‌دهند

برای خانم‌هایی که پادرد دارند و بالا رفتن از پله برایشان دشوار است، بین قسمت زنانه و مردانه مسجد چادر زده‌اند. از تعداد کفش‌های طبی زنانه پی می‌برم به راز سر به مهر سن خانم‌های مسجد. این موقع روز غالبا خانم‌های خانه‌دار پابه‌سن‌گذاشته به مسجد می‌آیند و بیشتر مواقع برای مسجد آمدن کفش مخصوص می‌پوشند. تعداد پله‌هایی که به قسمت زنانه می‌رسد زیاد نیست و از آن مهم‌تر پله‌ها تیز نیست که موقع بالا رفتن کسی اذیت شود. مسجد تقریبا پر و صف‌ها هم مرتب بسته شده و استثنائا کسی نمی‌گوید صف‌های جلو را پر کنید. یک بنده خدایی تعریف می‌کرد زمانی که ما بچه بودیم می‌دویدیم و می‌رفتیم صف جلو می‌ایستادیم، پیرزن‌ها ما را دعوا می‌کردند که صف جلو جای بچه‌ها و جوان‌ها نیست! ولی الان همه می‌گویندند بروید صف جلو. در گوشه‌ شبستان مسجد ویترینی است که قرآن و مفاتیح کاملا مرتب چیده شده و الباقی هم در طبقه‌های کنار هر ستون. از روی یکی از این طبقات چادر نماز و سجاده را برمی‌دارم. سال‌ها قبل برای من، وجود این چادرها در مساجد و امامزاده‌ها جای سوال بود و بالاخره فهمیدم که این چادرها و سجاده‌های زنانه برای خودشان چه حکمتی دارند. اینها ٢ دسته‌اند؛ یکی سجاده و چادرهایی که وقف مسجد می‌شوند و دوم چادرهایی که متعلق به زنانی است که فوت کرده‌اند و نزدیکانشان چادر نماز و سجاده‌شان را آورده‌اند تا یکی با آن نماز بخواند و صلواتی برای شادی روح درگذشتگان بفرستد.

کد خبر 734178

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha